Fotogenisk eller Fotogenick?

Cydonia

Trådstartare
Nu har jag gått runt i en vecka och irriterat mig på en besserwisser till person som alltid ska ha rätt.:devil:
Vi började prata om en utav hästarna i stallet och jag nämnde att han är otroligt fotogenisk, varpå personen svarar med alltid denna satans besserwissighet: "Fotogenisk? Vafan det är ju vad man har i såna där lampor!"
Nej, svarar jag, det heter fotogen, fotogenisk är när man blir bra på bild..
-"HAHA, nej det heter FOTOGENICK! Då har du fått lära dig ett nytt svenskt ord idag då!"

Eftersom människan är som h*n är så orkar man inte fortsätta utan kampen slutar oftast där..;)

Vanligtvis så bryr jag mig inte, men den här gången blev jag f*n frustrerad för jag vet ju att jag banne mig har rätt! Men när en person som verkar så säker på sin sak kommer och "trycker ned en" på det här viset så kan man ju inte göra annat än börja tvivla på sig själv.

Men för f*n.. fotogenick har jag aldrig hört talas om? Det låter som en svengelsk variant av "fotogenic".
Eller är det helt enkelt någon variant av "fotogenisk"? Fotogenique kanske, men det härstammar väl från franskan?
 
Sv: Fotogenisk eller Fotogenick?

Jag säger fotogenick, fast som det franska, inget svengelskt.

Jag har nog aldrig hört någon säga fotogensik, där fotogen låter som det man bränner lampor med. Däremot har jag hört det som fotojenisk många gånger.
 
Sv: Fotogenisk eller Fotogenick?

Jag säger fotojenisk, alltså med ett j-ljud istället för att uttala g:et som man gör i "fotogen"- som i lampor. Om det är korrekt vet jag dock inte, men jag skulle inte mobba ut någon som uttalade ordet så som du gör iallafall!
Men nog kan vi enas om att det INTE heter "fotogenick" :p
 
Sv: Fotogenisk eller Fotogenick?

Det heter fotogenisk, uttalas på samma sätt som man uttalar "genetisk", dvs med J. Be personen googla det och sen hålla käften :D
 
Sv: Fotogenisk eller Fotogenick?

SAOL säger fotogenisk uttalat som fotojenisk, men jag skulle inte höja på ögonbrynen om nån sa fotogenique uttalat som fotoschenick.
 
Sv: Fotogenisk eller Fotogenick?

Säg åt vederbörande att kamma sig och ta en kurs i svenska, för det heter "fotogenisk".
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Barn Ny här så jag kanske postar tråden fel. Men den är flyttbar om någon vill flytta den. Det har nu gått 2 år sen jag senast träffade...
63 64 65
Svar
1 283
· Visningar
185 960
Senast: Lobelia
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 673
Senast: IngelaH
·
U
Övr. Hund Då jag för tolv år sedan skulle köpa münsterländer var det svårt att finna valpar som såldes till annat än jakt, men ändå har jag...
Svar
4
· Visningar
2 278
Senast: beda
·
U
Övr. Hund Hej! Jag fick frågan om jag visste något om viltspårprov eftersom jag är jägare. Skrev ett svar i P.M men det kanske blev för långt...
Svar
2
· Visningar
1 215
Senast: UrsusRex
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp