Förvara hö i box

blomman123

Trådstartare
Hej! Vi har det problemet i år att våran vanliga bonde hörde av sig härom veckan och berättade att han inte kan leverera hösilage i småbalar så att det räcker till våren. Vi har endast två hästar så har svårt att ha stora hösilagebalar och dåliga lagringsutrymmen. Vi har dock 2 lediga boxplatser i stallet som det egentligen finns gott om plats, men har hört så dåligt om just förvaringen av hö så vet inte om vi vågar... känns omöjligt att få tag på småbal i hösilage nu. Har hittat en kontakt som kan sälja svenska småbalar månadsvis. Skulle småbalar hö kunna hålla i en box i stallet? Om man täcker med filtar eller t.ex halm. Även om man lägger höbalarna på pallar då det är betong. De två hästarna står på ena sidan av stallgången och sedan så är de två lediga boxarna i princip på andra sidan stallgången. Har aldrig haft hö innan och är rätt stressad... vi bor i Falkenberg. Tack på förhand :)
 
Det borde gå alldeles utmärkt, och jag tror inte att du behöver täcka dem för så kort tid. Om du bara har två hästar i ett fyrahästarsstall lär du knappast ha problem med kondens. Däremot kan det vara bra att lägga balarna på pallar eller ett lager halm.
.
 
Det borde gå alldeles utmärkt, och jag tror inte att du behöver täcka dem för så kort tid. Om du bara har två hästar i ett fyrahästarsstall lär du knappast ha problem med kondens. Däremot kan det vara bra att lägga balarna på pallar eller ett lager halm.
.
Tack för svar! :)
 
Stod i ett stall där vi hade småbalar hösilage och spånbalar/torvbalar i 2 lediga boxar. De låg på pall.
Inga problem där
 
Hur var det nu med förvaring av hö inne i stallet? Var det tillåtet med mer än en lite mängd?
Det diskuterades i egetstalltråden har jag för mej.
Var det inte en veckas åtgång man max fick ha inne i stallet.

(Pga brandrisken var det väl)
...........
Jag har haft en månads förbrukning småbal hö på lagring, utanför stallet men inomhus sas , oisolerat. Klarade sej alldeles utmärkt.
 
Det diskuterades i egetstalltråden har jag för mej.
Var det inte en veckas åtgång man max fick ha inne i stallet.

(Pga brandrisken var det väl)

Oj! Det låter ju inte bra. På vilket sätt är hö brandfarligt i stall? Vi har en loge ovanför stallet där vi ev skulle kunna ställa småbalar men det finns ingen dörr så finns väl en risk att det regnar in, men man kanske kan bygga något. Men är det inte lika stor brandrisk då? Tacksam för svar
...........
Jag har haft en månads förbrukning småbal hö på lagring, utanför stallet men inomhus sas , oisolerat. Klarade sej alldeles utmärkt.
 
Ur ett brandperspektiv är det som ni sagt max ett veckobehov som får förvaras i ett avspjälkat utrymme inne i stallet. Men ett veckobehov får inte vara större än 10 m2. För förvaring utanför stallet är det andra regler som gäller.

Brandskyddsföreningen har tagit fram en pärm med information angående brandskydd inom lantbruk och för stall där det bland annat tas upp med förvaring av foder.
Mer info om just förvaring av foder och strö finns under flik 9 om en vill läsa mer men resten av pärmen innehåller också nyttig information :) https://www.brandskyddsforeningen.se/lbk/lbk-parmen/9.3-lagring-av-foder-och-stro-i-djurstall/
 
Ur ett brandperspektiv är det som ni sagt max ett veckobehov som får förvaras i ett avspjälkat utrymme inne i stallet. Men ett veckobehov får inte vara större än 10 m2. För förvaring utanför stallet är det andra regler som gäller.

Brandskyddsföreningen har tagit fram en pärm med information angående brandskydd inom lantbruk och för stall där det bland annat tas upp med förvaring av foder.
Mer info om just förvaring av foder och strö finns under flik 9 om en vill läsa mer men resten av pärmen innehåller också nyttig information :)https://www.brandskyddsforeningen.se/lbk/lbk-parmen/9.3-lagring-av-foder-och-stro-i-djurstall/
Tack för svar! :) Men är det bara en rekommendation eller en lag? Känns ju förstås läskigt med brandrisk men vet inte hur vi ska klara vintern annars... är det verkligen stor risk för brand? Behövs inte något tändas på för att det ska börja brinna?
 
Tack för svar! :) Men är det bara en rekommendation eller en lag? Känns ju förstås läskigt med brandrisk men vet inte hur vi ska klara vintern annars... är det verkligen stor risk för brand? Behövs inte något tändas på för att det ska börja brinna?
Foder ska väl förvaras med brandvägg kan man väl säga.
Börjar det brinna går det oerhört fort (/oerhört mkt fortare) om du har fodret inne i stallet, med allt vad det innebär.

Dvs det finns en anledning att fodret ska förvaras avskiljt.

Länken från @catapult är väldigt bra!
 
Stort tack all som lagt ner tid att svara! Har bara en sista fråga: Vad tror ni är säkrast med brandrisk? På loge utan dörr utan täcker liksom inte hela taket eller i en box? Tänker att logen nästan måste vara säkrast eftersom det isf skulle ta längst för elden att sprida sig dit. Men vad tror ni?
 
Stort tack all som lagt ner tid att svara! Har bara en sista fråga: Vad tror ni är säkrast med brandrisk? På loge utan dörr utan täcker liksom inte hela taket eller i en box? Tänker att logen nästan måste vara säkrast eftersom det isf skulle ta längst för elden att sprida sig dit. Men vad tror ni?

Det är lite svårt att säga utan att ha sett hur det ser ut upp till loftet med golv t ex.. Är det ett tätt golv eller är det öppet med större sprickor ner? Är golvet relativt tätt skulle det nog kännas bättre än att ha det öppet ut i en box. Finns där några elinstallationer på loftet? Dvs - hur nära är en potentiell tändkälla?

Att det måste antändas för att kunna börja brinna stämmer. För att det ska brinna behövs det syre, värme och bränsle. Men i stall och liknande miljöer är bla elfel en väldigt vanlig orsak till att det börjar brinna och när väl en gnista från en trasig kabel eller dyl (kan vara lätt gjort av en mus eller råtta som har gnagt lite på en kabel) når höet så finns det bränsle och syre i mängder det kan börja brinna. Hö är torrt och brinner bra!
En trasig elkabel som tändkälla kan jämföras med att många stall ofta har rökförbud för att en fimp eller liknande inte ska tända fyr. Även trasiga lysrör som blinkar och blir varma är en potentiell brandfara.

Angående om det är lagstadgat eller inte så har jag inte något rakt och enkelt svar på det. Men LBK (lantbrukets brandskyddskommitté ) är ett samarbetsorgan mellan lantbruk, myndigheter, organisationer och försäkringsbolag och de som har gett ut de här rekommendationerna. Nu vet jag inte hur det är med försäkringar - men det kan vara ett krav från deras sida att rekommendationerna uppfylls för att försäkringen ska gälla vid en brand. Och det är klart att det är klurigt med förvaringen i sådana här situationer där foderhanteringen inte är normal - men ska man vara krass är det kanske det som behövs för att kunna rädda livet på hästarna i en brandsituation.

Nu hamnar detta lite utanför ämnet om hurvida hö kan förvaras i ett stall med tanke på hållbarheten men det är ändå värt att tänka på!
 
Tack för kloka svar alla! Vi har förmodligen löst det med att vi hämtar 1 gång i veckan och ska försöka förvara det mesta av det i transporten så slipper vi oroa oss för brandfara. En transport är såklart inte ultimat att förvara hö i men borde väl hålla sig en vecka iaf?
 
Tack för kloka svar alla! Vi har förmodligen löst det med att vi hämtar 1 gång i veckan och ska försöka förvara det mesta av det i transporten så slipper vi oroa oss för brandfara. En transport är såklart inte ultimat att förvara hö i men borde väl hålla sig en vecka iaf?
Om den håller tätt ja;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer att ha hö på småbal som foder i vinter. Kommer ta hem ca 30-40 balar åt gången, ca 1 månads förbrukning. Har ingen optimal...
Svar
17
· Visningar
1 851
Senast: Kicki081
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 175
Senast: Angel
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 732
Senast: MaRomer
·
Foder & Strö Nu behöver jag hjälp och råd av er som har bra koll på foderförvaring! Jag var osäker på om tråden skulle ligga här eller under Andra...
Svar
3
· Visningar
2 026
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp