Status
Stängd för vidare inlägg.
Om man köper begagnat är mitt tips att inte köpa objektiv (eller kamror) som använts av proffsfotografer. Amatöranvända objektiv är ofta i nyskick men proffsanvända kan vara ganska slitna, särskilt ett objektiv som 70-200mm som brukar användas flitigt, och inte alla är heller så varsamma med sin utrustning :)
 
Kan vara så men.. en del av de (tyvärr oftast gubbar 🙈 ) jag sprungit på ute på stora evenemang genom åren tror verkligen att ju dyrare och större - desto bättre. Och ser ner på en annan för att man som i mitt fall valt 7D* istället för 1d X serien. Än mer så när jag fotat dressyr och slängt på ett 135mm för att så att säga "travel light".

När man sedan ser vad de producerar i bildväg så slår hakan bokstavligen i tangentbordet 😱

Samtidigt i andra delen av spektrat finns unga fotografer ute på första tävlingen och som inte har så snabba kameror och eller "proffsobjektiv" och som tar gudomligt vackra och kreativa bilder 🤩

Följer man den enkla devisen "know your sport" oavsett vad man fotar kommer man kunna ta både bra bilder och välja ut rätt bilder alla dar i veckan. Räcker ju att titta på de bilder som en del postar här på buke som är tagna med smart phones 😃

Här var jag själv ute på djupt vatten. Men jag vet hur man leker med ljus och hur man fotar människor så det slutade helt ok även om boxning fram tills dess inte var en sport som var särskilt välbekant för mig 🥊

Visa bifogad fil 69090

* för att det är cropfactor och man får fyra kameror för priset av en och inte behöver spendera en förmögenhet på ett nytt hus då ett annat förlorat livhanken som remote kamera. Och bara en mycket specifik grupp av manliga "amatörer" tror att man behöver 500mm objektiv och behöver snabbare serietagning än 10 frames /second när man fotar terräng 😆

Snygg bild! Ja 30 bilder per sekund är idealet för landskapsbilder ;), det mest roliga enligt mig är folk som vill ha extrem upplösning och aldrig använder bilderna annat än till sociala media.

Jag håller på att lära mig att fotografera och det lär jag fortsätta med resten av livet 🙃, att fotografera människor är väl inte min favorit det är mest djur och natur som gäller men jag fotograferar det jag kommer över. Ibland fastnar även människor som här.

29072020-_MG_9032-2.jpg
 
Om man köper begagnat är mitt tips att inte köpa objektiv (eller kamror) som använts av proffsfotografer. Amatöranvända objektiv är ofta i nyskick men proffsanvända kan vara ganska slitna, särskilt ett objektiv som 70-200mm som brukar användas flitigt, och inte alla är heller så varsamma med sin utrustning :)
Good point! Jag förstår helt ärligt inte vad en del gör med sin utrustning. De har äckelskitiga halsremmar och helt utnötta objektiv och kamerahus med chippad färg. Men förmodligen har de heller inte betalat sin egen utrustning utan den tillhör någon större bildbyrå eller tidningsredaktion 😏

När jag köper nytt och eller har uppgraderat genom åren har jag oftast lämnat äldre saker i inbyte och får alltid högsta pris för att de är så välskötta ✌🏻
 
Snygg bild! Ja 30 bilder per sekund är idealet för landskapsbilder ;), det mest roliga enligt mig är folk som vill ha extrem upplösning och aldrig använder bilderna annat än till sociala media.

Jag håller på att lära mig att fotografera och det lär jag fortsätta med resten av livet 🙃, att fotografera människor är väl inte min favorit det är mest djur och natur som gäller men jag fotograferar det jag kommer över. Ibland fastnar även människor som här.

Visa bifogad fil 69096
Ja landskap rör sig ju som vi alla vet rätt snabbt 🤣🤣🤣
 
Mina 2 cent... :)
  • Jo, en typisk 70-200/2.8 är tung. Imho inget problem på plats men inte lika kul i axelrem under en långpromenad.
  • Instämmer i vad @vilde säger om Canon 70-200 4L, lättare och billigare om man kan offra ett bländarsteg.
  • Ibland spelar skillnaden mellan 2.8 och 4.0 ingen roll, ibland stor - ffa eftersom den innebär dubbla slutartiden.
  • För små fåglar är 70-200 litet i kortaste laget imho, även på ett APS-C-kamerahus.
  • För en massa annat än små fåglar är 70-200 alldeles lagom.
  • 150-600 är lagom för småfåglar.
  • Canon 100-400 mk 1 är prisvärd och trevlig, även om mk 2 är bättre på alla punkter.
  • Extender är en nödlösning, med kompromisser i både skärpa och ljusstyrka.
  • Stor skillnad mellan gammal extender på gammal optik (mk 1) och nyare extender (mk 2-3) på nyare optik (mk 2).
  • Vill du använda extender så skaffa så ny som du kan, och inte "längre" än du behöver. (Läs: 1,4x försämrar mindre än 2x.)
Tack, har inte varit så intresserad av teknikbiten tidigare, så har mycket att lära mig! Uppskattar verkligen alla tips och information :)

Jag gillar Canons 100-400mm 4.5-5.6 II. Den får nog betraktas som min "go to" till det mesta inom hästsport under sommarsäsong när ljuset är bra.

Den är även del av min "inkognito packning" dvs ett kamerahus med objektiv i en vanlig rygga när jag inte vill bli sedd 😆

För inomhus å mer mörka tider på året är 300mm 2.8 II och 135mm 2.0 mina försthandsval. Canons 135mm är ett galet bra objektiv men inte riktigt lika vädertat som de andra jag nämner så inget för regn och rusk. Men för soliga dagar eller på en inomhusarena är det perfekt 🙃

Skulle jag däremot åka till t ex Badminton och bara fick/kunde ta med mig ett objektiv hade jag förmodligen packat en 70-200 2.8 med en extender.

Just nu står dock all min utrustning på hyllan och väntar på att världen ska få ordning på coronan 😔
Tack! Får verkligen hoppas att det lugnar ner sig snart så att världen kan gå tillbaka till något mer normalt (och vilken dröm det vore att åka upp till Badminton och fota någon gång :love:)

Kan vara så men.. en del av de (tyvärr oftast gubbar 🙈 ) jag sprungit på ute på stora evenemang genom åren tror verkligen att ju dyrare och större - desto bättre. Och ser ner på en annan för att man som i mitt fall valt 7D* istället för 1d X serien. Än mer så när jag fotat dressyr och slängt på ett 135mm för att så att säga "travel light".

När man sedan ser vad de producerar i bildväg så slår hakan bokstavligen i tangentbordet 😱

Samtidigt i andra delen av spektrat finns unga fotografer ute på första tävlingen och som inte har så snabba kameror och eller "proffsobjektiv" och som tar gudomligt vackra och kreativa bilder 🤩

Följer man den enkla devisen "know your sport" oavsett vad man fotar kommer man kunna ta både bra bilder och välja ut rätt bilder alla dar i veckan. Räcker ju att titta på de bilder som en del postar här på buke som är tagna med smart phones 😃

Här var jag själv ute på djupt vatten. Men jag vet hur man leker med ljus och hur man fotar människor så det slutade helt ok även om boxning fram tills dess inte var en sport som var särskilt välbekant för mig 🥊

Visa bifogad fil 69090

* för att det är cropfactor och man får fyra kameror för priset av en och inte behöver spendera en förmögenhet på ett nytt hus då ett annat förlorat livhanken som remote kamera. Och bara en mycket specifik grupp av manliga "amatörer" tror att man behöver 500mm objektiv och behöver snabbare serietagning än 10 frames /second när man fotar terräng 😆

Fantastiskt ljus!

Vi har två män som brukar komma och fota både hopp- och dressyrträningar i stallet och de har båda två fina kameror med stora objektiv - men bilderna de tar är så tråkiga att klockorna stannar. Jag tycker att det borde att gå att ta lite mer spännande bilder än så även om de flesta tränar på lätt nivå, så känner mig taggad att lära mig.

Idag har jag provat på att fota galopphästar.

IMG_5048small.jpg
 
Tack, har inte varit så intresserad av teknikbiten tidigare, så har mycket att lära mig! Uppskattar verkligen alla tips och information :)


Tack! Får verkligen hoppas att det lugnar ner sig snart så att världen kan gå tillbaka till något mer normalt (och vilken dröm det vore att åka upp till Badminton och fota någon gång :love:)



Fantastiskt ljus!

Vi har två män som brukar komma och fota både hopp- och dressyrträningar i stallet och de har båda två fina kameror med stora objektiv - men bilderna de tar är så tråkiga att klockorna stannar. Jag tycker att det borde att gå att ta lite mer spännande bilder än så även om de flesta tränar på lätt nivå, så känner mig taggad att lära mig.

Idag har jag provat på att fota galopphästar.

Visa bifogad fil 69104
Jag vet inte hur många gånger jag fått höra "sådär kan man ju inte fota" från någon gubbe jag ALDRIG sett förr. För att de i nästa sekund rycker tag i ens utrustning för att se vad man har för kamera och objektiv. Låter som samma kategori gubbar du har i stallet. Att jag själv inte klockat mer än en gubbe genom åren - Gucci Masters Paris, vred kameran så en äkta paparazzi som var i vägen fick en 300mm 2.8 i ansiktet 🙈 - är ett mirakel i sig 😆😏
 
Tack, har inte varit så intresserad av teknikbiten tidigare, så har mycket att lära mig! Uppskattar verkligen alla tips och information :)


Tack! Får verkligen hoppas att det lugnar ner sig snart så att världen kan gå tillbaka till något mer normalt (och vilken dröm det vore att åka upp till Badminton och fota någon gång :love:)



Fantastiskt ljus!

Vi har två män som brukar komma och fota både hopp- och dressyrträningar i stallet och de har båda två fina kameror med stora objektiv - men bilderna de tar är så tråkiga att klockorna stannar. Jag tycker att det borde att gå att ta lite mer spännande bilder än så även om de flesta tränar på lätt nivå, så känner mig taggad att lära mig.

Idag har jag provat på att fota galopphästar.

Visa bifogad fil 69104

Vilken fantastisk vacker plats!
 
Om man köper begagnat är mitt tips att inte köpa objektiv (eller kamror) som använts av proffsfotografer. Amatöranvända objektiv är ofta i nyskick men proffsanvända kan vara ganska slitna, särskilt ett objektiv som 70-200mm som brukar användas flitigt, och inte alla är heller så varsamma med sin utrustning :)
Fast proffs vet också hur utrustning ska skötas! Jag har jobbat med att fota och hade gärna köpt den utrustningen som privatperson. Välvårdad och gicks igenom av proffs varje år. Jag har sett hur en del privatpersoner hanterar sina kameror, eller hur de gör när de byter objektiv och blir helt mörkrädd.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 861
Senast: Cattis_E
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
1 002
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 352
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 433
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp