Bukefalos 28 år!

Four Friends?

BulletForMyValentine

Trådstartare
Stötte på ett nytt torrfoder innan idag, nämligen Four Friends.
Verkade rätt bra med hög kötthalt/ animaliska produkter och glutenfritt.
Och låter lockande med glutenfritt, då jag misstänker att min hund är allergisk mot nån typ av spannmål.

Vad tycker ni om Four Friends? :)
Nån som fodrar med det eller som har valt bort det? Isf varför?
Vill helt enkelt veta om det är ett bra foder eller inte:)
 
Sv: Four Friends?

Som tredje eller fjärde ingrediens har flera foder torkade äpplen, konstigt val tycker jag.
 
Sv: Four Friends?

Glutenfritt betyder väl inte spannmålsfritt? Nu har jag kollat, dom verkar spannmålsfria förutom "sensi dogs", båda varianterna som innehåller ris.
Men varför Aloe Vera? Det råkar vara giftigt för hundar.
 
Senast ändrad:
Sv: Four Friends?

Aloe vera är väl inte giftigt ? Jag har en kompis som ger det till sin rottis för hotspoten och hunden är nästan helt symptomfri...vet också andra som ger det till sina hundar med eksemproblem.
 
Sv: Four Friends?

bara för att plantan kan vara giftig betyder det ju inte att juicen är det ....lite skillnad på processen.
 
Sv: Four Friends?

Det var en länk till en info sida om giftiga växter för djur, i detta fallet hund.

Ja det står att plantan är det , men det finns säkert 100 olika aloevera plantor...och som sagt så verkar det inte spec giftigt i processerad form...
 
Sv: Four Friends?

O på vilket sätt gör förädling/tillagning att det blir ogiftigt?

Solanin i potais påverkas inte av tillagning, ej heller Thiosullfat i lök, om vi nu exemplifierar med andra saker i vissa växter som är giftiga för hundar o en del andra djur.
Potatis ingår i flera olika fodersorter o en del innehåller purjolök eller vitlök, måste vara hälsosamt för hundar att äta, eller?
 
Sv: Four Friends?

Det är väl skillnad på dels att det finns ett hundratal OLIKA aloevera plantor, ett par av dom nämns i listan ...resten då ) ...sen kan det ju vara så att det är t ex skalet på plantan som är toxisk? Men du kanske vet annat som inte jag vet ?
I vilket fall som helst så finns det en hel del hundar som faktiskt blivit friska av diverse åkommor genom att ha fått nån msk aloeverajuice i maten ....men som enl dig då skulle blivit förgiftade !!??

...sen finns det ju faktiskt råvaror som blir ogiftiga vid tillagning, ex murklor....
 
Sv: Four Friends?

Var har jag skrivit att de skulle ha blivit förgiftade? Jag skrev att det var giftigt för hundar, hur o vilka plantdelar det handlar om vet inte jag o det framgår inte heller när jag sökt.
Btw så finns det tusentals potatissorter o minst lika många, om inte fler, sorters lökar.

jasså, murklor blir ogiftiga, då vet du mer än LMV, du kanske skall kontakta dom o påpeka det?
http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Svamp-och-svampgifter/Stenmurklan---olamplig-att-ata/
 
Senast ändrad:
Sv: Four Friends?

Om man förväller murklor flera ggr kan man äta dom , står ju tydligt o klart,....

Finns MASSOR av saker i såfall i stora mängder som är giftigt ...

om nåt är giftigt för just hundar och dom äter det så bör dom ju bli förgiftade ...eller ?
 
Sv: Four Friends?

Det stör mig detta med aloe veran, för det känns så onödigt. I övrigt verkar fodret bra innehållsmässigt. Har trots aloen provat lite som godis (ger ju färskt i vanliga fall) och hundarna gillar det.
 
Sv: Four Friends?

Jag skulle inte ge ett foder som innehåller endast en animalisk källa, det blir väldigt ensidig kost.. Det är min tanke när jag tittat på fodret :).
 
Sv: Four Friends?

Du verkar ha problem med läsförståelsen eller så har du andra problem, visst man kan äta dem, men du skrev:
"...sen finns det ju faktiskt råvaror som blir ogiftiga vid tillagning, ex murklor...."
 
Sv: Four Friends?

Jag väljer bort det pga kycklingen. Vill inte ge ett kycklingbaserat foder då jag absolut inte vill stödja den industrin. Aloe Vera känns väldigt onödigt.
Dessutom, om jag inte minns fel, är det bara två av alla 1000(?) aloe-växter som har bevisade hälsoeffekter (på människor) och det är knappast någon av de sorterna som finns i hundfoder eller andra billigare aloe-preparat.
Om jag var tvungen att välja skulle jag ge puppy då det har bättre värden. Dock undrar jag var tex det högre innehållet av råprotein kommer ifrån om man jämför med adult då ingredienslistan och köttprocenten är densamma...
 
Sv: Four Friends?

Jag skulle inte ge ett foder som innehåller endast en animalisk källa, det blir väldigt ensidig kost.. Det är min tanke när jag tittat på fodret :).

Fast dom har fler sorter - ett med lamm och ett med kalkon och anka:)

De flesta av marknadens torrfoder innehåller kyckling som animalisk källa - inte konstigt, om än trist.

är tacksam över färskfoder, men behöver torrisar som belöningsgodis då jag inte orkar göra eget - och just anka är det som gillas bäst här hemma.
 
Sv: Four Friends?

De flesta av marknadens torrfoder innehåller kyckling som animalisk källa - inte konstigt, om än trist.

Inte sagt det är konstigt med kyckling i hundfoder. Det bör däremot inte vara DEN ENDA animaliska källan i fodret lika lite som man bör ge enbart lamm eller enbart lax. Nu äter mina ett färskfoder som innehåller både kyckling, lax och nöt men även när jag gav torrfoder så åt dom ett foder innehållande kyckling, kalkon, fisk och anka. Ju fler olika animalier desto större chans man täcker upp hundens näringsbehov, det var så jag menade :).
 
Sv: Four Friends?

Inte sagt det är konstigt med kyckling i hundfoder. Det bör däremot inte vara DEN ENDA animaliska källan i fodret lika lite som man bör ge enbart lamm eller enbart lax. Nu äter mina ett färskfoder som innehåller både kyckling, lax och nöt men även när jag gav torrfoder så åt dom ett foder innehållande kyckling, kalkon, fisk och anka. Ju fler olika animalier desto större chans man täcker upp hundens näringsbehov, det var så jag menade :).

Fast jag är mer tvärtom - jag vill kunna välja vad jag vill ge och kunna variera och täcka upp på så sätt istället:) Hellre då flera olika foder av samma märke, fast med olika animaliska källor.
Jag varierar även jag - ger t ex VoH fast inte med lax. Köper till extra nötkött och ger vissa dagar, samt även strömming emellanåt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Mina hundar åt tidigare canagan country game och fungerade bra på det. De bajsade dock rätt mycket så jag funderade på att byta och...
2
Svar
23
· Visningar
1 858
Senast: SiZo
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 558
Senast: Stereo
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 263
Senast: mackan
·
Hundhälsa Googlar och googlar och får så många bra träffar i det här forumet så nu gör jag en egen tråd då jag inte får de svar jag behöver av att...
Svar
6
· Visningar
656
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lädervård
  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp