Fotgåendeutmaning i januari!

25 meter gjorda, fram och tillbaka på infarten till huset. -15.2. Tog av mig handskarna för att kunna belöna och nu gör min högra hand ont :cautious:
Första vändan utan konstant godisflöde sackade han efter en aning, inte mycket men nosen vid mitt knä istället för bogen, tappade den peppiga attityden och passade lite mer också. Lite som att han undrade vars tusan belöningarna bara försvann. Nåja, sista vändan såg fin ut igen så jag ska inte lägga för mycket vikt vid det så länge men vara uppmärksam på om det upprepar sig imorgon.
 
Vi missade igår och i förrgår så vi körde 15m idag. Är vissa dagar det är lite svårt att få till då vi har endel annat (första agilityträningen igår 😅) eller är på plats som är mindre lämplig så kör öka 5m varje gång vi tränar istället 🙂

Vår största utmaning är koncentrationen. Hon är lite lättdistraherad om hon tycker något är tråkigt och blir lite väl speedad om man drar upp henne. Idag tog hon ett ärevarv med kampleksaken innan vi var färdig 🙃
 
25 meter gjorda, fram och tillbaka på infarten till huset. -15.2. Tog av mig handskarna för att kunna belöna och nu gör min högra hand ont :cautious:
Första vändan utan konstant godisflöde sackade han efter en aning, inte mycket men nosen vid mitt knä istället för bogen, tappade den peppiga attityden och passade lite mer också. Lite som att han undrade vars tusan belöningarna bara försvann. Nåja, sista vändan såg fin ut igen så jag ska inte lägga för mycket vikt vid det så länge men vara uppmärksam på om det upprepar sig imorgon.

Kylan är inte snäll mot händerna. Jag får inte värk, men huden protesterar rätt rejält… synd det är så klumpigt med vantar.
 
Kylan är inte snäll mot händerna. Jag får inte värk, men huden protesterar rätt rejält… synd det är så klumpigt med vantar.
Jag har inte värk heller, men har under tidigare yrkesliv förfrusit händerna (och fötterna ännu värre) några gånger för mycket 😅 Så det går snabbt och gör ju ont när dom kommer tillbaka.
Enda fördelen är att jag har tjocka tumvantar så fort det är kallare än -5, så under promenad har jag några godisar direkt i handsken för att minimera tiden exponerad för kyla. Gäller att hitta sina strategier :D
 
Jag har inte värk heller, men har under tidigare yrkesliv förfrusit händerna (och fötterna ännu värre) några gånger för mycket 😅 Så det går snabbt och gör ju ont när dom kommer tillbaka.
Enda fördelen är att jag har tjocka tumvantar så fort det är kallare än -5, så under promenad har jag några godisar direkt i handsken för att minimera tiden exponerad för kyla. Gäller att hitta sina strategier :D

Verkligen. Förra vintern hade jag ett par smidiga och bra skinnvantar, som faktiskt funkade. Tyvärr nöttes de sönder… Borde nog investera i ett par nya, det är mycket vinter kvar. Och vilken jäkla vinter det blev 🥶
 
Jag har inte värk heller, men har under tidigare yrkesliv förfrusit händerna (och fötterna ännu värre) några gånger för mycket 😅 Så det går snabbt och gör ju ont när dom kommer tillbaka.
Enda fördelen är att jag har tjocka tumvantar så fort det är kallare än -5, så under promenad har jag några godisar direkt i handsken för att minimera tiden exponerad för kyla. Gäller att hitta sina strategier :D
Jag har ett par vanliga vinylhandskar under mina vantar eller vad jag nu har på ute. Fungerar förvånansvärt bra och håller för en kort stund med bara dem när jag värmt upp lite. Alltså sådana man har till typ såromläggning och liknande.
 
30x 25 meter ikväll, inte vår bästa runda men det var en del störning med en hund som skällde en bit bort, hästarna i hagen kom för att titta vad vi gjorde och katten satte sig under mobilen när jag filma.
Torrt nog på plan för att ha kopplet släpandes och slapp hålla i det.

Antingen så är det en ny vinkel jag filmar som det syns eller så har jag börjat göra någon konstig yvig grej med vänsterhanden när jag går. Ska hålla lite koll på den.

Ska försöka vara nöjd trots att det inte ser ut som dem som är proffs. Förhoppningsvis kommer vi framåt på 30 dagar och jag ska inte forcera mer än vad jag behöver.
 
30x 25 meter ikväll, inte vår bästa runda men det var en del störning med en hund som skällde en bit bort, hästarna i hagen kom för att titta vad vi gjorde och katten satte sig under mobilen när jag filma.
Torrt nog på plan för att ha kopplet släpandes och slapp hålla i det.

Antingen så är det en ny vinkel jag filmar som det syns eller så har jag börjat göra någon konstig yvig grej med vänsterhanden när jag går. Ska hålla lite koll på den.

Ska försöka vara nöjd trots att det inte ser ut som dem som är proffs. Förhoppningsvis kommer vi framåt på 30 dagar och jag ska inte forcera mer än vad jag behöver.

Vovve hade också helt klart koll på armen 😁

Det är så nyttigt att filma — precis som i ridningen. Man märker både att saker kan se mycket bättre ut än man tror, och hitta små quirks man pysslar med utan att märka det :)
 
Vovve hade också helt klart koll på armen 😁

Det är så nyttigt att filma — precis som i ridningen. Man märker både att saker kan se mycket bättre ut än man tror, och hitta små quirks man pysslar med utan att märka det :)
Haha eller hur, hon bara "när man går fot går man så här zick-zack fast rakt fram". :D:D:D
 
30x 25 meter ikväll, inte vår bästa runda men det var en del störning med en hund som skällde en bit bort, hästarna i hagen kom för att titta vad vi gjorde och katten satte sig under mobilen när jag filma.
Torrt nog på plan för att ha kopplet släpandes och slapp hålla i det.

Antingen så är det en ny vinkel jag filmar som det syns eller så har jag börjat göra någon konstig yvig grej med vänsterhanden när jag går. Ska hålla lite koll på den.

Ska försöka vara nöjd trots att det inte ser ut som dem som är proffs. Förhoppningsvis kommer vi framåt på 30 dagar och jag ska inte forcera mer än vad jag behöver.
Jag är helt hopplös med mina armar och händer i fotgåendet.
 
Inget filmat idag, vi gick en längre promenad och använde plogpinnarna längs vägen för att markera avsluten. Väldigt duktig B, vi passerade en hund och hon hade fullt upp med att hålla nosen i min hand (det är INTE självklart än, men torkad oxlunga var oemotståndligt). Den enda störning som var svår att ignorera var grannbarn på pulka, men vid det laget var hon också ganska trött och började bli lite flippig :)

1E68A181-5FD4-4A9D-AB01-B34381A7F3B0.jpeg
 
Dag 6, 22 x 30 meter
Storasyster fick gå 30 meter en extra gång per varv, så det inte skulle bli för kort och det gick riktigt bra! Märks att de mer och mer vet vad som är på gång och vad som förväntas av dem, det går riktigt bra. Så kul utmaning 👍💪👏🙏
 
Av någon anledning kan inte jag räkna, så det blev 25x35 m ikväll. Behöver bli bättre på att varken hon eller jag checkar ut med jämna mellanrum.
Någon som har bra tips på det?
 
Snöigt på fotbollsplanen, hardoft, okoncentrerad så jag testade att springa baklänges och hoppsan fick till en jättefin position 3. Sen vända upp och köra höger fot i språngmarsch och sen en fot. Det blev kanske bara 20 meter i varje men koncentrationen och fokus var härligt
 
Av någon anledning kan inte jag räkna, så det blev 25x35 m ikväll. Behöver bli bättre på att varken hon eller jag checkar ut med jämna mellanrum.
Någon som har bra tips på det?
Eget fokus tränar jag även vid andra tillfällen, att stänga ute omvärlden och fortsätta med mitt. Att påminna mig om fokus när jag tappar det och börja om igen. Med tiden blir det lättare och lättare att hålla emot yttre störning. För inre störning gäller egentligen samma sak flr mig, att påminna mig om uppgiften och börja om med fokus. Med träning klarar jag längre stunder. Är en färskvara, precis som kondition så måste koncentration underhålltränas.
Tror det i grunden är lika för hundarna, de behöver också öva på förmågan att fokusera. Och har olika lätt för det, precis som människor.
 
Jag råkade filma i slowmotion idag 😁 Kanske man också borde göra oftare, man hinner liksom se detaljerna. Körde längre sträckor längs vägen, och avslutade med en liten ruta med sitt på varje raksträcka för att få upp lite tempo/uppmärksamhet. Hon var lite för sugen på godiset, och rumpan fladdrade åt alla håll ;) Men bra reminder att även träna positionen i sitt, går ju bra i köket :)

Dagens slomo-walk
 
Körde dagens pass i lampljus, påverkade framför allt unghunden, hon blev lite mer fladdrig i positionen på höger sida. Men med godis framför näsan funkade det också 😄 Fick bli lite ojämnt med metrarna också, var mellan 27 och 37 meter, typ 😂
I morgon ska vi testa en ny hall, ahr ingen aning om hur stor den är men hoppas kunna köra 40 meter inomhus.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvlek! LL: Idahoe Deltagare: 1. glömmerallt 2. Artline 3. fio 4. Qitis 5. cirkus 6. Niyama 7. Pegasus63 8. hemlig 9...
19 20 21
Svar
415
· Visningar
11 551
Senast: Niyama
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
13 314
Senast: LenaH
·
Tjatter Välkommen till Ulvleken Kaos i tomteverkstaden! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra. Kom ihåg att det bara...
29 30 31
Svar
606
· Visningar
16 037
Senast: fio
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 497
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp