Foster/ Fölförsäkringar

mortill3

Trådstartare
Ska teckna försäkring.... stoet(halvblod) har Agria.
Vill ha en bra fosterförsäkring, men alla kanske är lika nuförtiden?
Vill sedan när fölet är fött ha samma bolag utan att bryta försäkringen, gå vidare till en fölförsäkring/vanlig för ca 20.000kr.
Vilket bolag är billigast när det gäller försäkring på 20.000kr, som täcker det mesta (veterinärvård och liv).

Vill känna mig trygg....
 
Valde sveland till mitt föl, både föl- och fosterförsäkring och nu även till hennes vanliga försäkring. Mycket nöjd då mitt föl först föddes för tidigt och fick mycket veterinärhjälp och som vid två månaders ålder behövde opereras. Allt har funkat jättebra med Sveland. Och då jag valde samma bolag slapp jag karens som tur var!
 
Agrias fosterförsäkring verkar absolut bäst (om den finns fortfarande, hittar den inte på hemsidan) men jag kommer aldrig försäkra fölet hos Agria sen när det är fött pga deras extremt dåliga villkor så vet inte alls hur jag ska göra jag heller. Helst vill man ju ha samma bolag hela tiden.
 
Har provat både Agria och Folksam. Tyckte Agria var onödigt dyra och Folksam bara "smyg"höjer. Har nu If till alla mina hästar och är jätte nöjd. Fosterförsäkring ingick i mitt stos försäkring. Vid dygn 1 försäkrade jag fölet för 130 000:- i veterinärvård och 15 000:- i liv. Kostar mig totalt 2 697:-/år. Då har jag en självrisk på 2 700 + 20%.

+ ett mycket bra försäkringsbolag att ha och göra med. :up:
 
Jag har två hästar som fosterförsäkrades i Sveland. De är kanske inte billigast, men det har fungerat klockrent för oss hos dem. Den ena av hästarna är nu 5år gammal och har gjort två ordentliga resor till Strömsholm med uppstallning och annat dyrt och Sveland har aldrig krånglat, de har betalat.
Jag har också två hästar som införsäkrats i Agria som unghästar, och det har varit krångel varje gång försäkringen skall nyttjas, och det har satts reservationer hejvilt för eg. ganska små problem. En lindrig bakterieinfektion blev till reservation för lungor och luftrör t.ex.

Summan kardemumman blir - Jag kommer aldrig mer försäkra en häst i Agria. Helt ärligt kommer jag nog välja Sveland eller If i framtiden också.
 
Jag har fosterförsäkring i Agria och när det fötts försäkras de i If. Fungerar bäst för oss och bäst villkor i de respektive försäkringsformerna.
 
Jag har funderat på lite samma sak, mitt sto är försäkrad i agria men funderat på att försäkra ev föl/foster i annat bolag, helst redan i magen. Men hur funkar det tex om stoet blir sjuk pga fostret? Kan det bli krångel då om stoet har ett bolag och fostret/fölet ett annat?
 
Jag har haft alla tre sveland, folksam och agria. Jag rekommenderar inte folksam då vi fick gå i tvist med dom när vi fick ta bort vårar föl.
Dom gav sig inte förrän fallet togs upp av ARN. Deras försäkring gäller också bara om fölet dör ej vetvård. Har nu Agria och är nöjda med dom
 
Jag har haft alla tre sveland, folksam och agria. Jag rekommenderar inte folksam då vi fick gå i tvist med dom när vi fick ta bort vårar föl.
Dom gav sig inte förrän fallet togs upp av ARN. Deras försäkring gäller också bara om fölet dör ej vetvård. Har nu Agria och är nöjda med dom

Vad menar du med att deras försäkring bara gäller om fölet dör?
 
Jag har haft alla tre sveland, folksam och agria. Jag rekommenderar inte folksam då vi fick gå i tvist med dom när vi fick ta bort vårar föl.
Dom gav sig inte förrän fallet togs upp av ARN. Deras försäkring gäller också bara om fölet dör ej vetvård. Har nu Agria och är nöjda med dom
Fanns ej Vet. vård med i avtalet?
 
När det gäller fosterförsäkring så vill jag känna att om det dör innan födsel, att man får tillbax så mkt som möjligt av det man lagt ut på att tillverka fölet. När fölet är fött, så gäller väl den försäkringen i upp t 30dgr? Då vill man ju att den även har liv o veterinärvård....tills man tecknat en vanlig försäkring. Hur ligger de olika bolagen till i pris?

När fölet är fött och man vill ha en vanlig försäkring som fungerar vid hälta,olycka el dödsfall , vilket bolag har bästa priset för ett halvblod? Om man vill ligga runt 20-30.000kr? Svårt att jämföra, hittar inga prisuppgifter.
 
Vårat föl blev sjuk och hävde vet vård när den var 14 dgr det tog inte folksams föl och fosterförsäkring. Dom menade på att dom bara bet om fölet dog innan 30 dgr. Vi fick utnyttja stoets försäkring för det. Sedan blev vårar föl dåligt så vi fick ta bort henne när hon var 5 månader och hade då täckta en annan försäkring hos dom, men då menade dom på att felet vad medfött (hon fick rodococker). Så vi fick strida med dom i nästan ett år och när ARN tog upp det bet dom.
 
Jag tecknar alltid Agrias foster & föl när stona är 90 dygn in i dräktigheten. Jag tar det lägsta livvärdet som är 3000 kr, men den högsta vetvården (120 000 kr) då intensivvård av föl kostar multum. Då kostar bara försäkringen runt 500 kr, super tycker jag!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 072
Avel Har frågat runt lite men behöver nog mer förklaring.... Hingsten jag har använt har följande deal: 5000 kr. Foster-föl försäkring ingår...
Svar
9
· Visningar
1 132
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 705
Senast: Rie
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 572
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp