fråga - hur gör ni med vak kontra jobb?

Sv: fråga - hur gör ni med vak kontra jobb?

Måste bli en hiskelig räkning om man kör webkameran via 3G nätet, det går ju åt en massa GB till en periods sändning och man betalar ju per MB (surfar själv via 3G och i mitt abbonemang ingår 1GB/månad, vilket verkar vara det vanligaste och en GB lär man bränna snabbt vid konstant videouppkoppling sedan tickar pengarna snabbt).

Till Alexandra: du kan mkt väl ha 3G täckning även om GSM täckningen är kass. Bor själv i det sämsta området här nere vad gäller täckning på GSM, åsen skulle jag tro det är som ger en massa skuggor. Av de vanliga GSM är det bara Telia som funkar på de flesta ställen på gården övriga saknar i stort sett täckning mer än på några fläckar. Däremot har jag mkt stark 3G täckning här (telia + comviq = de kompar på sitt 3G nät och har alltså samma 3G täckning) däremot funkar inte alls 3s + vodafons 3G nät här (samma där att de kompar). Har sprungit runt på gården som en fjäne och testat 3G täckningen med en mobiltelefon med 3G innan jag band upp mig för mitt 18månaders dataabbonemang och tom längst ner i källaren innanför rejäla stenväggar har jag full 3G täckning inga skuggor alls vad jag hittat. Så om du vill ha en betydligt billigare datauppkoppling (antar att du sitter på snigelmodem) så kan det vara värt att kolla för oj vad man sparar pengar numer.
 
Sv: fråga - hur gör ni med vak kontra jobb?

Okej, jag har dock svårt att tro att det finns 3G här *luttrad*, men det går ju att kolla upp. Och ja, sitter på snigelmodem, vi kan inte få ens ISDN här, ni minns det där gamla antika som kom för tio år sen? Hit har det inte kommit *mummel* AXE fick vi typ sist i Sverige, vi och några stackare i norra norrland typ..

Haken är telestationen, en antik sak, som går på radiolänk utom sista biten till husen där det är tråd.

Fast det hjälpte ju inte webkameragrejen då ändå, om vi så hade/har 3G
 
Sv: fråga - hur gör ni med vak kontra jobb?

Alexandra_W skrev:
Okej, jag har dock svårt att tro att det finns 3G här *luttrad*, men det går ju att kolla upp. Och ja, sitter på snigelmodem, vi kan inte få ens ISDN här, ni minns det där gamla antika som kom för tio år sen? Hit har det inte kommit *mummel* AXE fick vi typ sist i Sverige, vi och några stackare i norra norrland typ..

Haken är telestationen, en antik sak, som går på radiolänk utom sista biten till husen där det är tråd.

Fast det hjälpte ju inte webkameragrejen då ändå, om vi så hade/har 3G

Precis som här då, vi bor på fläcken som telebolagen "glömde". Finns inget annat alternativ som funkar annat än snigelmodem (innan jag hittade 3G då). På andra ställen här omkring har de tom dragit ut bredband till gårdarna men inte här inte......
 
Sv: fråga - hur gör ni med vak kontra jobb?

Min donna gick över tiden och min semester tog slut. Dock hade vi planerat det så att sambon hade två semesterveckor efteråt.
Så han vakade i stallet (och trodde att han skulle få sova- ack vad han bedrog sig.Hästar lever om på nätterna, speciellt de som travar i sömnen..)
I alla fall, när han vakat ett par nätter så behagade donnan föla på kvällen så jag kunde vara med. Dock hade fölisen förstoppning så det blev flera vaknätter och till slut blev situationen ohållbar då jag inte kom loss från jobbet.
Juli, personalen pressad till ett minimum och någon sjuk dessutom...
Så jag fick ringa runt och ragga folk . Kära kollegan ställde upp en förmiddag på sin semester trots storfrämmande så jag fick ledigt och en hästkompis vakade på eftermiddagen så att sambon fick sova en hel dag.
Han höll på att bryta ihop av sömnbrist.

Så ett tips är väl att inventera kompismaterialet i trakten. Kruxet är väl att antalet reduceras rejält om det blir fråga om "fölvana" personer.
 
Sv: fråga - hur gör ni med vak kontra jobb?

Jobbar jag på natten så får maken vaka istället. Sen finns det pigga stallungar som gärna sover i stallet åt mig:love:
 
Sv: fråga - hur gör ni med vak kontra jobb?

Delade vakandet med alla som bodde på gården. Vi jobbade skift allihop så det var inte särskilt svårt. Hade kamera på de som fölade tidigare på året.

Vi missade ungstoet men hon fölade halv tio på kvällen när vi red på ridbanan utanför stallet! Tre veckor för tidigt (fast helt på tid enl "min" mammaklocka...)
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 212
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Även om livet är lite brokigt för tillfället så känns det faktiskt på ett sätt som att jag har börjat hamna i en allt större balans...
Svar
0
· Visningar
1 167
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag är trött på krånglet med min lön och semesterdagar som kommunens nya lönesystem ställer till med. Nu är det problem igen och det gör...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 431
Skola & Jobb Jag håller på att bli galen! Jag har ett jobb sedan 9 år tillbaks, som NC-operatör i en stad 5,5 mil från där jag bor. Nu har jag...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 801
Senast: touche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp