Foster-Fölförsäkring

B

**BORTTAGEN**

:confused: Virrvarr :confused:

Vårat sto har precis passerat 90:e dräktighetsdagen :) och det börjar bli dax för det här med försäkringar.
Har pratat med försäkringsbolaget och jag tycker att svaren man får är lite "tveksamma",
de är hjälpsamma på alla sätt men det verkar vara en djungel för dem med?

Har läst här på forumet att man kan teckna Folksams Foster-Fölförsäkring fast stoet har ett annat bolag?
Kan man då sedan efter 30 dagar försäkra fölet i t ex Agria?
Byta hejvilt alltså..... :confused:

Brukar ni försäkra?
Någon som har bra tips/erfarenheter?

Tacksam för svar. :bow:
 
Jag tror att du måste ha foster och föl försäkringen och stoet i samma bolag men jag är ej säker.

Jag brukar försäkra mitt sto när det gäller mkt pengar tex en hingst som är dyr eller om jag haft mkt vet och semin avgifter.

Det du måste göra är en dr-koll på henne, den kan vara antingen rektal eller med ultra ljud för agrias del spelar det ingen roll, kan vara olika mellan bolagen. Den måste du sedan faxa eller skicka in och försäkringen gäller from den dagen du skickar in vet-intyget, du kan alså teckna försäkringen tidigare.

Sen ska man tänka på hur mkt man försäkrar i, om jag tex haft utlägg på 16000:- men försäkrat i 15000 får jag bara ut 15000:- trots bevis på att jag betalt mera, medans om jag har utlägg på 16000 och har färsäkrat i 18000:- får jag ut det jag kan bevisa att jag haft utlägg för, 16000 då alså. Så enligt agria så ska man överförsäkra.

Det kan man ju se lite som man vill vem som vinner på det, man betalar ju 30% på den summan man anser fölet vara värt i premie. och de kanske inte behöver betala ut så ofta så de tjänar på det?

Men å andra sidan när mitt sto kastade så fick jag ut hela summan trots att jag bevisade att jag hade betalt 2000 mindre än vad fölet var försäkrat i, samt 1/3 av premien då hela försäkrings perioden inte var utnyttjad.
Dessutom var de väldigt snabba på att betala ut, fick pengarna inom 2 veckor från den dagen jag la det på posten.

Blev lite snurrigt men det skyller jag på febern. Hoppas du får lite hjälp iaf
 
Ok. Men har jag fattat det rätt att Foster-Fölförsäkring endast är en livförsäkring?
Om fölet behöver veterinärvård de första dygnen så måste man ha en tilläggsförsäkring,
typ Agria Avelsduglighet?

När man sedan försäkrar fölet för sig,
är det då risk för eventuella reservationer? Tänker då mest på dolda fel? :confused: :confused: :confused:
 
Du behöver inte alls ha foster-fölförsäkringen i samma bolag som stoet. Däremot kan du ju få flerhästars rabatter om du har dem i samma bolag.

Mina hästar är försäkrade i Agria. Valde dock att fosterförsäkra i Folksam som har billigare premie och betalar ut mer om fölungen föds levande men av någon anledning måste tas bort. Tur var det att jag hade Folksams försäkring! Fosterförsäkrade för 7000 kronor och eftersom fölungen som föddes förra året fick avlivas pga en missbildning så fick jag ut det dubbla 14000 kronor och det var välbehövliga pengar!

När fölungarna sedan var två dagar så försäkrades de i Agria utan några som helst problem. När de väl fötts är det dock bra att ha dem i samma bolag som modern. Blir fölungen sjuk under första månaden går det på stoets avelsförsäkring så en sådan kanske du borde teckna. Kostar inte många hundra lappar men är väl värt pengarna om du som jag var tvungen att åka till klinik med förstoppning med tiodagar gammal fölunge. Det är också bra att teckna fölisens försäkring så tidigt som möjligt. Den gjorde det möjligt för mig att operera honom för x-benthet som jag annars inte hade haft råd med!
 
Tack! :bow:
Nu har det "klarnat" lite,
ska ringa Folksam imorgon samt en vet. som kollar dräktigheten.
:)
 
Har stoet försäkrat i Agria, men en fosterförsäkring (från dygn 90 till 20 dagar efter födseln) i IF ingick på den hingst jag valde. Jag skulle då få 8000:- vid eventuell kastning/dödsfall.
Försäkrade sedan fölet i IF eftersom jag fick ett väldigt bra erbjudande från IF eftersom jag anlitat den hingst jag hade. Fölet är försäkrat för 20 000 i liv och 50 000 veterinärvård, för detta betalar jag knappt 2000 per år. Fölet är ett Svenskt Halvblod fött i år.
 

Liknande trådar

Avel Nästa vecka ska mitt sto undersökas på 48 dygnet. Om hon fortfarande är dräktig funderar jag på att teckna en foster och fölförsäkring...
Svar
18
· Visningar
3 123
Avel Ska teckna försäkring.... stoet(halvblod) har Agria. Vill ha en bra fosterförsäkring, men alla kanske är lika nuförtiden? Vill sedan när...
Svar
15
· Visningar
2 171
Senast: poff
·
Hästmänniskan Finns hundra trådar om försäkringar, har dock inte riktigt funnit vad jag funderar över... Mitt sto är dräktigt, försäkrad i Agria...
2
Svar
20
· Visningar
1 503
Senast: Fille
·
Hästmänniskan Jag har nu så gott som sålt min häst som är försäkrad i en A1:a i Agria. Hon hade ett lättare kolikanfall för lite mer än 1 månad sedan...
2
Svar
24
· Visningar
4 238
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Hat
  • Hyra ut rum i lgh?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp