Bukefalos 25 år!

Fosforfritt mineralfoder?

Beaniz

Trådstartare
Ska byta stråfoder till min häst snart och försöker räkna ut en foderstat, problemet är att det nya fodret har ett högt fosforvärde (2,5 gram per kg TS) så jag skulle behöva ett mineralfoder utan fosfor för att balansera upp men jag kan inte hitta något sådant!

Vet någon ett mineralfoder utan fosfor? :)

Ska byta stråfoder till min häst snart och försöker räkna ut en foderstat, problemet är att det nya fodret har ett högt fosforvärde (2,5 gram per kg TS) så jag skulle behöva ett mineralfoder utan fosfor för att balansera upp men jag kan inte hitta något sådant!

Vet någon ett mineralfoder utan fosfor? :)
Kanske enklast att tillsätta kalk för att få en bra balans mellan ca/p.

Om du inte behöver så många andra mineraler så håller jag med ovan om foderkalk. Annars brukar jag välja ett mineralfoder med hög ca/p- kvot. Köper oftast Hippo Selection Strength, kan sen lägga på ytterligare lite kalk om det behövs.

Liknande trådar

Foder&Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
163
Foder&Strö Sitter å försöker göra en foderstat till min ponny, men blir snart galen. höet innehåller 90mg järn per kg. vilket gör att jag kommer...
Svar
1
· Visningar
329
Hästvård Nu får jag snart panik! Irländare, D-ponny, het I ridningen, men trygg och harmonisk på marken. Myser, kommer direkt i hagen.Tillgiven...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
5 783
Relationer Jag har funderat mycket på det här med barn. Jag är 33 år, gift och bor i ett ganska stort hus. Tydligen innebär det per automatik att...
27 28 29
Svar
567
· Visningar
27 069

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

• Ny färg på olästa notiser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Minnesträning
  • Tittar in i ditt kök del 25
  • plastband i butik?

Hund, Katt, Andra Djur