fråga ang att betäcka äldre sto

J

jennyliljeberg

Jag ska ev köpa ett welshsto på 17 år. Hon fick 2 föl före 5 års ålder, och har inte haft nåt mer föl sen dess.
Är det ok att betäcka henne igen fast det gått så lång tid?
Läste alla inlägg om ålder på avelsston här nedan, men det stod inget om detta.
 
Om du vill försöka så skadar det inte stoet. Klarar hon av en dräktighet så blir hon dräktig. Finns förstföderskor som är äldre än vad hon är och som utan problem får friska och fina föl. Däremot så har du ju inga garantier för att hon blir dräktig!
 
Tycker absolut att du ska pröva. Min sköthäst fick sitt första föl vid 17 års ålder och det gick hur bra som helst. Fick ett till sen vid 19 års ålder. När vi skulle betäcka henne sen en tredje gång blev hon inte dräktig efter flera försök med olika hingstar...så hon var nöjd där :) Precis som föregående användare skrev, klarar hon av en dräktighet, då blir hon dräktig.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
380
Senast: Sirap
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 519
Senast: Masse
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 905
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 078

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp