Fråga angående privat mark

bettysmatte

Trådstartare
Jag bor mitt emot ett område med myrmark. Det bröts torv där förut, men det är nerlagt för länge sedan. Det fanns järnvägsräls där torven fraktades. Den är uppbruten och kvar finns underbara mjuka stigar som skulle lämpa sig så bra för ridning och promenader med hunden (har varit innaför EN gång av en händelse under en älgjakt när grinden stod öppen, så jag vet hur det ser ut).

Nuvarande markägare, som för övrigt bor ca 15 mil bort, har satt upp grindar (vägbommar) för att förhindra trafik. Vägbommarna är låsta med hänglås. Orsaken sägs vara att efter en omfattande brand är man rädd att motortrafik (i kombination med högt gräs på vägen) skulle kunna orsaka nya bränder. Helt logiskt så långt. MEN (som Tony Irwing säger;) ) på båda sidor om vägbommen sitter flera rader taggtråd på sådant sätt att det absolut inte går att vare sig gå eller rida runt (och man känner sig ju onekligen inte särskilt välkommen där inne heller, även om man kanske skulle kunna ta en lång omväg till fots) pga diken och sumpig mark.

Fråga: får man verkligen göra så? Att ridning kan vara begränsad det vet jag, men får man verkligen stänga ute folk som vill promenera?
 
Sv: Fråga angående privat mark

Jag bor mitt emot ett område med myrmark. Det bröts torv där förut, men det är nerlagt för länge sedan. Det fanns järnvägsräls där torven fraktades. Den är uppbruten och kvar finns underbara mjuka stigar som skulle lämpa sig så bra för ridning och promenader med hunden (har varit innaför EN gång av en händelse under en älgjakt när grinden stod öppen, så jag vet hur det ser ut).

Nuvarande markägare, som för övrigt bor ca 15 mil bort, har satt upp grindar (vägbommar) för att förhindra trafik. Vägbommarna är låsta med hänglås. Orsaken sägs vara att efter en omfattande brand är man rädd att motortrafik (i kombination med högt gräs på vägen) skulle kunna orsaka nya bränder. Helt logiskt så långt. MEN (som Tony Irwing säger;) ) på båda sidor om vägbommen sitter flera rader taggtråd på sådant sätt att det absolut inte går att vare sig gå eller rida runt (och man känner sig ju onekligen inte särskilt välkommen där inne heller, även om man kanske skulle kunna ta en lång omväg till fots) pga diken och sumpig mark.

Fråga: får man verkligen göra så? Att ridning kan vara begränsad det vet jag, men får man verkligen stänga ute folk som vill promenera?
Nej, det ska man inte få. Inte mot ridning heller för den delen. Men det finns undantag. Maila till kommunen och fråga. Det gjorde jag vid ett liknande ärende. Jag mailade först administrationen och frågade om vem som hade hand om ärenden angående allemansrätten.

Carina på Silver Arabians
 
Sv: Fråga angående privat mark

Det kan vara full lagligt att göra så för att det varit torvtäckt där och att det är våtmark. Beror på hur den ser ut men i vissa fall är ägaren tvungen att stänga sådan mark för risken att t ex barn kan komma till skada/drunka. Den kan också räknas som industrimark, vilket det verkar ha varit med tanke på järnvägen. Då gäller inte allemansrätten.
 
Sv: Fråga angående privat mark

Den här informationen hittade jag på hemsidan till Länsstyrelsen Skåne. Det känns som om de uppmanar allmänheten att ta sig dit? Kan det då vara rätt att stänga ut folk?:

Vill man uppleva en riktig vildmark i Skåne skall man bege sig till de nordskånska mossarna, som få människor besöker. Vakö myr, som är ett av de största myrkomplexen i södra Sverige, ligger på gränsen mellan Skåne och Småland. Av totalt elva kvadratkilometer myrmark ligger ca fyra i Skåne. Själva mosseplanet är stort, hela sex kvadratkilometer, och på två ställen har man brutit torv. I anslutning till torvtäkt och dikningar i kanterna har björk och tallskog vuxit upp. I övrigt är myren relativt opåverkad av mänskliga aktiviteter. Vegetationen på Vakö myr är av västlig typ med inslag av myrlilja på fuktiga partier och klockljung på torra. Som vanligt ingår också vanlig ljung och kråkris i tuvorna medan de fuktiga höljorna domineras av vitmossor med inslag av den köttätande växten sileshår. År 1992 brann större delen av mossen vilket skapade nya förutsättningar för floran och fauna med nygamla återkolonisatörer som resultat. Bland annat har hackspettar utnyttjat den rika tillgången på död ved. Fågelarterna är många med flera häckande par ljungpipare, orre, storspov, grönbena, enkelbeckasin och tofsvipa.

Hur hittar man området?
Vakö myr ligger 15 kilometer nordväst om Lönsboda. Från väg 121 vid Hökön tar man av på någon av de mindre vägar som leder norrut till kanten av mossen. Det blir sedan en bra bit att gå i svårtillgänglig skog och över sviktande laggkärr innan man är ute på själva mosseplanet.
 
Sv: Fråga angående privat mark

Är vägbeskrivningen till torvtäkten eller till de andra delarna av mossen?
För det kan ju vara så att som Länsstyrelsen skriver finns det både torvtäkt och myr. Myrmark faller ju helt klart under allemansrätten. Den har dessutom stort naturvärde, vilket inte björjkarna vid torvtäkten har. Men den kan vara svår att rida på efter som man inte får skada marken med ridning. Med andra ord får det inte synas att man rider där, det får inte bli upptrampat eller stigar.
 
Sv: Fråga angående privat mark

Liksom gamla gruvhål och liknande så är det nog att jämställa med industrifastighet. Myrmarkerna runt om kring verkar vara skyddsvärda och då kan det finnas regler (utfärdas av länsstyrelsen normalt men även kommunen) som upphäver delar av allemansrätten (exempelvis förbud mot ridning eller rastning av hund). Kan finnas häckande fågel som gör att man inte får vistas där alls!
Att marken är privat innebär inte ens att markägaren får göra vad h*n vill! Det kan finnas skötselkrav och andra lagkrav som förhindrar sådana saker som känns självklara. Som ett exempel: Grannen måste ansöka hos länsstyrelsen för att få anlägga en enkel bro över ett större dike/liten bäck i hagen så korna kan gå över.
 
Sv: Fråga angående privat mark

Gäller det även om man håller sig till de vägar som redan finns där inne? Jag hade absolut inte tänkt mig att ge mig utanför dem, vare sig till fots eller till häst.
 
Sv: Fråga angående privat mark

Okej, fast det enda förbud som står skyltat är mot trafik. Men ändå är det riggat så med taggtråd att det inte går att gå runt vägbommen vid sidorna.

Jag ska höra med länsstyrelsen, för det kan vara intressant att veta exakt vad som gäller för marken. Tycker bara att det är konstigt att man kan uppmana folk att köra in från väg 121 och sedan gå in på mossen, för det är ju precis det som markägaren har förhindrat genom att sätta upp taggtråden...
 
Sv: Fråga angående privat mark

Jag har mejlat länsstyrelsen (kontaktpersonen var på semester till 14/3) samt kommunen (ej hört ännu). Hoppas inte att detta blir ytterligare en sådan sak som man aldrig får svar på, bara för att ingen orkar ta reda på det åt en...
 
Sv: Fråga angående privat mark

Jag har mejlat länsstyrelsen (kontaktpersonen var på semester till 14/3) samt kommunen (ej hört ännu). Hoppas inte att detta blir ytterligare en sådan sak som man aldrig får svar på, bara för att ingen orkar ta reda på det åt en...

1. Om kontaktpersonen har så lång semester "ska" någon annan ta tag i ärendet. Ring och kolla vem som är reserv.

2. Här står att läsa om vad som gäller på Vakö myr...http://www5.g.lst.se/fakta/naturen/reservat/projekt/Reservathtm/almhult/vakomyr_1.htm
 
Sv: Fråga angående privat mark

Får kanske ringa. Har mejlat både länsstyrelsen och kommunen igen, men fortfarande inget svar. Är det så svårt att tala om vad som gäller:crazy: ?
 
Sv: Fråga angående privat mark

Men varför krångla till allting och dra in kommun och länsstyrelse innan du ens har pratat med markägaren? Personen ifråga kanske inte ens har tänkt tanken att folk skulle vilja promenera där? Prata med markägaren och se om denne kan tänka sig en lösning.

Vi har ett flertal tillbommade skogsvägar för det är mycket buskörning, och folk åker in med bilar och slänger skräp. Men på de ställen där vi vet att folk vill gå eller rida så har vi lagt stenar som man kan rida förbi men inte köra bil, och en travhästtränare har nycklar till den bom som ligger närmast honom så han kan köra och träna, men har då ansvar att se till att bommen är låst övrig tid.
 
Sv: Fråga angående privat mark

Jag krånglar inte. Markägaren bor 10-15 mil härifrån och är en för mig okänd person. Jag vet bara att den lokala brandkåren, som har nyckel till vägbommen, anser att personen är relativt "besvärlig" och inte den lättaste att tas med. Han är inte direkt känd för att gå med på saker och ting lättvindigt, om man säger så. Det finns dock en person som känner markägaren lite bättre, och det var är på förslag att vi går genom honom för att öka våra chanser att få ett "ja". Det ska vi också göra, men tillfället har inte infunnet sig ännu. Jag vill ändå veta vad som gäller under tiden. Det är därför jag försöker förhöra mig med länsstyrelsen och kommunen.
 
Sv: Fråga angående privat mark

Men varför krångla till allting och dra in kommun och länsstyrelse innan du ens har pratat med markägaren? Personen ifråga kanske inte ens har tänkt tanken att folk skulle vilja promenera där? Prata med markägaren och se om denne kan tänka sig en lösning.

Vi har ett flertal tillbommade skogsvägar för det är mycket buskörning, och folk åker in med bilar och slänger skräp. Men på de ställen där vi vet att folk vill gå eller rida så har vi lagt stenar som man kan rida förbi men inte köra bil, och en travhästtränare har nycklar till den bom som ligger närmast honom så han kan köra och träna, men har då ansvar att se till att bommen är låst övrig tid.

Men om man läser tidigare inlägg verkar detta handla om Vakö myr som är ett naturreservat och inte en industrifastighet. FÖljande hämtade jag från hemsidan om Vakö myr:
Faktaruta
Skyddsår: 1998 Storlek: 969 ha
Karaktär: Högmosse; Kalmyr med fastmarksholmar, kärr och kantskog
Kommun: Älmhult Ägare: Staten/Naturvårdsverket
Förvaltare: Skogsvårdsstyrelsen i Jönköping/Kronoberg Tel: 0470-74 66 50

Det står också på sidan att "Förutom reglerna i Allemansrätten får du dessutom inte göra något av följande i naturreservatet Vakö myr.
Elda
Tälta och ställa upp husvagn
Plocka växter och skada vegetationen (tillåtet att plocka bär och matsvamp för husbehov).
Störa djurlivet och samla in insekter "

Det står inget om ridning så det borde vara tillåtet - så det enklaste - om det ny gäller Vakö myr - borde vara att ringa förvaltaren.
 
Sv: Fråga angående privat mark

Men eftersom TS till och med i rubriken pratar om privat mark så antar jag att det inte handlar om ett naturreservat som kommunen och staten äger... Då är det liksom inte privat ägt... Och dessutom står det i första inlägget att det har brutits torv där och då har det ialla fall någon gång varit industrimark...

Jag krånglar inte. Markägaren bor 10-15 mil härifrån och är en för mig okänd person. Jag vet bara att den lokala brandkåren, som har nyckel till vägbommen, anser att personen är relativt "besvärlig" och inte den lättaste att tas med. Han är inte direkt känd för att gå med på saker och ting lättvindigt, om man säger så. Det finns dock en person som känner markägaren lite bättre, och det var är på förslag att vi går genom honom för att öka våra chanser att få ett "ja". Det ska vi också göra, men tillfället har inte infunnet sig ännu. Jag vill ändå veta vad som gäller under tiden. Det är därför jag försöker förhöra mig med länsstyrelsen och kommunen

Det måste ju gå väldigt lätt att få tag på telefon numret, och vad brandkåren anser känns ganska så oväsentligt, vägverket tycker att vi är jättebesvärliga som inte vill tillåta bad på våran arbetsplats... Och dessutom inte vill tillåta allmän parkering på våran mark...
Så jag anser fortfarande att det enklaste är att ringa direkt till markägaren så är det kanske löst redan i helgen.
Och är det bara en bom så är ju hundpromenader absolut inga problem...
 
Sv: Fråga angående privat mark

Men eftersom TS till och med i rubriken pratar om privat mark så antar jag att det inte handlar om ett naturreservat som kommunen och staten äger... Då är det liksom inte privat ägt... Och dessutom står det i första inlägget att det har brutits torv där och då har det ialla fall någon gång varit industrimark

En bit av marken heter Tyringemossen. DEN är privatägd tydligen. Tyringemossen gränsar till Vakö myr och fortsätter man längs vägen inne på Tyringemossen kommer man in på Vakö myr (har sett naturreservatsskyltarna eftersom jag varit där inne EN gång när bommen var öppen under en älgjakt).


Det måste ju gå väldigt lätt att få tag på telefon numret.....

Huruvida det är lätt att få tag på telefonnumret vet jag inte. Vet inte ens vad människan heter så här på rak arm. Jag avvaktar hellre och låter personen som har "tumme" med markägaren ställa frågan i stället.

Och är det bara en bom så är ju hundpromenader absolut inga problem...

Det är inte "bara en bom". Bommen är låst. På båda sidor om bommen löper 3 eller 4 rader taggtråd snett neråt mot marken. På båda sidor om vägbommen finns djupa diken. Taggtråden slutar vid dikena. Det är alltså ingen picknick att ta sig under/runt/över, och jag tycker inte att det är schysst att ha det så om man inte har en VÄLDIGT bra orsak till att stänga folk ute från marken. Det är den orsaken jag vill åt och det är därför jag försöker kontakta kommun och länsstyrelse för att se vad de har att säga. Det kan ju rimligen inte röra sig om att markägaren tycker att folk inte ska komma för nära hans bostad eftersom han ju bor 10-15 mil bort...
 
Sv: Fråga angående privat mark

Uppdatering. Så här säger länsstyrelsen:

Vägarna upp mot mossen är bommade. Det innebär dock inte att man inte får gå på dem eller cykla, allemansrätten borde gälla. Jag känner inte till någon anledning som säger annat. Ridning kan även normalt ske under förutsättning att vägen inte förstörs. Detta är mitt preliminära svar. Jag ska försöka att få ytterligare information om närområdet för att se om det finns någon verksamhet där som skulle vara skäl att allemansrätten inte gäller. Under jakt bör man naturligtvis visa hänsyn och undvika att cykla eller
promenera i området.


Då borde det ju rimligen inte vara så avstängt att man inte kommer någonstans. Bommen måste man krypa under om man ska in. Vill man cykla får man dra cykeln under bommen. Vill man rida får man hoppa över bommen (min 90-cm-höga shettis kan kanske krypa under:D ). Ska gå dit och ta kort på taggtråden idag, för det ser rent ut sagt för jäkligt ut. På ett ställe har en staketpinne ruttnat och den ligger på marken tillsammans med taggtråden. Får man ta bort den då, eller är det något slags "egenmäktigt förfarande?" Om jag tar bort den så kan vi rida runt PLUS att vilda djur inte riskerar skada sig på skitet. Jag blir så arg när jag ser taggtråd som ligger och skräpar i naturen:mad: . Det sitter pälstussar på mer än ett ställe i taggtråden runt denna vägbom...
 
Sv: Fråga angående privat mark

Kan det vara så att länsstyrelsen inte vet hur det ser ut där?
Det kan ju vara ett "naturbrott" (hittar inte rätt ord). Bra att nån tar upp det i så fall.
 
Sv: Fråga angående privat mark

Ja, jag har också tänkt på det! Det är kanske inte fel att mejla bilder på hur det ser ut också?
 
Sv: Fråga angående privat mark

Måste bara få visa bilderna som jag tog idag. Det ser verkligen för :devil: -igt ut.

Vägbommen:
vagbom003.jpg


Till höger om vägbommen:
vagbom007.jpg


Till vänster om vägbommen:
vagbom008.jpg


Verkar inte precis som om tanken är att man ska kunna gå/cykla/rida här, eller hur?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag frågade nog här på Buke då också, tror jag. Det är så här att vi bor mitt emot en mosse där det brutits torv för ganska många år...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 558
Hästmänniskan Blev inspirerad av väg- och bajstråden och tänkte lägga fram en annan fråga som jag har ang. en väg och vem som får använda den. Där...
Svar
8
· Visningar
1 164
Senast: Rolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp