Fotgåendeutmaning i januari!

Pilot

Trådstartare
Tjohooo!
Nu börjar det dra ihop sig sig.
Utan att skämmas så snor jag en fotutmaning (gå gärna in och tryck på gilla knappen på videon).

Dag 1 börjar man med att man sätter upp en fyrkant med 5 meter mellan konorna. Första sträckan belönar man massor, den andra sträckan väntar man med att belöna tills man har gått hela sträckan och ger en stor belöning (bus/lek/godis) vid konen.
Vid tredje sträckan belönar du hela sträckan igen och vid sista sträckan belönar du först vid konen.
För var dag lägger man till 5 meter.

Utmaningen är till för att bygga uthållighet och att inte fastna vid att belöna vid samma antal steg.
När man börjar komma upp i meter kan det vara svårt att få till en fyrkant, men det funkar även att t.ex. gå fram och tillbaka längs en grusväg.
Har man redan en grund i fotgående så är det inte fel att tex. gå ett helt varv runt fyrkanten och även få med 90° vändningar.


Om det finns ett intresse av att filma och lägga upp så gör gärna det!
Vi ska ju peppa varandra till att hålla igång och träna i januari-rusket och även ge tips och råd när vi kommer upp i sträckorna.
Även om man inte vill lägga upp, så tror jag att för ens egens skull kan vara värt att filma sig själv då och då för att se sin egen progression.

Jag har tänkt att jag ska lägga upp på insta 2-3 gånger i veckan. Är det fler som tänker lägga upp på insta så kan ni pm'a ert namn till mig, så skapar jag en lista och skickar ut med namn så kan vi följa varandras utveckling. :)


Vilka är på?

Vilka kriterier har ni på ert fotgående?
 
Tjohooo!
Nu börjar det dra ihop sig sig.
Utan att skämmas så snor jag en fotutmaning (gå gärna in och tryck på gilla knappen på videon).

Dag 1 börjar man med att man sätter upp en fyrkant med 5 meter mellan konorna. Första sträckan belönar man massor, den andra sträckan väntar man med att belöna tills man har gått hela sträckan och ger en stor belöning (bus/lek/godis) vid konen.
Vid tredje sträckan belönar du hela sträckan igen och vid sista sträckan belönar du först vid konen.
För var dag lägger man till 5 meter.

Utmaningen är till för att bygga uthållighet och att inte fastna vid att belöna vid samma antal steg.
När man börjar komma upp i meter kan det vara svårt att få till en fyrkant, men det funkar även att t.ex. gå fram och tillbaka längs en grusväg.
Har man redan en grund i fotgående så är det inte fel att tex. gå ett helt varv runt fyrkanten och även få med 90° vändningar.


Om det finns ett intresse av att filma och lägga upp så gör gärna det!
Vi ska ju peppa varandra till att hålla igång och träna i januari-rusket och även ge tips och råd när vi kommer upp i sträckorna.
Även om man inte vill lägga upp, så tror jag att för ens egens skull kan vara värt att filma sig själv då och då för att se sin egen progression.

Jag har tänkt att jag ska lägga upp på insta 2-3 gånger i veckan. Är det fler som tänker lägga upp på insta så kan ni pm'a ert namn till mig, så skapar jag en lista och skickar ut med namn så kan vi följa varandras utveckling. :)


Vilka är på?

Vilka kriterier har ni på ert fotgående?
Jag och mallen är på! :D

Kriterierna:
- ett högt engagemang (jag har valt att inte ha henne för uppdragen i fotgåendet då jag tror att det kommer byggas på under tiden)
- kontakt (titta upp på mig)
- position vid sidan (hals vid min höft eller ngt framför)

För mig är engagemanget viktigast just nu och jag petar inte jättemycket i positionen då jag ser att hon kan gå ner sig lite om jag petar för mkt. Därav att jag ett tag nu endast premierat engagemang.
 
Vi kan hänga på :) B är väldigt ”fotsökande” och det blir mycket fot på promenaderna. Tror min största utmaning är att ha en tydlig början och ett tydligt slut, vi glider för det mesta liksom bara in och ur det lite organiskt :D Hon söker kontakt, vi går så långt jag ids hålla fokus, godis, klart. Så lite mer målmedvetenhet från min sida, hon är ju helt med på noterna!
 
Vi är på!
Jag vill ha en stadig kontakt och position (hellre för tajt än flyta ut, dock inte så brydd i om hon tvärar lite i nuläget) men jag vill inte ha för hög intensitet och ’frambensviftande’ utan mer stabilitet både i kropp och hjärna. Hunden har nog lätt att dras upp i intensitet och engagemang ändå 😅

Tjohooo!
Nu börjar det dra ihop sig sig.
Utan att skämmas så snor jag en fotutmaning (gå gärna in och tryck på gilla knappen på videon).

Dag 1 börjar man med att man sätter upp en fyrkant med 5 meter mellan konorna. Första sträckan belönar man massor, den andra sträckan väntar man med att belöna tills man har gått hela sträckan och ger en stor belöning (bus/lek/godis) vid konen.
Vid tredje sträckan belönar du hela sträckan igen och vid sista sträckan belönar du först vid konen.
För var dag lägger man till 5 meter.

Utmaningen är till för att bygga uthållighet och att inte fastna vid att belöna vid samma antal steg.
När man börjar komma upp i meter kan det vara svårt att få till en fyrkant, men det funkar även att t.ex. gå fram och tillbaka längs en grusväg.
Har man redan en grund i fotgående så är det inte fel att tex. gå ett helt varv runt fyrkanten och även få med 90° vändningar.


Om det finns ett intresse av att filma och lägga upp så gör gärna det!
Vi ska ju peppa varandra till att hålla igång och träna i januari-rusket och även ge tips och råd när vi kommer upp i sträckorna.
Även om man inte vill lägga upp, så tror jag att för ens egens skull kan vara värt att filma sig själv då och då för att se sin egen progression.

Jag har tänkt att jag ska lägga upp på insta 2-3 gånger i veckan. Är det fler som tänker lägga upp på insta så kan ni pm'a ert namn till mig, så skapar jag en lista och skickar ut med namn så kan vi följa varandras utveckling. :)


Vilka är på?

Vilka kriterier har ni på ert fotgående?
 
Senast ändrad:
Jag är på!
Med den vuxna hunden tänker jag
1. Engagemang - det ska vara kul att gå fot
2. Position - hon är inte den snabbaste hunden i stan så jag vill ha hennes framben vid mina ben, upplever att det är lättast för henne att hänga med i svängarna därifrån
3. Blickfokus - hon är ju vallhund och tycker att hon behöver ha koll på hela världen samtidigt som hon går... Blir lätt att hon tappar position när hon tittar på nåt annat så hon skulle behöva bättre fokus på mig.

Med unghunden tänker jag att vi kör så långt som hon klarar att ha fokus 🙈😂 Det kan bli 5 x 5 meter i 30 dagar, eller så överraskar hon och klarar hela utmaningen.
1. Fokus - hon måste ha fokus på mig, annars är hon inte kvar på samma planhalva som jag.
2. Position - hon är den snabbaste hunden i stan så henne vill jag ha lite längre bak. Tycker det är svårt med huvud/hals vid mitt ben så håller på och kollar på Maria och Sivs handtarget (no limit obedience), det kanske kan vara något för oss?
3. Följsamhet i svängarna - hänger ihop med fokus och position... Hon har lätt för att tappa det i svängarna, särskilt högersvängar.

Och följdfråga på det då - tänker ni gå höger eller vänstervarv? Eller köra varannan dag?
 
Jag är på!
Med den vuxna hunden tänker jag
1. Engagemang - det ska vara kul att gå fot
2. Position - hon är inte den snabbaste hunden i stan så jag vill ha hennes framben vid mina ben, upplever att det är lättast för henne att hänga med i svängarna därifrån
3. Blickfokus - hon är ju vallhund och tycker att hon behöver ha koll på hela världen samtidigt som hon går... Blir lätt att hon tappar position när hon tittar på nåt annat så hon skulle behöva bättre fokus på mig.

Med unghunden tänker jag att vi kör så långt som hon klarar att ha fokus 🙈😂 Det kan bli 5 x 5 meter i 30 dagar, eller så överraskar hon och klarar hela utmaningen.
1. Fokus - hon måste ha fokus på mig, annars är hon inte kvar på samma planhalva som jag.
2. Position - hon är den snabbaste hunden i stan så henne vill jag ha lite längre bak. Tycker det är svårt med huvud/hals vid mitt ben så håller på och kollar på Maria och Sivs handtarget (no limit obedience), det kanske kan vara något för oss?
3. Följsamhet i svängarna - hänger ihop med fokus och position... Hon har lätt för att tappa det i svängarna, särskilt högersvängar.

Och följdfråga på det då - tänker ni gå höger eller vänstervarv? Eller köra varannan dag?

Med tanke på hur vi bor och att vi redan har 70 cm snö (more to come enligt prognosen…) så blir det fotgående längs väg. Vi kommer nog växla vänster/höger :)
 
Vi är på!
Mitt mål är att Ebba ska tycka att det är kul, och att vi ens har ett någorlunda vettigt fotgående när det är slut 😁😂

Har anmält oss till frittföljkurs i april så vore kul att ha kommit en bit tills dess så vi kan slippa istället för att börja från noll typ 😂
 
Ja, det här behöver vi! Slyngeln är fortfarande lite överallt och ingenstans på promenaderna, även om det är mycket bättre nu än för ett år sen. Så absolut dags för nästa steg i form av ett mer korrekt fotgående. Jag har faktiskt inte ens lärt in kommandot ”fot” ännu, utan använder ”sidan” när han ska gå bredvid mig och ”hos mig” när han ska hålla sig nära men är fri att t.ex. gå och nosa. Så vi antar utmaningen att lära in och utföra ”fot” i januari!

Mina kriterier för ”fot” är att han lugnt och avslappnat går i korrekt position med kontakt, och att han blir kvar där trots störningar (fåglar, bilar, folk….). Jag vill inte ha honom för ”på” eller ivrig eftersom han ligger högt i energi som ”normalläge” utan vill att han mer ska kunna vila i fotgående.
 
Jag är på, främst med unghunden men eventuellt även (ibland?) med de vuxna.

Jag är inte superstrikt med kontakt, om hunden inte kollar på mig är inte det hela världen så länge den fortfarande fokuserar på mig och följer mitt gående - framförallt den äldsta har ett fotgående där hon oftast har huvudet vänt rakt framåt. I mitt fall är det viktiga att hunden följer i ungefär rätt position och fokuserar på mig och inte t.ex. nosar eller liknande. Och att de ska orka gå fot även utan konstant belöning. Och så behöver jag även träna på att de ska kunna gå fot utan att jag ger dem trehundra dubbelkommandon :angel: Jag är rallymänniska i grunden, men det hade ändå kunnat vara kul att komma iväg på någon "vanlig" lydnadstävling också ;)
 
Jag är med lite, men för att inte trötta ut hundarna mentalt kommer jag inte köra varje dag utan mer varannan/var tredje :p
 
@farin går du rakt fram borde det egentligen inte spela någon roll om man går i höger eller vänster varv. :)
För hunden blir det rakt, jag tror att när man kommer upp i sträckor så kommer det kännas mindre som "varv" för oss däremot.
De korta sträckorna i början tror jag att jag kommer gå en gång i vart varv till en början, de sträckorna är så korta ändå.

Jag kommer också köra efter nolimitobedience inlärning. Jag kommer träna position lite mer exakt inne i köket och hålla mer på engagemang ute.
 
Jag har funderat på mina egna kriterier - det hjälpte att läsa era, är så nybörjare på lydnad att jag har svårt att veta hur ett "korrekt" fotgående ska se ut. (Jag har ju ganska bra hum, men det är ju detaljerna som gör helheten.)

Jag vill ha handen i nosen och har nog varit för osäker i att om jag gör rätt och då inte hållit den kriteriet så konsekvent som jag borde. Istället har jag velat ta bort den tidigt för att inte använda den som krycka, men kommer nu se till att vi verkligen kan hålla kontakten innan jag plockar bort den. Har ni några tips för att ta bort noskontakten om ni har jobbat så får ni gärna ge dem. :pf

  • Kontakt, nosen i handen - vara konsekvent
  • Engagemang, hon ska tycka det är kul
  • Belöning längre bak, jag har en tendens att dra fram henne när jag belönar (jag tycker egentligen hon har bra koll på var jag vill ha henne)
  • när det känns som om vi har fått ihop det till ett moment så vill jag sätta ett kommando "fot" på det, just nu använder jag "hit" som är mer kommandot för att hitta positionen
 
Mål för mig och Ebrah är oklart. Jag är mest nyfiken på hur långt fotgående vi kan få till utan hon tröttnar :p Hon har en attityd, position och kontakt som jag är mycket nöjd med, även i svängar åt båda hållen.

Lily kan inte så mycket än, och pga det vill jag avancera långsamt för där är prio att hon ska behålla glädjen. I dagsläget har hon gått fot några få meter, men det går å andra sidan ganska ofta även med gömd belöning.
 
Jag har funderat på mina egna kriterier - det hjälpte att läsa era, är så nybörjare på lydnad att jag har svårt att veta hur ett "korrekt" fotgående ska se ut. (Jag har ju ganska bra hum, men det är ju detaljerna som gör helheten.)

Jag vill ha handen i nosen och har nog varit för osäker i att om jag gör rätt och då inte hållit den kriteriet så konsekvent som jag borde. Istället har jag velat ta bort den tidigt för att inte använda den som krycka, men kommer nu se till att vi verkligen kan hålla kontakten innan jag plockar bort den. Har ni några tips för att ta bort noskontakten om ni har jobbat så får ni gärna ge dem. :p

  • Kontakt, nosen i handen - vara konsekvent
  • Engagemang, hon ska tycka det är kul
  • Belöning längre bak, jag har en tendens att dra fram henne när jag belönar (jag tycker egentligen hon har bra koll på var jag vill ha henne)
  • när det känns som om vi har fått ihop det till ett moment så vill jag sätta ett kommando "fot" på det, just nu använder jag "hit" som är mer kommandot för att hitta positionen
Vill jag ha handen i nosen eller nosen i handen? :D
 
Vi hänger på och testar. Ska få till heelwork i mars och det här kan hjälpa oss på vägen.

Har ju Ds så kommer väl mest gå dubbelvikt;) både höger och vänster sida.
 
Jag puttar upp och påminner om att på söndag gäller det!

Är ni laddade?

Och har ni laddat? :D Jag har köpt lite olika godis att variera med (från dag till dag snarare än under samma pass) och kommer även använda leksak.
 
God morgon, vår första femma kan vi checka av
Passade på när vi var färdigrastade på lekplatsen för där fanns lite störningar i fråga av andra hundar som gick förbi samt hararnas pluttar. Det gick fint i både fot och höger hantering.

Av bara farten körde vi igenom hela htm programmet utan belöning förens vi var klara. Mycket bra morgon.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvlek! LL: Idahoe Deltagare: 1. glömmerallt 2. Artline 3. fio 4. Qitis 5. cirkus 6. Niyama 7. Pegasus63 8. hemlig 9...
19 20 21
Svar
415
· Visningar
11 628
Senast: Niyama
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
13 419
Senast: LenaH
·
Tjatter Välkommen till Ulvleken Kaos i tomteverkstaden! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra. Kom ihåg att det bara...
29 30 31
Svar
606
· Visningar
16 138
Senast: fio
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 523
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp