Fräsande katt

Mia_L

Trådstartare
Hej! Jag har en katt tjej som börjat fräsa så fort dottern (10 år) kommer i närheten av henne.

Katten har alltid varit den försiktiga typen. Hon gillar att vara med överallt, men på avstånd. Hon är kastrerad, 6 år gammal, bor på 209 kvm med oss och sin mamma. Mamman är högst upp i hierarkin, det märks tydligt. Och mina tankar har gått i att katten kanske försöker klättra i rang och ser dottern som ett lätt "byte".

Kan tillägga att dottern är van vid katter och är inte den vilda typen.

Tankar? Har ni något tips?
 
Något har ju hänt såklart men att katten skulle försöka klättra i rang genom att fräsa åt din dotter, den tanken kan du lägga ner. Det fungerar inte så.

Sätt er ner, du och din dotter och försök tillsammans klura ut vad som kan ha hänt. Det behöver inte vara att din dotter har varit medvetet elak mot katten men något reagerar hon ju på som dottern gör/har gjort.
 
Dominans över artgränser är inte En Grej, så nej, det handlar verkligen inte om något försök att göra upp om rang.

Troligtvis har din dotter gjort något som katten inte tyckt om och därför associerar den henne med obehag och fräser ifrån för att visa att den vill vara ifred. Ni bör sätta er ner och prata om det och se om ni kan bena ut vad som kan ha hänt. Är hon van vid katter och lugn av sig så känns det inte så troligt att hon gjort något fel medvetet, utan det har blivit en miss någonstans som katten tog illa vid sig av.

Jag skulle också undrat om katten varit 100% frisk och inte stressad av något i hemmiljön, de kan ju reagera konstigt om det är något som felar där. Eftersom du säger att katten bara fräser mot dottern och inte visar några andra "ge fan i mig :devil:"-beteenden så känns det inte så troligt, men det kan vara värt att tänka på.
 
Dominans över artgränser är inte En Grej, så nej, det handlar verkligen inte om något försök att göra upp om rang.

Troligtvis har din dotter gjort något som katten inte tyckt om och därför associerar den henne med obehag och fräser ifrån för att visa att den vill vara ifred. Ni bör sätta er ner och prata om det och se om ni kan bena ut vad som kan ha hänt. Är hon van vid katter och lugn av sig så känns det inte så troligt att hon gjort något fel medvetet, utan det har blivit en miss någonstans som katten tog illa vid sig av.

Jag skulle också undrat om katten varit 100% frisk och inte stressad av något i hemmiljön, de kan ju reagera konstigt om det är något som felar där. Eftersom du säger att katten bara fräser mot dottern och inte visar några andra "ge fan i mig :devil:"-beteenden så känns det inte så troligt, men det kan vara värt att tänka på.
Fräsandet är nog heller inget regelrätt uttryck för att katten är arg, utan snarare ”du gör mig osäker så jag försöker skrämma bort dig”.
 
Lite långsökt kanske men har dottern nån ny lukt? Parfym, nymålade naglar eller nån annan ny lukt katten inte tycker om? Min gamla katt gick omvägar runt mig när jag hade nymålade naglar. Han tyckte det luktade för illa.
 
Första steget är att ta in katt till veterinär för att kolla att allt är ok fysiskt. Samtidigt prata med dotter, hur gammal är hon? Vad har de haft för förhållande tidigare? Många katter brukar inte vara överförtjusta i barn pga rörelsemönster och att de kan vara för mycket 'på.' Kan hon ha gjort något som skrämt katten?

Om katten är frisk och inte aggressiv utan bara fräser. Se till att dottern inte tränger in katten utan ignorerar den totalt och att den alltid har en flyktväg och gör inte så mycket mer. Att trigga upp situationen och nu måste de bli vänner igen kan ofta göra situationen värre.

Just det, katter tänker mycket med magen. Kanske dottern om hon inte är för liten kan börja mata katterna så ofta hon kan. Brukar hjälpa om katten förknippar dotter med maaaaat. :D
 
Hur märks det att mamman är högst i ”hierarkin”? Katter är inte flockdjur och bildar inte hierarkier. De har katt-till-katt-relationer som kan vara mer eller mindre komplicerade. Om dottern inte trivs med sin mamma kommer det avspeglas i relationen till er människor också.
 
Första steget är att ta in katt till veterinär för att kolla att allt är ok fysiskt. Samtidigt prata med dotter, hur gammal är hon? Vad har de haft för förhållande tidigare? Många katter brukar inte vara överförtjusta i barn pga rörelsemönster och att de kan vara för mycket 'på.' Kan hon ha gjort något som skrämt katten?

Om katten är frisk och inte aggressiv utan bara fräser. Se till att dottern inte tränger in katten utan ignorerar den totalt och att den alltid har en flyktväg och gör inte så mycket mer. Att trigga upp situationen och nu måste de bli vänner igen kan ofta göra situationen värre.

Just det, katter tänker mycket med magen. Kanske dottern om hon inte är för liten kan börja mata katterna så ofta hon kan. Brukar hjälpa om katten förknippar dotter med maaaaat. :D
Flickan är 10 enligt trådstarten ... men jag tycker nog inte att veterinär är första steget. Katten fräser ju tydligen bara åt en av familjemedlemmarna, inte de andra. Något hos dottern gör katten osäker.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min ena katt verkar tyvärr inte komma hem igen och den som är kvar hemma är väldigt ledsen och letar efter honom överallt Tankarna har...
Svar
5
· Visningar
934
Senast: caradan
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Övr. Katt Hej! Någon som sitter på tips hur man kan få katten att sluta hoppa upp på vissa hyllor ? Det är såhär att min mamma på 65 år har 3...
Svar
15
· Visningar
1 646
Senast: Nahar
·
Hundavel & Ras Hej! Jag vill veta hur denna korsning är. Min dotter ska ev vara jouren/fodervärd åt en korsning som ska vara pudel labrador. Oklart om...
Svar
5
· Visningar
838
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp