Foster och fölförsäkring?

miss_lillamy

Trådstartare
Nästa vecka ska mitt sto undersökas på 48 dygnet. Om hon fortfarande är dräktig funderar jag på att teckna en foster och fölförsäkring. Men är det någon mening att göra det nu? Eller är det bättre att vänta till 90 dygns kollen. Vad ca kostar försäkringen i månaden ( förstår att det skiljer sig lite mellan bolagen, men ca) Vad får man om stoet inte visar sig vara dräktig på 90 dygn? Språngavgiften tillbaka? Jag har betäckt med Heartbeat och hans språng var inte dyrt, så det kanske bara blir dyrare med en försäkring?
Måste man försäkra i samma bolag som stoet är försäkrat i?

Hur har ni gjort? :):confused:
 
Nästa vecka ska mitt sto undersökas på 48 dygnet. Om hon fortfarande är dräktig funderar jag på att teckna en foster och fölförsäkring. Men är det någon mening att göra det nu? Eller är det bättre att vänta till 90 dygns kollen. Vad ca kostar försäkringen i månaden ( förstår att det skiljer sig lite mellan bolagen, men ca) Vad får man om stoet inte visar sig vara dräktig på 90 dygn? Språngavgiften tillbaka? Jag har betäckt med Heartbeat och hans språng var inte dyrt, så det kanske bara blir dyrare med en försäkring?
Måste man försäkra i samma bolag som stoet är försäkrat i?

Hur har ni gjort? :):confused:
Du väljer ett belopp du försäkrar för, och betalar sedan hela premien på en gång. Om stoet kastar får du beloppet du försäkrat för. Det brukar vara en ganska dyr försäkring, den kostar ungefär 20% av beloppet du väljer med vissa variationer. Men det kan ändå finnas fördelar med att försäkra eftersom du då har en obruten försäkring för fölet redan när det föds. Du behöver inte använda samma bolag som stoet är försäkrat i.
 
Du väljer ett belopp du försäkrar för, och betalar sedan hela premien på en gång. Om stoet kastar får du beloppet du försäkrat för. Det brukar vara en ganska dyr försäkring, den kostar ungefär 20% av beloppet du väljer med vissa variationer. Men det kan ändå finnas fördelar med att försäkra eftersom du då har en obruten försäkring för fölet redan när det föds. Du behöver inte använda samma bolag som stoet är försäkrat i.

Tack så jättemycket för ett informativt och bra svar
 
Nästa vecka ska mitt sto undersökas på 48 dygnet. Om hon fortfarande är dräktig funderar jag på att teckna en foster och fölförsäkring. Men är det någon mening att göra det nu? Eller är det bättre att vänta till 90 dygns kollen. Vad ca kostar försäkringen i månaden ( förstår att det skiljer sig lite mellan bolagen, men ca) Vad får man om stoet inte visar sig vara dräktig på 90 dygn? Språngavgiften tillbaka? Jag har betäckt med Heartbeat och hans språng var inte dyrt, så det kanske bara blir dyrare med en försäkring?
Måste man försäkra i samma bolag som stoet är försäkrat i?

Hur har ni gjort? :):confused:
Det betalas alltid som ett engångsbelopp så det bästa är att försäkra så tidigt som möjligt för du betalar samma summa oavsett om det är från 40- eller 90 dagar. Man behöver inte försäkra i samma bolag som stoet men det är ofta en fördel. Premien stiger rätt snabbt med värdet men 10 000:- i liv ligger på ca 1 600:- och 15 000:- ligger runt 2 600:- i mitt bolag.
Lycka till!
 
Fast man måste kunna styrka kostnaderna och försäkrar man för 20 000 så har man ju inte betalt det vid koll på 45 dagar om man nu har 90 dagars avgift .
Försäkra för det du betalat vid 45 dagar skall du inte göra någon mer koll innan du betalar 90 dagars torde du räkna med den men om du ska kolla 90 dagars och inte betalt och kan visa kvitto på kostnader har du ju överförsäkrat ?!?
Bättre då att höja vid 90 dagars då du vet att hon är fortsatt dräktig ?
 
Fast man måste kunna styrka kostnaderna och försäkrar man för 20 000 så har man ju inte betalt det vid koll på 45 dagar om man nu har 90 dagars avgift .
Försäkra för det du betalat vid 45 dagar skall du inte göra någon mer koll innan du betalar 90 dagars torde du räkna med den men om du ska kolla 90 dagars och inte betalt och kan visa kvitto på kostnader har du ju överförsäkrat ?!?
Bättre då att höja vid 90 dagars då du vet att hon är fortsatt dräktig ?
Jag har aldrig behövt styrka några kostnader?
 
Det har jag hos Folksam
Ok, jag har förstått det mer som en kapitalförsäkring där du själv väljer vilket värde du vill försäkra - men min senaste uppfödning är två år nu. Jag har dessutom alltid bara tagit en symboliskt låg försäkring.
 
Jag har en liten fråga. Jag tänkte kolla dräktigheten igen dag 39. Gills den när man ska teckna fosterförsäkringen eller måste jag göra det senare? Passar nämligen bättre för mig att åka på fredagen nästa vecka en måndagen därpå.
 
Stoet var i IF, jag tog Agria foster (täcker navelbråck vilket en del andra inte gör... värt att veta), sen fick fölis Folksam (de tar över dolda fel från Agria foster). Tror jag tog från 90 dagar för det var då jag betalade för hingsten.
 
Jag har en liten fråga. Jag tänkte kolla dräktigheten igen dag 39. Gills den när man ska teckna fosterförsäkringen eller måste jag göra det senare? Passar nämligen bättre för mig att åka på fredagen nästa vecka en måndagen därpå.
Vad jag vet så är det tidigaste 40 dagar hos några bolag - tror också att några har 45 dagar. Det säkraste är att du kollar med ditt bolag och att du eventuellt får vänta tills måndagen.
 
Jag har en liten fråga. Jag tänkte kolla dräktigheten igen dag 39. Gills den när man ska teckna fosterförsäkringen eller måste jag göra det senare? Passar nämligen bättre för mig att åka på fredagen nästa vecka en måndagen därpå.

Det gäller inte. Du måste kunna visa att stort var dräktigt den dagen du tecknar försäkringen.
 
Jag har en liten fråga. Jag tänkte kolla dräktigheten igen dag 39. Gills den när man ska teckna fosterförsäkringen eller måste jag göra det senare? Passar nämligen bättre för mig att åka på fredagen nästa vecka en måndagen därpå.
Du kan teckna den när som efter 40 dygn men inte innan. Ultraljudet måste dokumentera att stoet är dräktigt när eller efter att du tecknade försäkringen. Vad som passar dig att åka ger f-bolaget fasen i.
 
Insåg när jag läste den här tråden att jag försäkrat min i för mycket. Försäkrade vid 57 dygn för "totalkostnaden", dvs inklusive 90 dagars-avgiften. Har hon tappat till 90 dagars så lär jag inte bli ersatt för den summan som 90-dygns hade kostat (eller hur?) Surt sa räven.
 
Tack för alla svar :). Efter kollen imorn ringer jag runt till olika bolag och kollar läget (om hon fortfarande är dräktig). Men det verkar som om Agria har bäst vilkor. Men jag har stoet i Folksam.

Tack för hjälpen :D
 
Agria har verkligen jättebra villkor-inget krångel blev det heller när mitt sto kastade, pengarna på kontot mindre än en vecka efter kastning. Nu foster/föl försäkrar jag i första hand för att komma åt veterinärvården om fölis blir sjuk
 
Mitt sto var dräktigt idag så jag ringde lite olika bolag och kollade vilka villkor dom hade. Nu har jag tecknat en försäkring i Agria. Fram till 90 dygns kollen betalar jag 1500 kr och får tillbaka 7.500 om stoet resorberar. Efter 90 dygn kommer jag att höja till 3000 kr och får tillbaka 15000 om stoet kastar eller fölet föds död.

Jag kunde maila in veterinärintyget till agria. Smidigt!

Tack för er hjälp! Framför allt det där med att man kan ha en lägre summa innan 90 dygn (då jag betalar en större summa) och sedan höja. Det förslaget fick jag komma med själv till Agria. Dom föreslog att jag skulle betala 3000 redan nu :), men jag väntar jag hellre såklart.

Hoppas det är okej att skriva ur summor och bolag osv, jag vill bara ge ett utförligt svar till alla som har samma fråga som jag :up:
 
Mitt sto var dräktigt idag så jag ringde lite olika bolag och kollade vilka villkor dom hade. Nu har jag tecknat en försäkring i Agria. Fram till 90 dygns kollen betalar jag 1500 kr och får tillbaka 7.500 om stoet resorberar. Efter 90 dygn kommer jag att höja till 3000 kr och får tillbaka 15000 om stoet kastar eller fölet föds död.

Jag kunde maila in veterinärintyget till agria. Smidigt!

Tack för er hjälp! Framför allt det där med att man kan ha en lägre summa innan 90 dygn (då jag betalar en större summa) och sedan höja. Det förslaget fick jag komma med själv till Agria. Dom föreslog att jag skulle betala 3000 redan nu :), men jag väntar jag hellre såklart.

Hoppas det är okej att skriva ur summor och bolag osv, jag vill bara ge ett utförligt svar till alla som har samma fråga som jag :up:
Smartare att göra som du gjorde, jag åkte på hela premien på 3600:- direkt, även om hon är tom på 90 dygn som sagt. Klart Agria inte sa nåt om det när jag gjorde min räknevurpa.:meh:
 

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 851
Senast: ginnies
·
Avel Ska teckna försäkring.... stoet(halvblod) har Agria. Vill ha en bra fosterförsäkring, men alla kanske är lika nuförtiden? Vill sedan när...
Svar
15
· Visningar
2 174
Senast: poff
·
Avel Nu menar jag inte foster- och fölförsäkring utan försäkring med tanke på komplikationer stoet kan råka ut för. Jag har mitt sto utlånad...
Svar
1
· Visningar
894
Senast: Masse
·
Hästvård Stoet är inte mitt. Hon är vet vårds försäkrad i if A1 50 000:- + livdel. Jag står för alla kostnade som rör betäckningen och nu är...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 487

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp