fot träning!?

Shimzy

Trådstartare
nu ger jag snart upp! min tik e ett år å i värsta trotsåldern!! urjobbig nu asså!!
och nu har hon glömt allt vi hade lärt in..sitt litt fot ja ALLT!! så man får trägla allt om å om igen.. men efter attman sagt de tre gånger typ så gör hon det..men fot KAN hon bara inte längre..!!
jag har kört alla metoder igen å de fastnar inte..jag har så ont i armarna för att hon bara dra å e alltid sur efter en promenad för att vi e arg på varann hela tiden!
så jag köpte en "gåfintsele" trots allt men ack hon har fått sår under armarna men inte faan lyssnar hon på den för det..så nu har jag släng selen åt helvete med..
vad skall jag göra!?? :confused: desperat nu!!

hon e ju pit/amstaff så hon e tuf men hon vet annars vem som bestämmer å lyssnar ju tillsist på alal andra komando utan just gå fint..!?
å hon har ju högre smärtgräns opm de e därför som hon inte brydde sig om selen..

snälla hjälp mig! :(
 
Har du gått någon hundkurs med henne? Där kan du få bra råd om vad du kan göra för att få henne att lyssna.

Du skulle kunna göra så att du tränar på kontakten mellan dig och henne under promenaderna. Lyssnar hon inte på dig så stå still så kommer hon ingen stans och då tycker hon det är tråkigt. När hon lyssnar så berömmer du jätte mycket och blir världens roligaste matte med leksak eller godis.
 
nix har inte gått någon kurs..men överväger de starkt nu!
de har ju gått så bra innan, hion har ju kunnat fot innan men nu har hon bara "glömt" det..

jag har provat uppmärksamhets sättet med.. defunakri 2 sek sen dra hon igen å så håller vi på så typ 1 timma å har inta kommit någonstanns...
 
har provat alal metoder nu känns de som..men oftast påkalalr jag hennes uppmärksamhet å berömmer henne när hon kollar på mig å säger va find du går..för hennes fot-ord är fin..säger finmkt å ofta när hon går fint.. å när hon dra eller glömemr bort sig så rycker jag till lite å berömemr när hon fattar å går fint igen..men de e jmust de som hin har glömt nu ...
gör jag något fel?
 
Jag var nyfiken på om du menade "fot" som i linföring eller fritt följ, alltså tävlingsmässigt. Du menar det som i betydelsen att gå fint i koppel utan att dra, släpa efter eller hitta på annat bus. "Gå fot" är i regel mycket striktare och kräver mer av hunden. Men jag fattar vad du menar.

Kan inte svara på om du gör fel eller inte efter din beskrivning men vad det i grund och botten handlar om är att först visa hunden var den ska gå och där förstärka det jättemycket med godis och beröm. Efter det kommer kravfasen där man visar att det är mindre behagligt/obehagligt att inte gå så fint. Den "snällaste" varianten att träna in det är att stanna och invänta kontakt från hunden, när den märker att det blir stilla om den drar så ger de upp de planerna ganska snart (ganska snart är väl att ta i , det brukar ta sin tid :D ) och är svårt med envisa hundar med mycket egen vilja. På en del raser och individer fungerar det utmärkt. Men oftast handlar det om dålig tajming från förare! När vi människor tycker att hunden äntligen backat tillbaka till den position vi vill ha så berömmer vi. Sen blir vi förvånade och arga när den börjar dra direkt. I hundens huvud har det då hänt en massa, den har fått skäll/ryck, undrat varför, funderat nån sekund eller två, backat/saktat ner, kommit i position men ÄNDÅ så är inte matte/husse nöjd? Så på en tiondels sekund kommer tanken att öka på framåt för det var väl ändå inte det som var fel? DÅ har vi långsamma människor sett att hunden har rättat in sig och vi berömmer en massa. "Jippi" tänker hunden som nu är på väg framåt. "Det var så här jag skulle göra" och så drar den framåt igen och vi ser ut så här :confused:

Så ofta gör man små fel utan att själv veta om det, det jag beskrev är en variant och så behöver det inte vara i ditt fall. Men det brukar vara bra att få hjälp av någon instruktör som kan titta på hur man gör för man har svårt att se de där små detaljerna själv när man är mitt uppe i det. Nu utgår jag från att du har lärt hunden att gå fint i koppel och att den vet hur den ska göra. Sen är det klart att unghundstrots kan spela in också men det är bara att vara ännu mer envis och visa vem som bestämmer.
 
det blir nog så är jag rädd för,.,. :( min amstaff hane är precis likadan, han är 10 månader,.,. men det är bara att kämpa på! det kommer tillbax med tiden bara man är envis.....
Lycka till!
 
ååh suck..men jag kämpar på ..men det är verkligen jobbigt nu!...
men idag efter ca en timma så släppte det lite å då blev de tonvis med breöm! men att kämpa 1 timma först! *suck*.. men men de får de vara värt som de skall sätta sig igen..
 
Kul att det gick lite bättre! Är det din hund på användarbilden? Den är i alla fall jätte fin :love:
 
japps de e hon :love:
nja de går la sådär.. hmm kämpar på iallfall..suckar..
funder kraftigt på att ringa någon kurs ledare eller så..men ha lixom inga pengar över till det..*suck*.. :(
 
Slappna av lite! ;) Din tik är som du själv skriver i trotsåldern och då fungerar ingenting periodvis. Man tror de har fått totalt hjärnsläpp eller att nåt UFO stulit hunden och bytt den mot en elak rymdhund. Men de är bara tonåringar och rena änglarna jämfört med mänskliga sådana... :devil: Men prova gärna att gå kurs, det är alltid givande att få nya infallsvinklar och se att andra har problem med sina vovvar de också.
 
ja fy17 för att får egna tonårsbarn..usch.. de räcker med vovvan..hon e verkligen urjobbig.. men jag försöker..

va för kurs rekomenderar ni? å va kostar de ungefär?
 
Ring din närmsta brukshundklubb.

Och jag rekomenderar inte att träna fotträning i en hel timme. Jag får känslan av att du tränar fel. Ta det inte som kritik, men det låter så när du skriver.
Man ska träna korta stunder. Och fot ska vara något roligt. Man ska inte gå långa sträckor utan svänga och gå åt olika håll så hunden måste hålla koll på vad som händer. Du kanske bara ska börja med att gå fot ett par meter, inte längre.
Men ring brukshundklubben så får du hjälp :)
 
jag går ju inte bara rakt å rakt..utan tränar ju så som man skall..*ler*... svänger å påkallar uppmärksamhet hela tiden å berömmer stört mkt när hon går bra..men hon gör bara de i ca 5 meter sen "glömmmer" hon igen.. å inna har hon kunnat gå fint utan å dra längre sträckor..men nu går de bara inte.. :(

jag vill veta ungefär va de kostar å gå en kurs på klubbarna? å kan man ringa till dem å bara rådfråga utan å vara medlem..?
 
Priset på kurs varierar ganska mycket, men visst kan du ringa och fråga utan att vara medlem. Det gör många och de flesta blir medlemmar i samband med kurs.
 
Men är lite så jag menar. Att när man ska lära en hund att gå fot så räcker det med 5 meter åt ggn. Man ska inte gå långa sträckor i inlärningsfasen.
Jag håller just nu på att träna lite med min killes hund. Hon får gå max fem-sex steg åt ggn, sen går vi något annat eller byter jag tvärt rikning så det hela tiden händer något.
Men jag säger inte fot utan försöker bara få henne att vara uppmärksam och titta på mig.

Men ring en brukshundklubb. Är nu på hösten som många kurser börjar igen.

Lycka till!
 
Men vad jag förstått så handlar det inte om "fot" i den rätta bemärkelsen utan att hunden inte ska dra i kopplet. Men det är så klart svårt om man inte har tränat mycket kontakt att kunna få kontakt under promenad. Hundar gör gärna lite som de själva vill om man bara tillåter dem :)
 
sant de e mera gå fint jag tränar på..vet att jag andvände fel ord i början.. :o

men innan har hon ju kunnat..de e de som är de jobbigaste...nu e allt svårare..men jag skall ringa en klubb å tala med dem..skall till vet på tis å då kan jag ju ta kurs boshyrer (oj fel stavat!)

jaja tack för eran hjälp!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp