Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur upplever du kameran? Är den lätt att hålla (hyfsat greppvänlig)?

Hur funkar det med batteritid? Egentligen tänker jag väl mest på filmklippen. Vill kunna filma 5-15 min i ett svep och fortfarande kunna använda telefonen under dagen också. Befinner mig i skogen/utomhus heldagar och telefonen behöver liksom funka som telefon också 😁

Jag gillar den! Men min kompis har en huwawei som tar sjuka bilder. Även S10 tar bättre bilder än min...

Tycker batteritid är bra, filmar dock inte speciellt mycket... annars är ju en idé att skaffa en powerbank!
 
Är det någon här som fotar och filmar med kompaktkamera? Eller med era smartphones?

Jag har funderat lite löst på att skaffa en mindre kamera för att kunna ta med på spelningar, filma lite och sånt som en numera gör med mobilen. Något vlogvänligt för en glad amatör helt enkelt ☺
Jadå, jag har haft och har olika kompaktkameror som komplement till systemkamerautrustning och mobil. Jag har försökt hitta så högpresterande *och prisvärda* kompaktkameror som möjligt, för att kunna släppa aktsamhetsbiten litet grann. Det blir ju inga bilder om inte kameran är med, och jag vill ibland - t ex i jobbsituationer - slippa vara rädd om något dyrt.

En av de första digitala kompakter jag köpte var Canon S45, toppmodell när den kom ut. Flera år gjorde en Samsung WB600 mycket bra tjänst, både filmat och plåtat en hel del med den. Idag använder jag en Canon S100, köpt begagnad ett par år gammal.

Många moderna mobiler har ju väldigt bra kamera, och lämnar bilder som är jämförbara med de från en hyfsad kompaktkamera. Och mobilen är förvisso alltid med. Men jag upplever en stor och avgörande skillnad i hantering och användargränssnitt. Det är skillnad mellan en touchskärm, som skall kunna agera både grafiskt och fysiskt användargränssnitt till hundratals väsensskilt olika appar, och en kamera som är utformad specifikt för ett enda syfte - med fysiska knappar och rattar och taktil respons som gör det snabbt, enkelt och säkert att göra precis det man vill. Därför föredrar jag fortfarande ofta en kamera framför en aldrig så bra mobil.

(Och på samma tema föredrar jag fortfarande en filmkamera framför en stillbildskamera, för att *filma*. Användningssättet och kraven skiljer, och jag har inte sett någon riktigt bra kompromiss mellan de båda. Idag sker ju väldigt mycket ren filmproduktion med systemkameror, men det är alltid med hjälp av mängder av tekniska tillbehör och kringutrustning som ofta kostar många gånger mer än själva kameran. Att filma seriöst med systemkamera utan sådana tillbehör är uteslutet.)
 
Senast ändrad:
Jag gillar den! Men min kompis har en huwawei som tar sjuka bilder. Även S10 tar bättre bilder än min...

Tycker batteritid är bra, filmar dock inte speciellt mycket... annars är ju en idé att skaffa en powerbank!

Jo, powerbank och ny mobil är ju ett alternativ men frågan är om det inte blir samma kostnad som en ny kamera... :cautious: :p
 
Powerbank är alltid bra att ha om man ska resa eller bara behöver lite extra batterikraft oc är långt billigare än en ny telefon. Och ominstallation och eventuellt ett nytt batteri kan göra underverk för telefonen.

Du får en bra kamera eller två för priset av en ny mobil.
 
@Snubbelfot Tack för input! Jag är också inne på att mobil faller lite på användarvänligheten. Jag tycker det är rätt jobbigt att hantera telefonen som kamera helt enkelt. Till foto har jag en Canon 5D MK III normalt sett och den är ju oftast inte välkommen in på festivalområden eller konserter utan presspass. Sedan så känns det mindre riskabelt att ha en billigare typ av kamera i miljöer där den lätt tappas och/eller blöts ner.

En filmkamera är inte uteslutet om det finns stillbildsfunktion. Film är ett format jag är nyfiken på men saknar kunskap kring och vill inte köpa något onödigt avancerat som kanske inte kommer användas.

Prismässigt hade jag gärna kommit undan runt 5000 på begagnatmarknaden.
 
Powerbank är alltid bra att ha om man ska resa eller bara behöver lite extra batterikraft oc är långt billigare än en ny telefon. Och ominstallation och eventuellt ett nytt batteri kan göra underverk för telefonen.

Du får en bra kamera eller två för priset av en ny mobil.

Min telefon är gammal (4 år, budgetvariant) och har inte tillräckligt bra foto/video för att det ska vara värt att lägga pengar på just den. Däremot håller den för allt annat jag använder den till och letar helst efter en begagnad kamera istället.

Powerbank har jag! Men när den här telefonen dör (från 60% till 0 på en sekund) så är inte det till någon hjälp. I vissa uppdateringar blir det lite bättre, med andra så blir det värre. Den är felsökt med resultatet att den helt enkelt är gammal.
 
Hittade en ny gäst i min trädgård idag 😍
35314
 
Min telefon är gammal (4 år, budgetvariant) och har inte tillräckligt bra foto/video för att det ska vara värt att lägga pengar på just den. Däremot håller den för allt annat jag använder den till och letar helst efter en begagnad kamera istället.

Powerbank har jag! Men när den här telefonen dör (från 60% till 0 på en sekund) så är inte det till någon hjälp. I vissa uppdateringar blir det lite bättre, med andra så blir det värre. Den är felsökt med resultatet att den helt enkelt är gammal.
Låter som du behöver nytt batteri, det är så uttjänta batteri beter sig åtminstone.
 
Låter som du behöver nytt batteri, det är så uttjänta batteri beter sig åtminstone.

Det är mycket möjligt och det blir nog ett batteribyte om den hänger med något år till.

Däremot vill jag ha en bättre kamera än vad den här telefonen erbjuder. Alternativet står alltså mellan en kompaktkamera eller byta telefonen, eftersom den ändå börjar bli till åren och då leta efter en modell med riktigt bra kamera. Som det känns nu så lutar det åt en begagnad kompaktkamera och behålla min gamla telefon :)
 
Här är en till bild från promenaden på Hallands väderö. Denna gången på en kossa :love: Under sommaren är ön en betesplats för kor (den är även hem för ett antal andra arter), vilket gör att man kan få syn på dem om man går runt på ön.

35326
 
Här är en till bild från promenaden på Hallands väderö. Denna gången på en kossa :love: Under sommaren är ön en betesplats för kor (den är även hem för ett antal andra arter), vilket gör att man kan få syn på dem om man går runt på ön.

På tal om kor. På fotokursen jag var på så hade vi en timme på oss att klara uppgiften. Jag kom 50 meter ut i kohagen (en del av ett naturreservat) och stannade där medan kursarna rörde sig runt hela området. Efter ett tag så kom en kossa och undrade vad jag höll på med. Jag var fult upptagen med en nyckelpiga och en tistel och tittade upp på kossan, hon var väl en meter från mig som närmst. Jag var något överraskad men passade på att byta bakgrund.

_MG_2479.jpg
 
Jag har fått ta över killens Nikon D90 och det är så roligt att börja komma igång igen. Sambon hade bara objektivet som följde med vid köp så jag köpte ett begagnat häromdagen. Blev ett 70-300mm för att det passar till hästarna (såklart :angel: )
Försökskaninen fick självklart bli fölis och är rätt nöjd hittills :bump:
35710
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 772
Senast: Cattis_E
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
985
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 333
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 357
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp