Fotgåendeutmaning i januari!

Tack för att du startade den här utmaningen.
Igårkväll blev det lite extra träning på promenaden lite spontant med störning av att husse var med.
Och imorse gick hon och ställde sig på höger och tittade uppfodrande på mig så vi fick jättefin träning även här. Hejja oss alla
 
Körde i skogen idag, i obanad terräng. Det var svårt sa mallen :D Men vi fick ihop dagens meter och sista sträckan var faktiskt ganska bra! Men svårt att hålla postion när det inte är plant underlag. Dessutom var hon först lite konfunderad över varför vi skulle göra detta i skogen, men sen kom hon nog på att det får funka iom att man får godis....
 
Vi gick ut och lekte i paddocken istället.
Kommer träna ingångar och hålla fokuset rätt nu på kvällen i köket istället.
De två sista gångerna har det känts krystat så jag känner att vi behöver ladda upp igen med grunden.
 
Åh vilka fina hundar jag har 🥰🥰 60 meter x 4 på bra grusväg med belysning. Fortsätter som igår med mycket lek för energi och glädje. Och pannkaka som godis, det är bland det bättre i matväg ändå 👍
 
Vi körde också gårdagens på grusväg. Extrapris på kycklingkorv på ICA så mallen var bra pepp på det :D Trodde hon skulle ha svårt att hålla ihop så långa sträckor men det går väldigt bra ändå, men fasar lite över sista dagen -just nu känns det jäääättelångt!
 
Skönt att Bella tränar mig och inte låter mig slacka 😁 Det var fot fot fot så gott som hela morgonpromenaden. Uppenbarligen ett belönande ställe att vara på 😉
 
Skönt att Bella tränar mig och inte låter mig slacka 😁 Det var fot fot fot så gott som hela morgonpromenaden. Uppenbarligen ett belönande ställe att vara på 😉
Jag skulle önska att fotutmaningen spiller över lite på koppelgåendet, men icke!
Lillasyster har tränats i att inte dra i koppel varje dag i 14 månader... Hon kan gå bredvid mig med fullt fokus på godis, bara godisarna kommer tillräckligt ofta och hon inte är för mätt eller störningen för stor.
Hon kan INTE gå bredvid mig och titta framåt. Hon kan INTE heller gå med lite längre koppel och nosa och strosa lugnt. Det är fullt drag så fort hon kommer åt :cool: Skulle kopplet slacka lite kommer det snart ett ryck där hon kastar sig iväg för att undersöka ett löv, en sten, en isbit, ett grässtrå, en doft... Hon har heller INTE accepterat att tryck i halsbandet betyder att hon ska backa av och gå lite lugnare. Tycker jag provat allt... stannar och väntar in att hon ska komma tillbaka, stannar och väntar på att hon bara ska lätta på trycket i kopplet, vänder och går åt andra hållet, kallar in henne till sidan och ger signal att det är ok att nosa när hon gått okej i några steg, flyttar oss från kanten med alla dofter och går mitt i vägen med kort koppel... mutar, belönar, grälar...

Men fot kan hon gå :heart Sträckorna är dock inte så långa...
 
Jag skulle önska att fotutmaningen spiller över lite på koppelgåendet, men icke!
Lillasyster har tränats i att inte dra i koppel varje dag i 14 månader... Hon kan gå bredvid mig med fullt fokus på godis, bara godisarna kommer tillräckligt ofta och hon inte är för mätt eller störningen för stor.
Hon kan INTE gå bredvid mig och titta framåt. Hon kan INTE heller gå med lite längre koppel och nosa och strosa lugnt. Det är fullt drag så fort hon kommer åt :cool: Skulle kopplet slacka lite kommer det snart ett ryck där hon kastar sig iväg för att undersöka ett löv, en sten, en isbit, ett grässtrå, en doft... Hon har heller INTE accepterat att tryck i halsbandet betyder att hon ska backa av och gå lite lugnare. Tycker jag provat allt... stannar och väntar in att hon ska komma tillbaka, stannar och väntar på att hon bara ska lätta på trycket i kopplet, vänder och går åt andra hållet, kallar in henne till sidan och ger signal att det är ok att nosa när hon gått okej i några steg, flyttar oss från kanten med alla dofter och går mitt i vägen med kort koppel... mutar, belönar, grälar...

Men fot kan hon gå :heart Sträckorna är dock inte så långa...
Samma här, men min är bara tio månader. Jag kör antingen att hon får hålla sig vid sidan eller så är det ok att hon drar. Kan jag inte ha henne lös går hon i långlina.
Men man hinner bli tokig mellan varven.

Kl
Vi har kört inomhus och i stallet idag. Jag har en uppsats att skriva och försöker prioritera den. Är tillbaka på banan helt på måndag.
Har inte riktigt mental förmåga till så mycket mer.
 
65 x 4 på samma grusväg igår kväll igen. Storasyster går så fint nu, med glad svans och härlig energi ❤ Belönade i stort sett bara med leksak igår, pannkakan var slut 😊 Belönar också lite tätare i högerfot, vill som sagt få upp förväntan där.
Lillasyster går också superfint! Med tätare belöningar på alla sträckor, men är noga med att växla hur långt vi går innan belöning för att inte bygga förväntan (och frustration) efter ett visst antal steg.
 
Får jag ge ett tips som jag själv fått?
Har du prövat att hon ska gå bakom i koppel och ha en pinne och helt enkelt spärra vägen? Lär dom inte något med trycket i kopplet men en kopplad position som inte handlar om fot/fokus på matte.
Ibland blir som fokus på själva koppeltrycket/draget stressande och då kan det vara bättre att tänka att hunden ex ska vara inom specifikt område (här bakom) istället

Jag skulle önska att fotutmaningen spiller över lite på koppelgåendet, men icke!
Lillasyster har tränats i att inte dra i koppel varje dag i 14 månader... Hon kan gå bredvid mig med fullt fokus på godis, bara godisarna kommer tillräckligt ofta och hon inte är för mätt eller störningen för stor.
Hon kan INTE gå bredvid mig och titta framåt. Hon kan INTE heller gå med lite längre koppel och nosa och strosa lugnt. Det är fullt drag så fort hon kommer åt :cool: Skulle kopplet slacka lite kommer det snart ett ryck där hon kastar sig iväg för att undersöka ett löv, en sten, en isbit, ett grässtrå, en doft... Hon har heller INTE accepterat att tryck i halsbandet betyder att hon ska backa av och gå lite lugnare. Tycker jag provat allt... stannar och väntar in att hon ska komma tillbaka, stannar och väntar på att hon bara ska lätta på trycket i kopplet, vänder och går åt andra hållet, kallar in henne till sidan och ger signal att det är ok att nosa när hon gått okej i några steg, flyttar oss från kanten med alla dofter och går mitt i vägen med kort koppel... mutar, belönar, grälar...

Men fot kan hon gå :heart Sträckorna är dock inte så långa...
 
Samma här, men min är bara tio månader. Jag kör antingen att hon får hålla sig vid sidan eller så är det ok att hon drar. Kan jag inte ha henne lös går hon i långlina.
Men man hinner bli tokig mellan varven.

Kl
Vi har kört inomhus och i stallet idag. Jag har en uppsats att skriva och försöker prioritera den. Är tillbaka på banan helt på måndag.
Har inte riktigt mental förmåga till så mycket mer.
Hon är för stark för att det ska funka att hon drar, särskilt när de där plötsliga kasten kommer 🙈 Men kör fysträning med dragsele, då får hon ligga på men får å andra sidan inte stanna och nosa på allt spännande. Brukar bli en ordentlig power-promenad 😄
 
Får jag ge ett tips som jag själv fått?
Har du prövat att hon ska gå bakom i koppel och ha en pinne och helt enkelt spärra vägen? Lär dom inte något med trycket i kopplet men en kopplad position som inte handlar om fot/fokus på matte.
Ibland blir som fokus på själva koppeltrycket/draget stressande och då kan det vara bättre att tänka att hunden ex ska vara inom specifikt område (här bakom) istället
Tack! Jag tar gärna emot tips 🙏
Hon kan gå bakom. Kan som i att hon vet var bakom är och vad jag vill att hon ska göra. Kan inte hålla sig kvar där mer än ett par steg åt gången dock... Får ALLTID gå bakom mig nerför trappan ut, alltså minst 2 gånger om dagen, ofta fler, cirka 4 dagar i veckan. (Vi har dubbla boenden, det andra utan trappa.) Hon kan fortfarande inte hålla sig där trots att jag varje gång stannar och tar tillbaka henne bakom när hon smiter förbi.

Men hur gör du med pinnen? Ser framför mig hur hon i stället hänger i den och kampar 🙈😂
 
.
Men hur gör du med pinnen? Ser framför mig hur hon i stället hänger i den och kampar 🙈😂

Använder den som en förlängd arm så man fortfarande kan gå i normal takt och kroppshållning framåt medan man spärrar vägen om hunden försöker gå förbi. Inte viftande utan mer visa var man vill ha/inte vill ha hunden för att göra det tydligt för hunden och mindre tjatigt.
 
Idag har jag inte koll på metrarna, då vi körde träningen med den värsta störningen som finns för mina hundar. Trots att människorna i deras extrafamilj stod bredvid banan och pratade kunde båda två fokusera och gå jättefint ❤ Gjorde flera korta pass med varje hund och mycket belöning emellan, det där var svårt 🥰
 
Kul att läsa om alla framsteg. Vi kan tyvärr inte vara med pga en skada. Det kommer bli bra igen snart men just nu går hon knappt 20m innan hon stannar och vill bli buren :(
Helt orimligt att träna fot då så klartm men får inspireras av tråden och kanske köra i februari istället..
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvlek! LL: Idahoe Deltagare: 1. glömmerallt 2. Artline 3. fio 4. Qitis 5. cirkus 6. Niyama 7. Pegasus63 8. hemlig 9...
19 20 21
Svar
415
· Visningar
11 448
Senast: Niyama
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
13 138
Senast: LenaH
·
Tjatter Välkommen till Ulvleken Kaos i tomteverkstaden! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra. Kom ihåg att det bara...
29 30 31
Svar
606
· Visningar
15 909
Senast: fio
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 221
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Varför finns Israel?
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp