Främmande man som närmar sig - Vad skulle ni tänkt/gjort?

Sazlight

Trådstartare
Långt inlägg 🙈

Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan min far är inne och handlar i butiken.

Det är ganska normalt att folk ibland stannar till och tittar på hunden samt kanske pratar med mig om hunden.

Idag hände dock en annorlunda grej när en äldre (40-50år) man närmar sig mig och tar kontakt och börjar prata med mig. Han pratar med lite brytning och ganska tyst så jag hör inte då jag även måste ha koll på hunden då hon kan reagera på folk.
Han står ca 1-2m ifrån mig och hunden under samtalet.

Jag kan inte säga vad han sa i exakt ordning, men han sa något om hunden först att hon var duktig eller något. Ganska snabbt ändrades samtalsämnet med att han berättar att han brukar vara på biblioteket och frågade om jag också var det, jag sa nej och han frågade varför inte. Sa att det var för långt ifrån mig och inte har tid.

Han sa att han inte bor här utan åker buss eller tåg hit och så frågar han vart jag bor och jag säger bara 30-40min härifrån. Han frågar vad stället heter men då säger jag att jag inte vill säga det men ute på landet.

Han frågar senare igen om vart jag bor, vad jag och hunden heter.

Han börjar prata om att han vill träffa någon och massa saker om kärlek, man kan inte bara umgås med djur eller något säger han. Han frågar om vi kan träffas igen och jag svarar inte direkt på detta, utan försöker skapa större avstånd samtidigt som jag blir obekväm.

Han sa att kärlek är något alla måste ha, att livet går ut på det. Han frågar om han kan komma hem till mig och bo med mig, han pekar då på mig och han själv och säger att vi kan bli en familj eller något.

Jag säger att jag inte är ute efter något (känner att det börjar bli dags att avsluta samtalet) men då jag har socialfobi vill jag inte vara otrevlig för vem vet han kanske bara är ironisk eller något. Även om jag så fort han frågade vart jag bor fick en dålig känsla.

Han börjar sen att gå men stannar sen och kommer tillbaks mot mig, så säger han att jag absolut inte ska bli kär i någon som är dum mot mig mm. Sen att han tycker jag är så fin och han säger då att det var kärlek vid första ögonkastet när han såg mig.. Återigen börjar han prata om att träffas och att han kan följa med mig in i butiken om jag vill.

Skulle inte ens in i butiken, jag ser då genom dörrarna på butiken att min far står i kassan och kommer snart ut så bäst att stå kvar.

Efter mycket om och men, massa prat om kärlek och träffa mig, skapa familj mm. Så går han in i butiken tillslut, strax efter kommer min far och jag kan då gå därifrån tillbaka mot våran bil.

Jag vet inte om jag kan ha överreagerat men jag tycker dock att det är högst olämpligt att man börjar prata om sånt här med en främmande person oavsett vad tanken är.

Eller tycker ni att jag har överreagerat ?

Jag har normalt ofta bra koll på folk runt mig då i detta fall hunden jag hade med mig kan göra utfall, plus min socialfobi gör att jag måste se runt om mig hela tiden och jag tittar mycket på folks kroppsspråk och läser av.

Jag kan inte minnas att jag såg mannen innan han kom fram till mig. Men sen slog tanken mig att jag gick förbi biblioteket under promenaden och han sa att han varit där. Det är stora fönster så man ser lätt ut därifrån och det är möjligt att han kan ha sett mig gå utanför.

Samtidigt som han prata med mig höll jag på lite med hunden så när han var runt en meter ifrån mig såg jag till så att hunden satte sig framför mig och fick mer avstånd.

Han verkade inte så värst konstig utan försökte vara trevlig bortsett från hans väldigt skumma samtalsämne..

Jag vet inte vad jag ska tänka, det enda jag vet är att jag är glad att jag hade schäfern vid min sida och hon hade svarat upp direkt om något eskalerat.
 
Hade väl tänkt att det är en person som har något slags svårigheter iom han inte verkar kunna läsa av situationen.

Inte nödvändigtvis att han vill antasta utan helt enkelt att han inte förstår (ev en diagnos eller så).

Skulle nog ha svarat lite kort och sedan sagt hej då och gått iväg.
 
Jag har varit med om ett flertal män som på olika sätt tagit kontakt för att prata om hundarna, men som snabbt bytt samtalsämne till något som gått ut på att de vill ha till en dejt eller mer. Det har gjort att jag nu svarar "Du, jag har faktiskt inte tid, hejdå" om någon sådan person dyker upp, och det svarar jag alltså så fort de försöker styra över samtalet till annat än hundarna eller så fort det börjar kännas lite obekvämt.
 
Hade väl tänkt att det är en person som har något slags svårigheter iom han inte verkar kunna läsa av situationen.

Inte nödvändigtvis att han vill antasta utan helt enkelt att han inte förstår (ev en diagnos eller så).

Skulle nog ha svarat lite kort och sedan sagt hej då och gått iväg.

Förstår din tanke och tänkte så också först, men han betedde sig inte riktigt så men finns ju många diagnoser så kan ju vara svårt att veta om det var något sånt. Han verkade inte heller påverkad eller något, utan det kändes som att han ändå förstod situation och försökte verkligen vara trevlig för att sen börja fråga igen om jag vill träffa han igen mm.

Kändes dock inte säkrare att gå därifrån för då skulle jag hamnat på ställen där det knappt var andra människor i närheten.
 
Förstår din tanke och tänkte så också först, men han betedde sig inte riktigt så men finns ju många diagnoser så kan ju vara svårt att veta om det var något sånt. Han verkade inte heller påverkad eller något, utan det kändes som att han ändå förstod situation och försökte verkligen vara trevlig för att sen börja fråga igen om jag vill träffa han igen mm.

Kändes dock inte säkrare att gå därifrån för då skulle jag hamnat på ställen där det knappt var andra människor i närheten.
Då så, nä det är förstås klart att det är möjligt att det var nån som var lite väl påflugen i sina försök att vara trevlig.

Jag tycker ändå det är bäst att stå upp för sig själv och säga ett tydligt "hej då/nej jag har inte tid" än att låta folk hållas. Men det är svårt ibland! Och jag klandrar absolut inte dig!
 
Helt okej att prata med någon om dens hund och max en gång fråga om den vill ses nån gång. INTE okej att fråga var någon bor, att gå och komma tillbaka, prata om att flytta ihop och så vidare. Jävla creep.
Ja att prata om hunden får dom gärna göra då det är träning för mig med att hunden inte får hälsa medans jag pratar med någon. Men att fråga om saker som är privata om mig eller specifika saker som man inte pratar om med en främmande person om på det sättet liksom.

Då tycker jag att man går över gränsen.
 
Långt inlägg 🙈

Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan min far är inne och handlar i butiken.

Det är ganska normalt att folk ibland stannar till och tittar på hunden samt kanske pratar med mig om hunden.

Idag hände dock en annorlunda grej när en äldre (40-50år) man närmar sig mig och tar kontakt och börjar prata med mig. Han pratar med lite brytning och ganska tyst så jag hör inte då jag även måste ha koll på hunden då hon kan reagera på folk.
Han står ca 1-2m ifrån mig och hunden under samtalet.

Jag kan inte säga vad han sa i exakt ordning, men han sa något om hunden först att hon var duktig eller något. Ganska snabbt ändrades samtalsämnet med att han berättar att han brukar vara på biblioteket och frågade om jag också var det, jag sa nej och han frågade varför inte. Sa att det var för långt ifrån mig och inte har tid.

Han sa att han inte bor här utan åker buss eller tåg hit och så frågar han vart jag bor och jag säger bara 30-40min härifrån. Han frågar vad stället heter men då säger jag att jag inte vill säga det men ute på landet.

Han frågar senare igen om vart jag bor, vad jag och hunden heter.

Han börjar prata om att han vill träffa någon och massa saker om kärlek, man kan inte bara umgås med djur eller något säger han. Han frågar om vi kan träffas igen och jag svarar inte direkt på detta, utan försöker skapa större avstånd samtidigt som jag blir obekväm.

Han sa att kärlek är något alla måste ha, att livet går ut på det. Han frågar om han kan komma hem till mig och bo med mig, han pekar då på mig och han själv och säger att vi kan bli en familj eller något.

Jag säger att jag inte är ute efter något (känner att det börjar bli dags att avsluta samtalet) men då jag har socialfobi vill jag inte vara otrevlig för vem vet han kanske bara är ironisk eller något. Även om jag så fort han frågade vart jag bor fick en dålig känsla.

Han börjar sen att gå men stannar sen och kommer tillbaks mot mig, så säger han att jag absolut inte ska bli kär i någon som är dum mot mig mm. Sen att han tycker jag är så fin och han säger då att det var kärlek vid första ögonkastet när han såg mig.. Återigen börjar han prata om att träffas och att han kan följa med mig in i butiken om jag vill.

Skulle inte ens in i butiken, jag ser då genom dörrarna på butiken att min far står i kassan och kommer snart ut så bäst att stå kvar.

Efter mycket om och men, massa prat om kärlek och träffa mig, skapa familj mm. Så går han in i butiken tillslut, strax efter kommer min far och jag kan då gå därifrån tillbaka mot våran bil.

Jag vet inte om jag kan ha överreagerat men jag tycker dock att det är högst olämpligt att man börjar prata om sånt här med en främmande person oavsett vad tanken är.

Eller tycker ni att jag har överreagerat ?

Jag har normalt ofta bra koll på folk runt mig då i detta fall hunden jag hade med mig kan göra utfall, plus min socialfobi gör att jag måste se runt om mig hela tiden och jag tittar mycket på folks kroppsspråk och läser av.

Jag kan inte minnas att jag såg mannen innan han kom fram till mig. Men sen slog tanken mig att jag gick förbi biblioteket under promenaden och han sa att han varit där. Det är stora fönster så man ser lätt ut därifrån och det är möjligt att han kan ha sett mig gå utanför.

Samtidigt som han prata med mig höll jag på lite med hunden så när han var runt en meter ifrån mig såg jag till så att hunden satte sig framför mig och fick mer avstånd.

Han verkade inte så värst konstig utan försökte vara trevlig bortsett från hans väldigt skumma samtalsämne..

Jag vet inte vad jag ska tänka, det enda jag vet är att jag är glad att jag hade schäfern vid min sida och hon hade svarat upp direkt om något eskalerat.
Han var definitivt konstig och gränslös. Du behöver inte prata med någon som beter sig så. Öva in en effektiv fras som du kan säga. Ungefär; Jag vill inte prata med dig. Var snäll och gå.
 
Du överreagerade definitivt inte. Jag hade tyckt att det var sjukt obehagligt. Här ute där jag bor händer det väldigt ofta att jag blir stannad och någon vill prata när jag är ute med hästarna (speciellt min shettis drar till sig mycket uppmärksamhet), men det är ju folk jag antingen känner eller i alla fall vet vem de är. Om de inte vet vem jag är har det hänt att de har frågat vem jag är eller var jag bor (vems dotter är du, typ) men det är majoriteten gamla människor (typ 70). I stan eller i ett större samhälle där man är mer anonym hade jag tyckt att det var hemskt! Särskilt om det dessutom är en man som verkar ha en dold agenda (raggningsrepliker).

Jag hade bara gått därifrån och ringt pappa från telefonen att jag flyttade på mig (eftersom du stod och väntade på honom). Hade nog ringt någon oavsett ifall creepet hade följt efter.
 
Jag tror inte att du överreagerade, i ditt läge hade jag också tyckt att situationen var obehaglig!

På din beskrivning låter personen gränslös och med bristande känselspröt och sociala beteendemönster. Det finns många människor som har odiagnostiserade besvär utan att på något vis vara farliga, men att något inte är utrett (eller farligt) betyder ju inte att det är oproblematiskt. Jag tycker att det låter som att du hanterade situationen bra.
 
Ja att prata om hunden får dom gärna göra då det är träning för mig med att hunden inte får hälsa medans jag pratar med någon. Men att fråga om saker som är privata om mig eller specifika saker som man inte pratar om med en främmande person om på det sättet liksom.

Då tycker jag att man går över gränsen.
Personen kanske inte har några gränser just nu.
Kanske en väldigt ensam och tragisk person.

Det enda han kränkte var din personliga sfär. Min gissning är att det är en rätt ofarlig men ensam människa
 
Oavsett har han ingen rätt att tränga sig på så där gränslöst! Jag blir irriterad när folk kommer ned ursäkter för ett gränslöst och obehagligt beteende.
Ingen ursäkt!
Mer en förklaring.

Självklart är det obehagligt och otrevlig. Men människor är olika och såhär utifrån verkar det mest vara en tragisk människa som man borde kunna hålla ifrån sig utan att fundera mer på det?
 
Långt inlägg 🙈

Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan min far är inne och handlar i butiken.

Det är ganska normalt att folk ibland stannar till och tittar på hunden samt kanske pratar med mig om hunden.

Idag hände dock en annorlunda grej när en äldre (40-50år) man närmar sig mig och tar kontakt och börjar prata med mig. Han pratar med lite brytning och ganska tyst så jag hör inte då jag även måste ha koll på hunden då hon kan reagera på folk.
Han står ca 1-2m ifrån mig och hunden under samtalet.

Jag kan inte säga vad han sa i exakt ordning, men han sa något om hunden först att hon var duktig eller något. Ganska snabbt ändrades samtalsämnet med att han berättar att han brukar vara på biblioteket och frågade om jag också var det, jag sa nej och han frågade varför inte. Sa att det var för långt ifrån mig och inte har tid.

Han sa att han inte bor här utan åker buss eller tåg hit och så frågar han vart jag bor och jag säger bara 30-40min härifrån. Han frågar vad stället heter men då säger jag att jag inte vill säga det men ute på landet.

Han frågar senare igen om vart jag bor, vad jag och hunden heter.

Han börjar prata om att han vill träffa någon och massa saker om kärlek, man kan inte bara umgås med djur eller något säger han. Han frågar om vi kan träffas igen och jag svarar inte direkt på detta, utan försöker skapa större avstånd samtidigt som jag blir obekväm.

Han sa att kärlek är något alla måste ha, att livet går ut på det. Han frågar om han kan komma hem till mig och bo med mig, han pekar då på mig och han själv och säger att vi kan bli en familj eller något.

Jag säger att jag inte är ute efter något (känner att det börjar bli dags att avsluta samtalet) men då jag har socialfobi vill jag inte vara otrevlig för vem vet han kanske bara är ironisk eller något. Även om jag så fort han frågade vart jag bor fick en dålig känsla.

Han börjar sen att gå men stannar sen och kommer tillbaks mot mig, så säger han att jag absolut inte ska bli kär i någon som är dum mot mig mm. Sen att han tycker jag är så fin och han säger då att det var kärlek vid första ögonkastet när han såg mig.. Återigen börjar han prata om att träffas och att han kan följa med mig in i butiken om jag vill.

Skulle inte ens in i butiken, jag ser då genom dörrarna på butiken att min far står i kassan och kommer snart ut så bäst att stå kvar.

Efter mycket om och men, massa prat om kärlek och träffa mig, skapa familj mm. Så går han in i butiken tillslut, strax efter kommer min far och jag kan då gå därifrån tillbaka mot våran bil.

Jag vet inte om jag kan ha överreagerat men jag tycker dock att det är högst olämpligt att man börjar prata om sånt här med en främmande person oavsett vad tanken är.

Eller tycker ni att jag har överreagerat ?

Jag har normalt ofta bra koll på folk runt mig då i detta fall hunden jag hade med mig kan göra utfall, plus min socialfobi gör att jag måste se runt om mig hela tiden och jag tittar mycket på folks kroppsspråk och läser av.

Jag kan inte minnas att jag såg mannen innan han kom fram till mig. Men sen slog tanken mig att jag gick förbi biblioteket under promenaden och han sa att han varit där. Det är stora fönster så man ser lätt ut därifrån och det är möjligt att han kan ha sett mig gå utanför.

Samtidigt som han prata med mig höll jag på lite med hunden så när han var runt en meter ifrån mig såg jag till så att hunden satte sig framför mig och fick mer avstånd.

Han verkade inte så värst konstig utan försökte vara trevlig bortsett från hans väldigt skumma samtalsämne..

Jag vet inte vad jag ska tänka, det enda jag vet är att jag är glad att jag hade schäfern vid min sida och hon hade svarat upp direkt om något eskalerat.
Jag hade tänkt att det är en person som inte kan många sociala koder, antingen pga att han helt enkelt inte är bra på sådant eller på att han är van vid några andra sociala koder. Eller båda i kombination.

Det är inte ok att göra så som han gjorde såklart och helt klart creepy. Frågan är dock om han vet om det. (vilket definitivt inte är en ursäkt, bara en möjlig förklaring, en annan möjlig förklaring är såklart att han vet vad han gör och tycker om att sprida obehag.)

Har själv någon gång mött män, faktiskt även sent på kvällen, som velat samtala och kanske prata om att träffas och om att följa hem för att skydda en. Utan att förstå att den farligaste varelse jag mött så långt den kvällen är han själv. Alla människor verkar inte vara så socialt kloka direkt. Och farliga typer kan säkert också hamna i den kategorin så jag skulle absolut vara jätteförsiktig även med en person som totalt verkar missat hur man gör.

Men precis som du gjorde skulle jag blivit kort i tonen och stått kvar utanför affären, eftersom det fanns mer folk där. Och nog nämnt min pappa som jag väntar på. Om man känner för det tycker jag ett -jag har inte tid att prata, jag måste träna min hund, inte alls hade varit fel.
 
Senast ändrad:
Det enda han kränkte var din personliga sfär. Min gissning är att det är en rätt ofarlig men ensam människa
Nej, det där går jag inte med på. I många fall är den personliga sfären allt en har. Att kränka den är verkligen inget som hör ihop med "enda" (och "bara")

Särskilt för kvinnor är den personliga sfären känsligt. Det är inte OK att kränka andra människor. Och att en är ensam är ingen ursäkt att göra det. Det KANSKE är en ofarlig människa, men den ensamma människa som svårt misshandlade en kvinna på en busshållplats i Malmö var inte ofarlig.
 
Nej, det där går jag inte med på. I många fall är den personliga sfären allt en har. Att kränka den är verkligen inget som hör ihop med "enda" (och "bara")

Särskilt för kvinnor är den personliga sfären känsligt. Det är inte OK att kränka andra människor. Och att en är ensam är ingen ursäkt att göra det. Det KANSKE är en ofarlig människa, men den ensamma människa som svårt misshandlade en kvinna på en busshållplats i Malmö var inte ofarlig.

Man kan därtill faktiskt vara ensam OCH fatta sociala koder/inte vara obehaglig på samma gång. Kvinnor verkar oftast klara av det…
 

Liknande trådar

Relationer Jag träffade en granne på ICA idag. Vi ska träffas några stycken med barn och grilla whamburgare på söndag och jag sa till grannen att...
2
Svar
32
· Visningar
3 574
Senast: Pratsch
·
Fritid Hur tycker ni att personalen ska bete sig när ni kommer in i en butik? Började diskutera detta med en kompis efter att vi varit inne i...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
10 390
Senast: Enya
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 892
Senast: Whoever
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 705
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp