Bukefalos 28 år!

Fosfor balans?

mackan

Trådstartare
Har en uträknad foderstat som efter många om och men går ihop sig och har varit lite trixig då vi har mkt lågt protein värde i grovfodret i år, och jag har fått pyssla och pussla för att få ihop det utan att komma upp i för dyra och för stora givor annat. Har nu fått ihop den och han står på den sen några veckor då jag ökat på successivt, det är grovfodret parat med lucern och kraft muskel (0,5 kg av vardera ungefär). Det finns inget behov av mineraler i foderstaten förrutom tillskott av selen. Dock har jag för mycket fosfor säger uträknings programmet. Jag kan inte justera det vare sig med att justera grovfoder givan eller med betfor osv, för då skiter sig allt gällande protein nivå och även energi nivåer osv.

Jag vet att det fanns ngt som heter fosfor balans som jag använde för en herrans massa år sen nu, men jag har glömt hur det funkar.... :o Finns detta fortfarande, och vad är det jag ska titta på när jag lägger till det isåfall -jag antar att det sänker Ca/P kvoten eller hur?
Och: en tilläggsfråga när jag ändå är igång: vad exakt är det som gör fosfor obalansen skadlig för hästen och hur påverkar det isåfall?


tacksam för svar!
 
Sv: Fosfor balans?

Knappar mig själv

Ca tilldelat 59,1 och P tilldelat är 34,0. Då ligger väl kvoten på 7,1 om jag inte är sned i skallen och borde vara helt okej?
Måste ha räknat konstigt tidigare.
Men jag är ändå tacksam om ngn vill svara på frågorna : )
 
Sv: Fosfor balans?

Fosforbalans är ett rent fosfortillskott, dvs inget du ska lägga till om du redan har för mycket fosfor.

Är Ca/p-kvoten ok eller är den för låg som det ser ut nu? I så fall är det ju ett rent kalciumtillskott du behöver.

Kortfattat så kan en skev Ca/P-balans leda till skeletturkalkning. Det är inte bara tillräckligt med kalcium som krävs utan just balansen behöver vara korrekt då de samarbetar.
 
Sv: Fosfor balans?

Tack Kirre som vanligt.
jag har skrivit under tiden du svarat och uppenbarligen som du ser snurrat till det för jag har bara allmänt mycket kalk och fosfor enligt räknemaskinen och den klagar på detta, dock är kvoten 1,7 och det borde därmed vara helt okej, eller hur?

tack igen för svar runt övrigt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 627
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Min häst har börjat tappa en del hull. Han är fortfarande normal i hullet men jag vill inte att han ska tappa mer, tvärtom så får han...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 066
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp