M

Moniq

Har knåpat ihop en skapligt vettig foderstat (efter mycket om och men ;) och räknande) till våra hästar baserat på vårt hösilage med ganska låg både energi och proteinhalt.

Kraftfodret är utbytt mot HippoAlfa toppat med lite Hippo LineCubes (linfrökaka). Men jag skulle behöva ännu mer fosfor, helst i naturlig form.
Vilka mer fosforrika fodermedel finns det? Har funderat på vetekli, men då skulle jag behöva ge uppåt halvkilot/häst och det är för mycket till våra islandshästar.

Hur mycket mer Ca än P kan man acceptera i foderstaten för de vuxna ridhästarna?
 
Kan du inte ge ett rent fosfortillskott då? Det ger jag, finns att köpa av biofarmab :) Kalasbra!
 
Så länge du täckt fosforbehovet är det lugnt. En kvot upp till 6 har testats i försök utan negativa konsekvenser.
 
Jasså, så högt, då är det ingen fara :D Behovet är täckt och kvoten är perfekt till unghästarna, så då kan jag gott låta ridhästarna gå på den kvoten också och slipper div. tillsatser när foderstaten i övrigt blev såpass bra med få fodersorter.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har försökt knåpa och funderat mycket över det här med foderstat till hästen. Som många andra i landet så har även jag haft problem med...
Svar
5
· Visningar
1 267
Senast: HannaZ
·
Foder & Strö Jag har verkligen räknat och räknat och letat all typ av foder som går att få tag på här i La Paz. Har kommit fram till att jag vill ge...
2
Svar
22
· Visningar
3 537
Senast: mumrikan
·
Foder & Strö Har precis fått den kompletterande mineralanalysen och har suttit och räknat lite. Det jag har räknat på är vad jag givit innan jag hade...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: HannaZ
·
D
Foder & Strö Min häst är 18 år i år och är väldigt pillig med maten. Inte bara att han är kräsen utan behöver verkligen ro om man vill han ska äta...
Svar
8
· Visningar
1 088
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp