Fotskabb eller mugg/rasp eller både och?

B

-becca-

Har min tinker fotskabb? eller mugg/rasp? eller både och ?

i början av Juni fick min tinker fläckar på huden som var variga och såriga, hon fick en liten fläck under magen och uppe vid benens insida och etta benets utsida, och hon fick också där vid frambenen där sadelgjorden går.
först kliades det och sen gjorde det bara ont. Och före det märkte jag att från karled till knä kom det små hudflakor utväxande med håret.

Veterinären var som ett :confused: och vi tvättade det morgon kväll med vatten sedan betadine på och sedan peneclin på det här, avmaskades även med ivomec pasta och fick coopersect på.

Hon kliar VÄLDIGT mycket vid karleden, så jag har klippt bort allt hovskägg nu, hon är även tvättad med hexoicil shampo.

Men är detta fotskabb eller mugg/rasp eller har hon fått allting?
Finns det isf mera vi kan göra?
 
Sv: Fotskabb eller mugg/rasp eller både och?

Hejsan!
Om veterinären inte vet så kan det ju vara svårt...
Har hästen stått där det varit väldigt fuktigt? Verkar konstigt att få fuktexem på sommaren??
Min ena köpte jag efter vanvård och hon hade då som mugg på större delen av kroppen av att hon stått med samma täcke väldigt länge och inte blivit borstad...
Du kanske kan rådfråga med en annan veterinär...
Svårt detdär...
Lycka till:)
 
Sv: Fotskabb eller mugg/rasp eller både och?

Det kan vara svamp. Min häst får ibland svamp, ser ut som fläckar, huden lossnar efter ett tag.
Viktigt är att tvätta rent, gärna med hexocil eller liknande, håll det rent. Sen finns det ju många olika sorters svamp:grin:
Huden blir väldigt torr så jag smörjer med aloevera. Blir bra snabbt.


Kolla upp det med en annan veterinär och lycka till. Kan vara en blandning av mugg och svamp
 
Sv: Fotskabb eller mugg/rasp eller både och?

Din häst kan ha fotskabb. Mugg och rasp är ett av flera symtom på fotskabb, liksom klåda i karlderna och kala fläckar på huden. Har själv en Tinker som hade eksem i karlederna (mugg) när vi köpte honom. Visade sig efter ett par månader att hans ben var fulla med fotskabb. Inte konstigt att muggen inte gick att bota..... Vår häst hade 8 av 9 symtom på fotskabb, men endel hästar har bara några av dem. Du har räknat upp 3 av symtomen på fotskabb.

Om det är fotskabb så behandlas själva skabben med ett medel som heter Frontline och finns att köpa receptfritt på apoteket. Behandlingen skall göras 2-3 gånger med 1 veckas mellanrum. Bäst är det att raka benen och sedan dränker man in dem i Frontline. Man väntar en vecka och så upprepar man behandlingen. Skabben kan även drabba överkroppen på hästen så man kan ta Switch pour on för att få bort det där. När fotskabben är behandlad kan du konsentrera dig på att få bort muggen. Om man inte behandlar skabben kommer muggen/raspen hela tiden tillbaka.

Läs häftet Attack fotskabb http://www.irishcobsociety.se/folder_fotskabb.pdf. Här finns alla symtomen på fotskabb samt hur man behandlar det. Rekommenderar dig att behandla en gång för mycket än en gång för lite när det gäller fotskabb. Får hästen gå med det länge blir det värre att bota och kan ge kroniska besvär som aldrig går bort. Dessutom så är skabb smittsamt och kan smitta korthåriga hästar som kan bära det och smitta vidare till andra utan att de visar symtom.

Min häst har förmodligen gått omkring med skabb i flera år innan han kom till oss och har nu en kronisk inflammation i benen som förmodligen aldrig går att få bort helt. Muggen har vi kommit till rätta med på två av benen, men det ena benet (som varit värst drabbat av skabben) är trots ett halvårs behandling med antibiotika, antiinflammatoriskt, salvor etc fortfarande inte bra även om det blivit bättre.
 

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Har en häst med mycket hovskägg, i vintras fick hon mugg/rasp samt fotskabb. Vi avmaska med Noromectin samt vircona hela stallet...
Svar
5
· Visningar
3 034
Senast: Mli
·
B
Hästvård i början av Juni hade min tinker konstiga utslag på bena. sen en vecka senare var veterinären ut och inte visste vad det var och hon...
Svar
2
· Visningar
909
Senast: TantEster
·
M
Hästvård Såhär är det: Jag hjälper till med en häst som är av en grövre modell, därför har han rätt mycket hovskägg. När jag började rida den...
Svar
12
· Visningar
1 346
Senast: _Mimmii_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp