Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur gör man för att få bort ljusfläcken bredvid månen egentligen? Går det?
Tog några snabba med mobilen bara :)
20200110_204346.jpg
 
Jag fick för mig att jag hade delat årets första foto från mig, där jag testade något nytt, men såg inget i tråden. Så här kommer den några dagar försent. 😅

Är även från årets första jobbdag, där hela dan regnade som tusan grått å dant, sen vågade solen titta fram en kort stund på eftermiddagen.

81034797_169517364154324_609433653764048840_n.jpg
 
Den är månen som reflekteras på sensorn på nått vänster, ja de går att få bort via photoshop, kan ta lite tid att få det att se bra ut.
Man kan även se om man kan få reflektionen mitt i en stor blank yta dvs lätt att redigera bort.

Äsch då, använder ju bara lättare redigeringsprogram... får ge upp månar :D och ibland sol.
 
Äsch då, använder ju bara lättare redigeringsprogram... får ge upp månar :D och ibland sol.
Annars kan det funka om du kan "skugga" mobilen, t ex ha en liten kartong bit eller till och med tjockare papper som kan agera solskydd, det är lite trixigt att använda, går även att använda handen, men ibland behövs den för att hålla kameran.
Det som är trixigt är att inte få med skyddet i bild.
 
Annars kan det funka om du kan "skugga" mobilen, t ex ha en liten kartong bit eller till och med tjockare papper som kan agera solskydd, det är lite trixigt att använda, går även att använda handen, men ibland behövs den för att hålla kameran.
Det som är trixigt är att inte få med skyddet i bild.

Blir nog svårt då jag oftast fotar i farten och bara har bajspåsar med :D
 
Blir nog svårt då jag oftast fotar i farten och bara har bajspåsar med :D
Annars får man försöka tänka på att inte rikta kameran rakt in i en ljuskälla så det speglar sig, går att se speglingar på mobilen skärm, går att prova sig fram i en miljö där det inte är så stressigt bara för att lära sig hur ens kamera är och vad man kan göra för att undvika vissa saker osv osv.
 
Jag älskar sånna här ljusuppsättningar där ljusen lyser upp husen så jag kände mig tvungen att ta en bild på det. Det var dock svårt att fånga ljusen lika bra på bild som det var i verkligheten.
Visa bifogad fil 40914
Längst upp i vänstra hörnet är det en skidåkare som åker ut för berget (som knappt syns är ett berg), av minne för mannen som avled när han åkte skidor ner för ett berg.
Som Boråsbo, om än inte infödd, känner jag mig just nu dum. Trodde ”bara” det var en staty
 
Som Boråsbo, om än inte infödd, känner jag mig just nu dum. Trodde ”bara” det var en staty
Min pappa är infödd boråsare och berättar alltid olika historier om "mannen på berget" varje gång vi går förbi :laugh:
Du är självklart inte dum, det finns säkert massor av personer som inte vet om historien bakom statyn!
Jag vet inte namn på mannen på statyn. Men under finns det ett metallställ med text, där står det mer detaljerat om vem han är och vad som hände :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 436
Senast: Cattis_E
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
954
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 191
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 905

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp