Fotoförbud vid clinics (utbruten från Dressyrsnackis 13)

Fast näe - det var högst påtagligt snarare tvärtom - att vissa/många ”privatpersoner” kontinuerligt var där i syfte att fota det värsta de kunde fånga och sedan publicera det på sociala media .

Jag förstår verkligen inte hur du kan ha uppfattningen att det var tvärtom ?

Det dök ju upp först efter nåt år? Och de var privatpersoner först innan det blev business även för dem?

Jag förstår inte hur ni kan tro att ett förbud kväver debatten.
 
Jag har inte skrivit att jag vill ha några löpsedlar med bilder på blodiga munnar. Var skulle jag ha skrivit att det skulle gagna någon? Däremot är jag förvånad att ingen verkar ha skrivit något alls om händelsen (mer än ryttaren själv som ville förklara på sin blogg), med tanke på tidigare drev mot ryttare som haft hästarna bakom lod på framridningen. Har varit på plats på andra tillställningar som inte upplevts som "värre" irl än vad helgens clinic gjorde, som det sedan blivit mycket ståhej kring, med bilder på ryttare som kritiseras hårt.

Antagligen beror de uteblivna reaktionerna på helgens clinic både på att det var fotoförbud och på att både tränaren och ryttaren har ett förtroendekapital att ta av. Med förtroendekapital menar jag att deras personliga varumärken förknippas med varierad och mjuk ridning samt vettig hästhållning.


Men hur tror du det hade blivit om någon hade valt att fota och skriva om blodet? Jo löpsedelsvarning, anklagelser om djurplågeri mm ... tack och lov blev det inte så denna gången eftersom det inte på något sätt verkade vara befogat!

Ps. Vet fortfarande inte vem det handlar om
 
Hur menar du nu? Det är väl samma stiftelse som äger både Strömsholm och Flyinge , eller är det inte så 🤔

Jo det ska det vara. Förstår inte din fråga? Mycket möjligt att Hester krävde det men det vet vi inte så jag utgår från att det var Strömsholms val. De bestämmer ju vad som får filmas på deras anläggning.
 
Det dök ju upp först efter nåt år? Och de var privatpersoner först innan det blev business även för dem?

Jag förstår inte hur ni kan tro att ett förbud kväver debatten.

Jag vet inte vad du avser med svaret - ”det” dök ju upp efter något år” ?

Avser du någon speciell grej/episod då eller vad menar du ? 😳
 
Det dök ju upp först efter nåt år? Och de var privatpersoner först innan det blev business även för dem?

Jag förstår inte hur ni kan tro att ett förbud kväver debatten.

Kväver? Jag har läst en hel del kritik och hat som skrivits om Charlotte Dujardin när hon red på Springbank i Flyinge häromveckan.. Alltså seriöst ? Om restriktioner kan kväva detta hat från fullkomliga idioter så är jag den första att skriva på för att det ska ske !
 
Men varför fortskrider så stort fokus på att ”x ryttare skrivit /redogjort på sin blogg” osv? Varför är det en grej alls i sammanhanget ?

Det känns så märkligt att flera här i diskussionen hela tiden återkommer till att ”ryttaren i fråga har förklarat sig på sin blogg” osv.

Jag kan verkligen utifrån det förstå moderator @Mineur s reflektion utifrån det .
Det var inte jag som tog upp det från början. Jag skrev att det är förvånande att ingen reporter tagit upp det. Då fick jag till svar: Ryttaren skrev om det på sin blogg, räcker inte det?

Två gånger har ovanstående använts som något slags argument för att det visst skrivits om det, att ryttaren själv kommenterat blodet.
Därför la jag till, i senare inlägg, att jag vet att ryttaren själv har skrivit om det, men att jag syftar på övriga ridsportmedia, dvs att det är lite förvånande att ingen annan än ryttaren själv skrivit något om det.
 
Jag vet inte vad du avser med svaret - ”det” dök ju upp efter något år” ?

Avser du någon speciell grej/episod då eller vad menar du ? 😳

Det jag såg av ”avslöjanden” först var tex den tyska ponnyn som longerades olämpligt. Då var det riktigt olämpliga grejer som kom ut i ljuset och behövde synas. Sen kom lodtalibanerna och ”alla” som skulle avslöja grejer. Trist utveckling but still, man måste kunna stå för den ridning man gör.

Hur menar du att det startade?
 
Jo det ska det vara. Förstår inte din fråga? Mycket möjligt att Hester krävde det men det vet vi inte så jag utgår från att det var Strömsholms val. De bestämmer ju vad som får filmas på deras anläggning.

Jaha då förstår jag dina poster ännu mindre 🤔
 
Kväver? Jag har läst en hel del kritik och hat som skrivits om Charlotte Dujardin när hon red på Springbank i Flyinge häromveckan.. Alltså seriöst ? Om restriktioner kan kväva detta hat från fullkomliga idioter så är jag den första att skriva på för att det ska ske !

Jag tycker också de är idioter. Men jag tror man snarare ger de mer bränsle när man vill dölja saker. Vissa lär sig av förklaringar (såg ett fantastiskt inlägg tex om Cds sits) och de andra får man slå dövörat till.
 
Jag tycker också de är idioter. Men jag tror man snarare ger de mer bränsle när man vill dölja saker. Vissa lär sig av förklaringar (såg ett fantastiskt inlägg tex om Cds sits) och de andra får man slå dövörat till.

Fast dölja? Om man betalar och går på clinicen så döljs väl inget? Alltså jag går nästan aldrig på clinics. Patrik Kittel hade en på vår klubb gör massa år sedan men då var det fritt fram att fråga vad man ville.
 
Det jag såg av ”avslöjanden” först var tex den tyska ponnyn som longerades olämpligt. Då var det riktigt olämpliga grejer som kom ut i ljuset och behövde synas. Sen kom lodtalibanerna och ”alla” som skulle avslöja grejer. Trist utveckling but still, man måste kunna stå för den ridning man gör.

Hur menar du att det startade?

Men du .. om det är din referensram...
 
Och jag dina? Vad var oklart med Strömsholm? Deras anläggning, de väljer förbud eller ej. Vilket jag inte tycker en offentlig anläggning ska ha då de ska utbilda folk.

Ok då är jag med. Nej då tror jag mer det handlar om Carl eftersom vad jag förstått så hade inte Klimke fotoförbud på Flyinge
 
Fast dölja? Om man betalar och går på clinicen så döljs väl inget? Alltså jag går nästan aldrig på clinics. Patrik Kittel hade en på vår klubb gör massa år sedan men då var det fritt fram att fråga vad man ville.

Nej men det är 1200 som ser istället för 120000 st. De på plats kan inte ”bevisa” vad som skedde utan bilder/film.

För mig känns det bakåtsträvande. Som Elon Musk sa ”om jag har lösningen på världens problem vill jag såklart dela med mig av den” (fritt tolkat ur minnet).
 
Nej men det är 1200 som ser istället för 120000 st. De på plats kan inte ”bevisa” vad som skedde utan bilder/film.

För mig känns det bakåtsträvande. Som Elon Musk sa ”om jag har lösningen på världens problem vill jag såklart dela med mig av den” (fritt tolkat ur minnet).

Men "bevisa" ? Bara där är ju fokuset helt fel. Går man på clinics för att lära sig något eller för att "bevisa" att dressyr är en bunt djurplågare , eller inte ? Jisses hur kom det ens till detta 😲
Är ännu mer glad nu än någonsin att jag rider ft och hoppning och inte dressyr 😑
 
Fast kritik kan nog de flesta ta, men rena uthängningar som varit är ju en helt annan sak.

Jag kan tycka att vissa var berättigade, tex de första rörande rollkur. Sen har det ofta gått över styr. Men det är en del av att vara professionell idrottare också, idrottsmän inom alla sporter får stå till svars ibland.
Och Klimke och Hester har jag aldrig sett nån hets runtom?

Men så fungerar ju social media också, delar inte mina bekanta går det mig helt förbi när Fbs algoritm bestämmer att det inte är i mitt intresse.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 933
Senast: Badger
·
Dressyr Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
26
· Visningar
3 034
Senast: lady_vip
·
Dressyr Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
23
· Visningar
3 593
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
859
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp