Fräscha upp Perstorpsbord

Daff

Trådstartare
Jag köpte för ett tag sedan ett gammalt Perstorpsbord som skulle behöva lite uppfräschning.

Jag har tänkt slipa kanterna på skivan och sedan lacka men jag vet inte vad jag ska göra med själva skivan. Jag har försökt googla och hittat tips om outspädd Yes och linfröolja men jag tycker inte att något av det borde ge en tåligare yta.

Som det är nu är ytan lite matt och det blir fettfläckar om jag spiller något så jag skulle vilja ha på något som gör det glansigare och tåligare.

Har någon här ett förslag? Eller tips på något jag inte ska testa? ;)
 
Jag köpte för ett tag sedan ett gammalt Perstorpsbord som skulle behöva lite uppfräschning.

Jag har tänkt slipa kanterna på skivan och sedan lacka men jag vet inte vad jag ska göra med själva skivan. Jag har försökt googla och hittat tips om outspädd Yes och linfröolja men jag tycker inte att något av det borde ge en tåligare yta.

Som det är nu är ytan lite matt och det blir fettfläckar om jag spiller något så jag skulle vilja ha på något som gör det glansigare och tåligare.

Har någon här ett förslag? Eller tips på något jag inte ska testa? ;)
Testa så kan du tala om hur det gick, jag har också ett antal bord som skulle behöva lite kärlek... :angel:
 
Beror ju på vad för yta det är på bordet, trärent eller det "klassiska virrvarr"?

Är det trärent så slipa lätt och "mätta" skivan med olja och lägg sen på en bivax/oljeblandning som får stå och riktigt sugas in. Torka bort överflödet och polera upp ytan (detta funkar på alla träbord om man inte vill lacka). I annat fall så hade jag provat med laminatpolish, men på liten yta till att börja med.
 
Beror ju på vad för yta det är på bordet, trärent eller det "klassiska virrvarr"?

Är det trärent så slipa lätt och "mätta" skivan med olja och lägg sen på en bivax/oljeblandning som får stå och riktigt sugas in. Torka bort överflödet och polera upp ytan (detta funkar på alla träbord om man inte vill lacka). I annat fall så hade jag provat med laminatpolish, men på liten yta till att börja med.
Perstorpskiva är väl just laminat? Dvs ett annat folkligt namn på plastlaminat?
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Hemmet Jag har ett ikea jokkmokk bord + stolar som jag håller på att göra om. Har målat allt vitt förutom bordskivan och stolssitsarna...
Svar
0
· Visningar
1 337
Senast: canine
·
Hemmet Mitt badrum är närmast antikt och borde väl egentligen totalrenoveras. Men började tänka på att fräscha upp det på något sätt på egen...
Svar
14
· Visningar
11 685
Senast: Rie
·
Hemmet Ja, det är klart att det går, men tar det lite mer från början, för nu är det förändringens tid för mig :) Jag bor i hyreslägenhet och...
Svar
17
· Visningar
5 040

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp