Fräscha upp stallet

Taefill

Trådstartare
Det är dags så fort våren fått fäste, att fräscha upp stallet :bump:
Det är väldigt bra och funktionellt och så, men färgerna börjar se för dassiga ut. Boxarna är mörkt rödbruna (tänk färgen av torkat blod ungefär :crazy: ) och väggarna var en gång i tiden vita, nu är de mer vit-grå-brun-aktiga. Lortiga så det är alldeles sanslöst. Dörrar är träfärgade av olika sort.
Väggarna ska bli på-nytt-födda i sin forna vita glans tänkte jag. Stallet i sig är ganska ljust, med många stora fönster och bra belysning. Dörrar och boxväggar, vad har ni för tips på färg där? Gallret är sån färg som galler "alltid" är, gråaktig, och ska inte målas.

Sadelkammaren ska också fräschas upp. Den är ganska liten (ca 2,5*3,5) och ska ha plats för 9 hästars tillbehör. Där funderar jag på en fondvägg, någon som har erfarenhet av det i sadelkammare?
Kan man ha tapet eller ska man måla? Och vilka färger ger ett luftigt, ljust intryck (övriga väggar är vita)?

Tyvärr har jag inga bilder, men tänk vanliga boxar med "skiv-väggar" (inte brädor alltså) och galler. Vanliga vita väggar. Och en vanlig, liten trång sadelkammare ;)
 
Sv: Fräscha upp stallet

Vitt och grönt tycker jag är väldigt snyggt i stall.. blir lugnt och harmoniskt med.

och ett tips för att hålla de vita väggarna vita längre är att man faktiskt tvättar av dom med en svamp med jämna mellanrum.. så ser det mycket trevligare ut längre.

Lycka till! :D
 
Sv: Fräscha upp stallet

Håller med de som svarat tidigare att grönt på galler och övriga detaljer är fint till vita väggar. kanske kan du blinga till lite med någon gulddetalj också så blir det snyggt 8så tillvida att man gillar gulddetaljer i stall).
i sadelkammaren hade jag absolut testat med en fondvägg. Är det en uppvärmd sadelkammare går det bra med tapet. Kolla annars på våtrumstapeter, de håller för fukt som kanske kan finnas i stallet. Var noggrann med underarbetet om du ska tapetsera så att det inte kan krypa in fukt som i förlängningen kan ge upphov till mögelpåväxt. det är ju inte så kul att få mögel i sadelkammaren.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har bott i mitt hus i snart 10 år. När jag flyttade in var barnen 1 och 4, så det har slitits rätt bra på ytskiktet. Det är öppen...
Svar
5
· Visningar
634
Senast: nyttnick
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 329
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag har en stor lada på min gård, där jag har en fundering på att bygga boxar. Jag vill helst bygga själv, dels av kostnadsskäl och dels...
2
Svar
20
· Visningar
2 486
Senast: Pilot
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 637
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp