Fot/skoproblem

Tassa

Trådstartare
Jag har fått problem med fötterna. Det första är att de blir otrolig varma i skor, på ett sätt som känns obehagligt. Även i skor som ska vara svala och andas. Nästa problem är att jag har fått exem på fötterna. De verkar triggas av värme och tryck. Här om dagen fick jag exem där remmen på sandalen satt och dessa har jag haft i säkert två år utan problem förut.

Jag gillar att vara ute och gå mycket, så jag behöver ordentliga skor som sitter bra och är svala. Mina favoritskor är ett par barfotaskor, de är svala och trycker inte på fötterna, men eftersom de har tunn sula kan jag inte gå för mycket i dem då det blir för hårt.

Någon som har tips på bra skor som skulle kunna funka? Finns det barfotaskor med mjuk stötdämpande sula? Kan det vara värt att köpa en storlek större och lägga in en sula? Vi ska iväg på semester där vi planerar att gå och promenera mycket och jag är rädd att mina fötter ska ställa till med problem 😞
 
Jag har tre olika från JN och ett par Belenka. Det är stor skillnad, JN har rejälare sulor.
Ok, då kanske det inte är helt kört med den typen av skor ändå. Jag ska kolla igenom deras sortimentet när jag får lite mer tid. Verkar lite dyra dock 😬. Men kanske är värt det om de är bekväma.
 
Ok, då kanske det inte är helt kört med den typen av skor ändå. Jag ska kolla igenom deras sortimentet när jag får lite mer tid. Verkar lite dyra dock 😬. Men kanske är värt det om de är bekväma.

Jo det är dom verkligen 🙈. Jag brukar köpa när det är rea.
 
Jag har inte tips på skor men om detta uppkommit nyligen efter att du i flera år varit bra i de skor du har, kanske du ska fundera på andra orsaker?

Allt ifrån miljöombyte, diet och stress till faktiskt söka vård och en utredning?

Lämna inte eksem att gå för långt, har sett konsekvenserna av det förut
 
Jag har inte tips på skor men om detta uppkommit nyligen efter att du i flera år varit bra i de skor du har, kanske du ska fundera på andra orsaker?

Allt ifrån miljöombyte, diet och stress till faktiskt söka vård och en utredning?

Lämna inte eksem att gå för långt, har sett konsekvenserna av det förut
Ja jag har en stressrelaterad utmattning bakom mig, men tycker att jag mår bättre än på länge nu ändå. Men mycket knasigt har hänt med kroppen efter det. Har även solexem numera.

Min son har också exem så jag har hyfsat bra koll på hur man tar hand om det, men jag har funderat på att söka vård ändå, det kanske behövs någon annan produkt än de jag har.
 
Jag har tre olika från JN och ett par Belenka. Det är stor skillnad, JN har rejälare sulor.
Belenka har olika sulor på olika modeller. Ett par jag har är jättetunna i sulan och fungerade bra när jag var i normalvikt. Nu med graviditetskilon kvar och bebis i bärsele fick jag ont i fötterna och bytte till en annan modell med tjockare sula.

Har dock aldrig testat JN så kan inte uttala mig om dem 😊

Hur ser dina fötter ut @Tassa ? Breda smala höga…?
 
Belenka har olika sulor på olika modeller. Ett par jag har är jättetunna i sulan och fungerade bra när jag var i normalvikt. Nu med graviditetskilon kvar och bebis i bärsele fick jag ont i fötterna och bytte till en annan modell med tjockare sula.

Har dock aldrig testat JN så kan inte uttala mig om dem 😊

Hur ser dina fötter ut @Tassa ? Breda smala höga…?
Jag har breda fötter (lite halux valgus eller vad det heter) och ganska platta. Jag brukar oftast få köpa en storlek större än jag egentligen har då de är breda på framfoten,eller hur man ska förklara. 😅 1685875295980666196209956085428.jpg
 
Hur är de i storleken? Tycker du att de är stora eller som vanliga skor?
Altra är små i storleken, ta 1/2-1 storlek större än du brukar. Främst med hänsyn till längden, modellerna har bra med bredd i framfoten.

Jag promenerar i Superior som har rätt lite dämpning i sulan och trivs med det. Provade för ett tag sedan en modell för asfaltlöpning (osäker på namnet, typ stickad ovansida) som jag skickade tillbaka enbart för jag tyckte det kändes som jag hade studsbollar under fötterna (!), gillade dem i övrigt. Är det sådan typ av dämpning du vill ha så titta på dem.
 
Jag har två par Joe Nimble efter att ha slitit ut mitt första par. Addition Trail och Wandertoes 2.0 med tygöverdel. Har 0.5 resp 1 storlek större än tabellen (mina fötter är 25 cm långa och 10.5 cm breda dvs väldigt breda, har 6.5 resp 7.0). Viktigt att de skorna ska kännas lite stora! De sitter väldigt bra ändå. Båda två har en tjockare sula som är bekväm att gå mycket på men känns i övrigt som en barfotasko.
 
Joe Nimble har också träningsprogram för fötter tex hallux valgus på sin sida, kanske kan vara värt att testa om du känner dig inspirerad eftersom du gillar att gå mycket :)
 
Jag har breda fötter (lite halux valgus eller vad det heter) och ganska platta. Jag brukar oftast få köpa en storlek större än jag egentligen har då de är breda på framfoten,eller hur man ska förklara. 😅Visa bifogad fil 120441
Jag har också väldigt breda fötter och jag trivdes i garmont kängor köpta här. Har annars haft svårt att hitta skor som varit tillräckligt breda och som suttit bra över hälen. Men de kanske blir varma även med en ullstrumpa?

Just nu går jag i ett par slip on sneakers från belenka och de fungerar förvånansvärt bra. Tjockare sula jämfört mot deras trail sko men ändå lite flexibel. Sitter bra på min fot utan att glida. Kanske lite udda att ha som vandringssko men de fanns hemma när de andra skorna blev för tunna i sulan 😅

Går du i terräng eller på anlagda stigar/vägar?
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Finns det nån här som har koll på barfotaskor/minimalistiska skor? Jag har börjat fundera på det framför allt nu efter att jag fått...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 681
Senast: skiesabove
·
Kläder & Bli fin Jag har precis köpt ett par nya skor (tyg, med gummisula) och de knarrar när jag går! Eller ja, en av dem gör … Jag har bara provgått...
Svar
7
· Visningar
3 821
Kropp & Själ Buke kan ju ALLT så jag tänkte försöka hitta input här även i denna fråga. Jag har ett yrke där man står och går mycket, sällan under...
Svar
3
· Visningar
1 016
Kropp & Själ Har fått ont i min högra häl, på undersidan, precis under och funderar på om det kan vara hälsporre. Jag brukar inte ha ont i fötterna...
2
Svar
34
· Visningar
2 438
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp