Fotvårtor...

tanten

Trådstartare
Det må vara pinsamt, men jag erkönner. jag slåss med mina fotvårtor.
Har haft sådana större delen av livet. Ibland är de borta och så rätt som det är dyker det upp nån igen. Har testat ett gäng medel och metoder på egen hand.

Oftast på trampdynan. Nu senast har jag fört en kamp mot en som sitter på undersidan av en tå. Får bort den och så kommer den upp bredvid.

Suck. Vad gör man som verkligen hjälper.
 
Hade en NO lärare förut som sa att man skulle måla med nagellack på vårtan för då skulle den ”kvävas” och försvinna, om de fungerar vet jag dock inte😊
 
Tejp ska också fungera, tricket är tydligen att kväva den så på med nagellack eller eltjep/silvertejp.
 
Det må vara pinsamt, men jag erkönner. jag slåss med mina fotvårtor.
Har haft sådana större delen av livet. Ibland är de borta och så rätt som det är dyker det upp nån igen. Har testat ett gäng medel och metoder på egen hand.

Oftast på trampdynan. Nu senast har jag fört en kamp mot en som sitter på undersidan av en tå. Får bort den och så kommer den upp bredvid.

Suck. Vad gör man som verkligen hjälper.
De smittar ju så det är ju inte så konstigt om de dyker upp nära varandra. Kan det vara så att du återsmittar dig själv på något sätt?
 
De smittar ju så det är ju inte så konstigt om de dyker upp nära varandra. Kan det vara så att du återsmittar dig själv på något sätt?
Fullt möjligt. Äen om jag byter strumpor varje dag och tvättar dem varmt. Skor är ju svåra att virussanera.

Men folk blir ju faktiskt kvitt vårtor. Hur gör de?
 
Växer i från dom? Kan det hänga ihop med diabetesen att du har ett sänkt immunförsvar och då har svårare att bli av med liknande virus?
Sämre cirkulation har jag fått med åren. Men immunfösvaret är tiptop. Jag har ju en autoimmun sjukdom och ett immunförsvar som brukar jobba på bra.

Är sällan sjuk. Dvs frånsett lite cancer, diabetes och annat smått :D
 
Det är ett virus som ska kunna självläka.
Vanligt bland barn och tonåringar och ofta i perioder genom livet även som vuxen.

Man kan fila och slänga på diverse nagellack och grejer.. men viktigt att tänka på är det kan ha två effekter, antingen triggar det kroppen att försöka bli av med vårtan eller så kan det bli värre.

Skit tråkigt svar men annars är det nog bara frysa, bränna eller lasra bort. Men om viruset fortfarande är aktivt kan det ändå komma nya eftersom man bara tar bort själva vårtan och inte viruset i sig.
 
Det må vara pinsamt, men jag erkönner. jag slåss med mina fotvårtor.
Har haft sådana större delen av livet. Ibland är de borta och så rätt som det är dyker det upp nån igen. Har testat ett gäng medel och metoder på egen hand.

Oftast på trampdynan. Nu senast har jag fört en kamp mot en som sitter på undersidan av en tå. Får bort den och så kommer den upp bredvid.

Suck. Vad gör man som verkligen hjälper.

Om du har provat dig igenom apotekens sortiment utan resultat så kontakta din vårdcentral, antingen kan de kryobehandla vårtan eller behandla med Verrutop (båda behandlingssätten behöver upprepas). En del som sysslar med medicinsk fotvård erbjuder också behandling med Verrutop men då kan det bli betydligt dyrare än via vårdcentralen gissar jag.

Det absolut viktigaste när man egenbehandlar vårtor är att fila ordentligt så att man kommer ner på djupet så att det medel man använder verkligen kommer ner i vårtans rot. Och så får man vara envisare än vårtan, det tar normalt flera månader att bli av med en fotvårta tyvärr.
 
Om du har provat dig igenom apotekens sortiment utan resultat så kontakta din vårdcentral, antingen kan de kryobehandla vårtan eller behandla med Verrutop (båda behandlingssätten behöver upprepas). En del som sysslar med medicinsk fotvård erbjuder också behandling med Verrutop men då kan det bli betydligt dyrare än via vårdcentralen gissar jag.

Det absolut viktigaste när man egenbehandlar vårtor är att fila ordentligt så att man kommer ner på djupet så att det medel man använder verkligen kommer ner i vårtans rot. Och så får man vara envisare än vårtan, det tar normalt flera månader att bli av med en fotvårta tyvärr.
Oki. Kanske måste ta vägen om vårdcentralen då.
Känns bara idiotiskt att ta vårdresurser för något som eg bara är kosmetiskt (och en smitta)

Att behandla i månader är inget främmande. Jag har en under ena foten som jag jobbat med i över ett år...
 
Oki. Kanske måste ta vägen om vårdcentralen då.
Känns bara idiotiskt att ta vårdresurser för något som eg bara är kosmetiskt (och en smitta)

Att behandla i månader är inget främmande. Jag har en under ena foten som jag jobbat med i över ett år...
Gå du till vårdcentralen och frys bort dom (men du behöver ju inte göra något dagen efter som kräver att du går mycket, om jag minns rätt hur det kändes för 20 år sedan) Det var det enda som bet på mina och jag har inte haft några sen dess.

Så slipper du dessutom att riskera att smitta andra i t.ex. badhus.

Läste nu på 1177 "Du bör kontakta vården för att få hjälp med dina vårtor om du har diabetes."
 
Det må vara pinsamt, men jag erkönner. jag slåss med mina fotvårtor.
Har haft sådana större delen av livet. Ibland är de borta och så rätt som det är dyker det upp nån igen. Har testat ett gäng medel och metoder på egen hand.

Oftast på trampdynan. Nu senast har jag fört en kamp mot en som sitter på undersidan av en tå. Får bort den och så kommer den upp bredvid.

Suck. Vad gör man som verkligen hjälper.
Jag har haft 2-3 vårtor på fötterna hur länge som helst men fick tips om Vårtfri som finns på apoteken. Man tar på det en gång i veckan och nu är jag av med alla mina :)
 
Jag har haft 2-3 vårtor på fötterna hur länge som helst men fick tips om Vårtfri som finns på apoteken. Man tar på det en gång i veckan och nu är jag av med alla mina :)
Ha. Ha. Ha.
Vårtfri är mitt senaste medel. Funkar ....sådär.
 
När jag var i tonåren hade jag jätteproblem med fotvårtor, när det var som värst hade jag nog säkert närmare 50st på båda fötterna. Det började med en, jag filade å filade tills det blödde mamma la på vårtmedel, men det hjälpte inte.

Det jag minns som hjälpte var att till sist (när det var som värst) gick jag till en fotvårds salong, där de fryste vårtorna. Kommer inte ihåg hur många besök jag gjorde, tror inte det var så många kanske max 5-10 nånstans.
Det coola va när de kom åt att få "död" på moder-vårtan, då försvann allihopa.

Har fått en vårta nu på sistone, köpte på apoteket medel för att frysa själv (wartner). Lyckats få död på dom.

När jag fryste på salong, var det knappt jag kunde gå, även om jag fick skydd, gick jag på sidan av fötterna (kan ju ha å göra me att ja hade så många). De jag fryst hemma har knappt ens känts i närheten av samma.

Skulle ja få många på en gång skulle jag försöka lokalisera en fotvårdssalong som fryser vårtor.

Jag minns att mamma sa att när man fryser så kryper vårtan längre å längre in i kroppen tills kroppens immun försvar tar hand om den också.
 
Ha. Ha. Ha.
Vårtfri är mitt senaste medel. Funkar ....sådär.
Hur menar du med sådär? Det tar ju rätt lång tid att bli av med dem. Tror det tog ca 4 månader innan de var borta. Och sen fick jag en till vid sidan om som tog lika lång tid.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
743
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 396
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 287
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 396
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp