Fota student- vad tusan ska jag ha på mig?

Mirre

Trådstartare
Jobbar som skolfotograf och ska nu fota studenter. Klädkoden som fotograf är då hel och ren och gärna något uppklädd. Lite finare än vanlig skolfotografering.
Min titt är som att titta in i Wendesday Adams garderob, det är svart, svart, svart lch mer svart. Dessutom har jag blivit fet och jäklig så ingenting passar längre. Har 7 plagg som inte är svart, men 3 passar inte och 4 är inte lämpliga vid en studentfotografering. De är för osmidiga att röra sig i, för urringat eller helt enkelt bara jäkligt opraktiska och varma. Hjälp. Vad skulle ni ha iom ni skulle fota studenter hela dagarna?
 
Jag var precis på ett "finare" bröllop och fotografen hade svarta byxor och svart linne, gympaskor på fötterna. Helt och rent och ganska anonymt.

Kommer det vara varmt hade jag nog satsat på linnebyxor i dov eller mörk färg, bekväma skor och någon typ av kortärmad blus/ skjorta till, i svalare material (mest för att jag hade inte känt mig bekvämt i linne).
 
Det viktigaste av allt är att du känner dig bekväm så att du kan fånga känslan hos dina "objekt", så hel och ren är en bra utgångspunkt - lägg sedan till sommar och sol och att det ska kännas bekvämt och slutligen, du är fotograf så klä dig neutralt så att du inte sticker ut.
 
Jobbar som skolfotograf och ska nu fota studenter. Klädkoden som fotograf är då hel och ren och gärna något uppklädd. Lite finare än vanlig skolfotografering.
Min titt är som att titta in i Wendesday Adams garderob, det är svart, svart, svart lch mer svart. Dessutom har jag blivit fet och jäklig så ingenting passar längre. Har 7 plagg som inte är svart, men 3 passar inte och 4 är inte lämpliga vid en studentfotografering. De är för osmidiga att röra sig i, för urringat eller helt enkelt bara jäkligt opraktiska och varma. Hjälp. Vad skulle ni ha iom ni skulle fota studenter hela dagarna?


Ett par croppade tygbyxor kanske med resår? Just de här fanns på Zalando och är 95 procent bomull i flera färger. Sen något luftigt upptill som ger dig rörelsefrihet?

691e2aba3402472ca336f65e9f152211.jpg
 
Jag tror inte det behöver vara så svårt. Hel, ren och prydlig tänker jag räcker. Jag hade nog tagit ett par snyggare jeans och en skjorta eller kostymbyxor med resår i midjan och en snyggare t-shirt eller skjorta till. Svart funkar väl jättebra! Du som fotograf ska ju inte stå i centrum på nåt sätt. Jag tycker inte att du behöver vara lika uppklädd som studenterna eller deras föräldrar men kanske lite finare vardagsklädsel.
 
Jobbar som skolfotograf och ska nu fota studenter. Klädkoden som fotograf är då hel och ren och gärna något uppklädd. Lite finare än vanlig skolfotografering.
Min titt är som att titta in i Wendesday Adams garderob, det är svart, svart, svart lch mer svart. Dessutom har jag blivit fet och jäklig så ingenting passar längre. Har 7 plagg som inte är svart, men 3 passar inte och 4 är inte lämpliga vid en studentfotografering. De är för osmidiga att röra sig i, för urringat eller helt enkelt bara jäkligt opraktiska och varma. Hjälp. Vad skulle ni ha iom ni skulle fota studenter hela dagarna?
Kan man inte ha svart? och liksom se lagom kulturell ut :) med något stort silversmycke?
 
Haha googlade fotograf och det var mycket svarta jeans och svart t-shirt/topp, med grå lång halsduk/färggrann sjal ibland :)
 
Jag filmade ett bröllop för några år sedan. Hade också problem med vad jag skulle ha på mig. Ville se neutral och professionell ut samt inte sticka ut 😅
Hade jag haft en mer personlig kontakt med bröllopsparet hade jag nog tänkt annorlunda. Nu var det en fd chefs son som gifte sig. Som jag förvisso träffat någon gång men inte mycket mer än så..

Så jag googlade i flera veckor för att få någon ide till vad jag skulle ha på mig.

Tillslut köpte jag en mörkblå linneskjorta och hade mörka (troligen svarta :D) byxor till
Hade jag gjort samma idag hade jag nog haft mörkare, praktiska byxor och mer "roligare" och färggladare topp/blus till.

Bara det är något som jag känner mig bekvämt i för dagen, oavsett färg, då tror jag det blir rätt.
 
När jag jobbade med foto (för en halv livstid sen) var kutym att fotografen gärna skulle vara mörkt klädd, och/eller "neutralt" för att inte sticka ut om man hamnar på andra människors bilder.
Även om de andra är ljust klädda så "försvinner" ju mörkt mycket bättre.

Hade alltså kört på svart om det är det du ändå har och är bekväm med. Hel och ren duger fint när man jobbar praktiskt. När jag jobbade på tex bröllop tog jag gärna en lite snyggare luftig blus istället för vanlig t-shirt, men det var väl det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp