Fotoförbud vid clinics (utbruten från Dressyrsnackis 13)

Kan man verkligen kalla det ”stängda dörrar” när det är över tusen personer på läktaren?
I mitt inlägg var det nog ganska tydligt att jag även innefattade tävling vilket iofs spann ifrån trådstarten. Men jag ser heller inget problem med att det ska vara tillåtet att ta foton även på clinics om förbudet hänger på risken för drev. Jag är som sagt för en mer öppen sport och inte en som stänger folk ute.
 
Ett par följdfrågor då :)

- Är ni bekväma med att andra tittar på när ni rider/tränar?

Här tror jag kanske de flesta säger ja?

- Är ni bekväma med att personer ni inte känner fotograferar/filmar er när ni rider/tränar?
Och om ni inte är bekväma, accepterar ni det ändå?

Vad bilderna/filmerna används till tar vi inte ens med, tror de flesta inte vill bli uthängda som inkompetenta eller dåliga medan de flesta skulle gilla om det publicerades med hyllningar ;)
 
Ett par följdfrågor då :)

- Är ni bekväma med att andra tittar på när ni rider/tränar?

Här tror jag kanske de flesta säger ja?

- Är ni bekväma med att personer ni inte känner fotograferar/filmar er när ni rider/tränar?
Och om ni inte är bekväma, accepterar ni det ändå?

Vad bilderna/filmerna används till tar vi inte ens med, tror de flesta inte vill bli uthängda som inkompetenta eller dåliga medan de flesta skulle gilla om det publicerades med hyllningar ;)


Jag har varit med flera gånger om att helt okända personer fotat/filmat när jag rider och trots att jag inte alls skäms för min ridning och försöker dela med mig av hur det ser ut för en vanlig amatör ganska frekvent på sociala medier tycker jag att det är jättejobbigt 🙈 att de gör det. såklart har jag svenskt nog inte sagt något om att de dokumenterat min ridning 😅 men helt klart får jag hjärtat i halsgropen och börjar fundera på vad de egentligen tycker.

Och jag tycker inte alls det går att jämföra med att tävla, på tävling vet man liksom att det är publik och att man bedöms av både domare och publik men när jag rider själv är det jättejobbigt att det görs?

Jag är definitivt för en hästvänligare ridning, och också ett öppnare klimat, men jag får lust att gömma mig i skogen ibland för att slippa vara rädd för vad folk säger bakom ryggen på mig... det är en otroligt tråkig del av sporten/konsten och något jag önskar vi kunde råda bot på. Var snälla med varandra!
 
Vad pratar du om? Jag pratar inte om tävling överhuvudtaget.. Är väl knappast stängda dörrar på tävling lika lite som på en clinic
Jag försökte bara förstå mig på det inlägget.

I mitt inlägg var det nog ganska tydligt att jag även innefattade tävling vilket iofs spann ifrån trådstarten. Men jag ser heller inget problem med att det ska vara tillåtet att ta foton även på clinics om förbudet hänger på risken för drev. Jag är som sagt för en mer öppen sport och inte en som stänger folk ute.
Vad skäms de för då? Att de tror att de rider bättre med magnetiska zonterapiskosulor?

Om det inte är det eller djurplågeri i potten så misstänker jag att de helt enkelt tror att de är bättre och viktigare än vad de egentligen är.

Tag hur MMA utvecklades t.ex. Först var det att man skulle testa olika stilar mot varandra, så det var t.ex. tae kwon-do vs boxning osv. Sedan blev det en konvergens, så MMA är numera en stil där slag/sparkar och grepp/kast har ungefär lika stor vikt. MEN du kan skapa din egen MMA-stil. Är du bra på boxning och judosvep men inte kan sparka för fem öre - sätt ihop det ändå och se hur bra det går. (Du kanske bör träna på att blockera sparkar om du inte vill att thaiboxarna skall sabba din dag.) Och om den kombon skulle ha inneboende fördelar, dvs att det inte bara är du som gör att det fungerar, så kommer folk att få reda på det.

Men någon som vill hålla det hemligt att han gör en viss vinkel med hälen innan han gör en skänkling - när folk ändå kan lista ut det på dressyrtävlingar. Ja då är det klubben för beundran av folk som sitter på höga hästar bildligt och bokstavligt.

Ett par följdfrågor då :)

- Är ni bekväma med att andra tittar på när ni rider/tränar?

Här tror jag kanske de flesta säger ja?

- Är ni bekväma med att personer ni inte känner fotograferar/filmar er när ni rider/tränar?
Och om ni inte är bekväma, accepterar ni det ändå?


Vad bilderna/filmerna används till tar vi inte ens med, tror de flesta inte vill bli uthängda som inkompetenta eller dåliga medan de flesta skulle gilla om det publicerades med hyllningar ;)
Om folk frågar respektfullt innan och det är för personligt bruk, ja. Om det skall publiceras får jag tänka lite till.

Om det är terminsavslutning så det är tillåtet att fotografera (om det inte är någon som uttryckligen förbjuder oss), bara det inte är med blixt eller idiotiska ljud.
 
I mitt inlägg var det nog ganska tydligt att jag även innefattade tävling vilket iofs spann ifrån trådstarten. Men jag ser heller inget problem med att det ska vara tillåtet att ta foton även på clinics om förbudet hänger på risken för drev. Jag är som sagt för en mer öppen sport och inte en som stänger folk ute.

Hur menar du att sporten stänger folk ute bara för att man inte får fota? Blir inte folk mer utestängda från sporten om det till slut inte finns några ryttare som vill rida och därmed inga clinics alls då som följd. Om kravet är fotoförbud så är det väl en ganska simpel sak att följa för att få ta del av tex Carl Hesters träningsfilosofi.
Att stänga ute folk handlar inte för mig om en öppen clinic med fotoförbud där vemsomhelst kan köpa biljett och komma in och se utan mer då isåfall en clinic öppen enbart för speciellt inbjudna ryttare och deras entourage

Hoppningen har ju inte alls dessa problemen även om det säkert skulle finnas mer ögonblicksbilder att gotta sig åt där. Men det är tydligen inte alls lika fruktansvärt med hopphästar bakom lod ;)
 
Jag tror ju inte vi kommer åt de som gör saker många av oss inte tycker är ok genom att fota dem i offentliga sammanhang.
Jag tror man genom såna här drev bara får folk att bli bättre på att gömma sig och göra det där det på riktigt är stängda dörrar sas, med endast närmast sörjande som ev vittnen.
Värnar man om sporten och hästarna finns ju andra sätt att jobba för att nå förändring.
 
Hur menar du att sporten stänger folk ute bara för att man inte får fota? Blir inte folk mer utestängda från sporten om det till slut inte finns några ryttare som vill rida och därmed inga clinics alls då som följd. Om kravet är fotoförbud så är det väl en ganska simpel sak att följa för att få ta del av tex Carl Hesters träningsfilosofi.
Att stänga ute folk handlar inte för mig om en öppen clinic med fotoförbud där vemsomhelst kan köpa biljett och komma in och se utan mer då isåfall en clinic öppen enbart för speciellt inbjudna ryttare och deras entourage

Hoppningen har ju inte alls dessa problemen även om det säkert skulle finnas mer ögonblicksbilder att gotta sig åt där. Men det är tydligen inte alls lika fruktansvärt med hopphästar bakom lod ;)
Hur skiljer sig den från alla andra stjärnryttares då då förutom se till att alla räkningar är betalda, ha massa pengar, ha hästar du trivs med, ha massa pengar, ha en egen hästgård, ha massa pengar, ha en metod och ha massa pengar? (Brittisk orden fakultativ.)

Inte så att jag skulle lyssna på någon redovisa sin ekonomi som det vore en presentation av huvudpersonen i en bok av John Grisham. Men att betala skjortan för att någon som ändå kommer att säga samma sak som alla andra ridlärare gör bara det att man måste göra det 1000 gånger på sin egen häst - och ändå inte få plåta honom för att komma ihåg när han visar? Glöm det!

Bakom stängda dörrar betyder att allmänheten inte har tillträde.
Vad exakt gör man då bakom stängda dörrar? Är det clinic för inbjudna så borde de om några få plåta och filma, givet att de inte publicerar det. Annars lutar det nog åt att det är bondfångeri och självbekräftelse.
 
Hur skiljer sig den från alla andra stjärnryttares då då förutom se till att alla räkningar är betalda, ha massa pengar, ha hästar du trivs med, ha massa pengar, ha en egen hästgård, ha massa pengar, ha en metod och ha massa pengar?

Inte så att jag skulle lyssna på någon redovisa sin ekonomi som det vore en presentation av huvudpersonen i en bok av John Grisham. Men att betala skjortan för att någon som ändå kommer att säga samma sak som alla andra ridlärare gör bara det att man måste göra det 1000 gånger på sin egen häst - och ändå inte få plåta honom för att komma ihåg när han visar? Glöm det!

Vad exakt gör man då bakom stängda dörrar? Är det clinic för inbjudna så borde de om några få plåta och filma, givet att de inte publicerar det. Annars lutar det nog åt att det är bondfångeri och självbekräftelse.

Jag tog Carl som exempel för att själva artikeln handlar om hans clinic. Du kan byta ut honom till valfri stjärnryttare.

Det handlar väl mer om vem folk just nu är beredda att lägga pengar på att se och lyssna till. Nu råkar det vara Carl och Klimke som är i ropet pga dom anses stå för en hästvänligt ridning.

Jag vet inte vad som görs på en clinic för enbart inbjudna,antagligen tränar dom dressyr.. fråga någon ur Knytkalaset som är just en sådan!
 
I mitt inlägg var det nog ganska tydligt att jag även innefattade tävling vilket iofs spann ifrån trådstarten. Men jag ser heller inget problem med att det ska vara tillåtet att ta foton även på clinics om förbudet hänger på risken för drev. Jag är som sagt för en mer öppen sport och inte en som stänger folk ute.
Okej, jag förstod inte att du pratade om tävling. Men tävling sker väl inte heller bakom stängda dörrar? Där kan ju vem som helst titta?

Jag har helt enkelt god förståelse för att det har skapats ett otryggt klimat iom uthängningarna. Vore väl bäst om vi slapp fotoförbud, men jag ser inte heller att ett fotoförbud ger några dramatiska konsekvenser.
 
Hur menar du att sporten stänger folk ute bara för att man inte får fota? Blir inte folk mer utestängda från sporten om det till slut inte finns några ryttare som vill rida och därmed inga clinics alls då som följd. Om kravet är fotoförbud så är det väl en ganska simpel sak att följa för att få ta del av tex Carl Hesters träningsfilosofi.
Att stänga ute folk handlar inte för mig om en öppen clinic med fotoförbud där vemsomhelst kan köpa biljett och komma in och se utan mer då isåfall en clinic öppen enbart för speciellt inbjudna ryttare och deras entourage

Hoppningen har ju inte alls dessa problemen även om det säkert skulle finnas mer ögonblicksbilder att gotta sig åt där. Men det är tydligen inte alls lika fruktansvärt med hopphästar bakom lod ;)

Jag tror att en av anledningarna är att hoppryttarna inte skäms, de har inte brytt sig. De får ju skit men det blir ingen debatt och då hettar det inte till. Penelope vars häst snubblade var snabb att pudla och så var saken ur vägen typ. Jag tror inte hon omvärderade sin ridning.
 
Jag tog Carl som exempel för att själva artikeln handlar om hans clinic. Du kan byta ut honom till valfri stjärnryttare.

Det handlar väl mer om vem folk just nu är beredda att lägga pengar på att se och lyssna till. Nu råkar det vara Carl och Klimke som är i ropet pga dom anses stå för en hästvänligt ridning.

Jag vet inte vad som görs på en clinic för enbart inbjudna,antagligen tränar dom dressyr.. fråga någon ur Knytkalaset som är just en sådan!
Sant, och då jag inte vet exakt vem han är så gjorde jag den utbytningen redan när jag skrev det. ;)

Jag tror att en av anledningarna är att hoppryttarna inte skäms, de har inte brytt sig. De får ju skit men det blir ingen debatt och då hettar det inte till. Penelope vars häst snubblade var snabb att pudla och så var saken ur vägen typ. Jag tror inte hon omvärderade sin ridning.
Med alla avfallningar i hög fart är hoppryttare hästvärldens skateboarders. De måste ha självdistans. Det är liksom ingen slump att Jackass kom från skateboardkulturen.
 
Okej, jag förstod inte att du pratade om tävling. Men tävling sker väl inte heller bakom stängda dörrar? Där kan ju vem som helst titta?

Jag har helt enkelt god förståelse för att det har skapats ett otryggt klimat iom uthängningarna. Vore väl bäst om vi slapp fotoförbud, men jag ser inte heller att ett fotoförbud ger några dramatiska konsekvenser.

Tävling hamnar som inom samma princip tycker jag. Falsterbo hade fotoförbud under sin framridning samt stoppade Epona från att livesända framridningen.
 
Ett par följdfrågor då :)

- Är ni bekväma med att andra tittar på när ni rider/tränar?

Här tror jag kanske de flesta säger ja?

- Är ni bekväma med att personer ni inte känner fotograferar/filmar er när ni rider/tränar?
Och om ni inte är bekväma, accepterar ni det ändå?

Vad bilderna/filmerna används till tar vi inte ens med, tror de flesta inte vill bli uthängda som inkompetenta eller dåliga medan de flesta skulle gilla om det publicerades med hyllningar ;)
Har inga problem med att folk tittar när jag rider, inte heller att de fotograferar. Vill någon hänga ut mig, så gör det för all del. Jag har inga problem med att förklara mitt tänk i ridningen och jag är även mycket väl medveten om mina brister som ryttare. Sen kan jag inte styra vad andra tänker och tycker, och det är förstås alltid frustrerande :D.
 
Tävling hamnar som inom samma princip tycker jag. Falsterbo hade fotoförbud under sin framridning samt stoppade Epona från att livesända framridningen.

Fast dom hade väl inte fotoförbud för privatpersoner. Enbart för kommersiella företag.
 
Jag tog Carl som exempel för att själva artikeln handlar om hans clinic. Du kan byta ut honom till valfri stjärnryttare.

Det handlar väl mer om vem folk just nu är beredda att lägga pengar på att se och lyssna till. Nu råkar det vara Carl och Klimke som är i ropet pga dom anses stå för en hästvänligt ridning.

Jag vet inte vad som görs på en clinic för enbart inbjudna,antagligen tränar dom dressyr.. fråga någon ur Knytkalaset som är just en sådan!

Jag tänker lite som så att en eventuell uthängning med dåliga bilder från säg Hesters eller Klimkes clinicar, där det som sagt varit väldigt mycket folk på läktarna, hade haft motsatt effekt. Eftersom det då finns ett så massivt stöd för den ridning och det tänk som visats upp och instruerats ikring, även bland "antidressyr"-folket. Det hade gjort "antidressyr"-sidan hade tappat i förtroende även bland sina anhängare och det hade blivit tydligt att ibland är en dålig bild bara en dålig bild. Så åter igen säger jag öppna upp, låt dom göra bort sig själva.
 
Jag tänker lite som så att en eventuell uthängning med dåliga bilder från säg Hesters eller Klimkes clinicar, där det som sagt varit väldigt mycket folk på läktarna, hade haft motsatt effekt. Eftersom det då finns ett så massivt stöd för den ridning och det tänk som visats upp och instruerats ikring, även bland "antidressyr"-folket. Det hade gjort "antidressyr"-sidan hade tappat i förtroende även bland sina anhängare och det hade blivit tydligt att ibland är en dålig bild bara en dålig bild. Så åter igen säger jag öppna upp, låt dom göra bort sig själva.

Efter att ha läst mycket av all kritik som Charlotte Dujardin fick efter Flyinge nu så är jag tveksam till det..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 939
Senast: Badger
·
Dressyr Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
26
· Visningar
3 036
Senast: lady_vip
·
Dressyr Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
23
· Visningar
3 595
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
860
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp