fråga - hur gör ni med vak kontra jobb?

Alexandra_W

Trådstartare
Ni som inte är uppfödare på mer eller mindre heltid, eller jobbar hemifrån eller liknande. Hur gör ni med fölvak kontra ert vanliga jobb?

Kom att tänka på det när jag läste tråden om stona som gått över både 3, 4 och 6 veckor?

Väldigt förstående arbetsgivare eller väldigt mycket sparad semester eller någon backup som får vaka när ni jobbar eller vad?

/Nyfiken Alex - som skulle sitta rätt rejält i sjön nästa år om det gick 5 - 6 veckor över tiden. När K föddes var det inga problem, jag var hemma på heltid, men nu med K:s ev föl nästa år om allt går som det ska, så har jag ju jobb, och då är det ju inte riktigt lika lättlöst om stoet beslutar att dra ut på det flera veckor, finns ju en gräns för hur lång semester jag har liksom, och dessutom kan jag inte ta ut den med kort varsel (dvs den måste planeras i förväg, och det är väldigt strikt på att beviljad semester går inte att flytta runt och hålla på, då faller hela verksamheten. Naturligtvis kommer det att försökas hjälpas så gott det går om det nu skulle hända, men risken finns alltid att den inte går att flytta)
 
Senast ändrad:
Sv: fråga - hur gör ni med vak kontra jobb?

Jag har tagit semester för tiden. Vet ju redan nu på ett ungefär när hästen ska nedkomma och tar då ut semesterdagar och kompdagar. Förbereder även chefen på att det kan komma hastigt på och det funkar då vi brukar vara rätt många på avdelningen. Har ju en fördel att chefen själv hållit på med hästavel så han vet vad det handlar om:D
 
Sv: fråga - hur gör ni med vak kontra jobb?

Ser till att vara mammaledig samtidigt ;)
Jag har varit gravid bägge gångerna när min häst betäcktes så när fölisen kommer så är jag hemma.
Hur jag ska göra i fortsättningen vet jag inte men det får väl bli semester iofs så jobbar jag skift så det brukar ju alltid vara någon hemma så vi får hjälpas åt.
 
Sv: fråga - hur gör ni med vak kontra jobb?

Piraja skrev:
Jag har tagit semester för tiden. Vet ju redan nu på ett ungefär när hästen ska nedkomma och tar då ut semesterdagar och kompdagar. Förbereder även chefen på att det kan komma hastigt på och det funkar då vi brukar vara rätt många på avdelningen. Har ju en fördel att chefen själv hållit på med hästavel så han vet vad det handlar om:D

Jo men om hästen inte nedkommer som förväntat. Såg att förväntat földatum är idag, 1 juni. Inga tecken på fölning. Så du avvaktar ett tag och jobbar, eller du tar ut din semester ändå?

Säg sen att kring 5 juni börjar hästen se nästan fölfärdig ut, det är i princip bara vit mjölk du väntar på. Och som bekant kan ju den komma fort, hur gör du då? Tar ut semestern då eller väntar sålänge du törs?

Okej, du tar ut din semester, men inga föl i sikte. Den 20:e juni fortfarande inget föl i sikte. Dagarna går och 1 juli så klämmer hästen än. Nu har du gjort av med en månads semester, och bara Gud allena och hästen själv vet när fölet ska komma, för än har det inte behagat titta ut..

Lite det scenariot jag menar, när de går våldsamt över tiden, men ser rätt färdiga ut, så det kan bli nästa natt eller nästa vecka, man vet inte?

(Jag kommer ju ha ännu 'roligare' iom att det är ett förstagångssto, så man kan lite ännu mindre på tecken som juver osv)

Jag kommer ju lägga tre veckor av min semester vid beräknat datum, men behagar skrället t ex gå 5-6 veckor över tiden, så visst jag kan med lite tur ta ut en fjärde semestervecka där, men det kommer ju ändå 'saknas' tid att ta ut..

NU är det ju inte direkt så att det tillhör ovanligheterna att de går sålänge, men mest nyfiken på hur andra löst det? Och hur länge ni som kan ta semester från dag till annan törs ha is i magen och ändå gå till jobbet (spec de som jobbar natt osv?)

Jag har ju inte bekymrat mig direkt för K:s ev fölning, men kom att tänka på vad sjutton man gör om stoeländet beslutar sig för att kniiipa länge, men ändå se hyfsat färdig ut så det lika gärna kan vara imorgon som nästa vecka det 'är dags'?
 
Sv: fråga - hur gör ni med vak kontra jobb?

Tillägg förresten, jag var väldigt glad att jag var hemma på heltid när K föddes. Mamman var rutinerad avelsmärr, fölat som en klocka innan på dag X för föl och dag Y för hingst. (Minns inte exakt dagarna, men hon gick aldrig tiden ut, och hade aldrig slagit fel med vilket dygn).

Dag X passerade och även dag Y. Inte så stor oro, hon var inte färdig och jag vakade inte ens (första fölet med helt ansvar för fölningen så jag var rätt nojig, men inte ens jag ansåg det behövligt att vaka dygn X och Y). Nu visste ingen när stoeländet tänkte föla eftersom hon helt avvikit från mönstret.

Lurade mig vid ett tillfälle när hon såg så fölningsfärdig ut att jag inte vågade låta bli, inte vit mjölk, bara 'lättmjölk' men det kan ju gå fort. Ändrade sig dock efter ett par dagar så jag slutade vaka. Fölade sen, efter två eller om det var tre vaknätter på dygn 331. Dvs ca tio dagar mer än det längsta hon gått innan.

Och sen blev ju fölis krasslig så det var ett himla passande etc i början, fasiken ett heltidsjobb bara att hålla koll på vädret, ta in och ut, tempa, medicinera osv. Jag vet att jag då tänkte att det var en himla tur jag inte hade heltidsjobb då, för semestern hade inte räckt långt.

Min chef är helt rudis på hästar, fast tycks besitta en ganska stor förståelse ändå :bow: För var inga som helst problem att plocka ut semester för att slå sönder mitt 48 h helgpass när jag tyckte det var olämpligt att 1½ vecka efter ledoperation att lämna hästarna så länge. Så jag tror ju det kommer lösa sig såsom och när det krävs med K:s fölning (men säker kan man ju inte vara). Dessutom jobbar jag skift, så med lite tur så om veckorna hamnar rätt och så kommer min semester räcka länge och väl. Vi tar ju ut 1,25 semesterdag/pass. Vissa veckor så gör jag totalt två pass, då en hel vecka ledigt där 'kostar' bara 3 semesterdagar. (Å andra sidan så ledig helg vecka tre kostar mig måååånga semesterdagar)
 
Senast ändrad:
Sv: fråga - hur gör ni med vak kontra jobb?

Mitt sto (förstagångssto) är beräknad till mitten av juli. Jag har lagt 3 veckor semester då och hoppas att det ska räcka. Behagar hon knipa längre så får sambon och min mamma (som båda finns i närheten under dagarna) kolla henne ett par ggr under dagen och jag får väl sova hos henne nattetid i värsta fall... Men jag hoppas att hon fölar under mina semesterveckor!
 
Sv: fråga - hur gör ni med vak kontra jobb?

Hade älskade uppstallad på en större anläggning där de tar emot fölmärrar med full service, inkl. passning och eftervård. :bow: Hon trivdes så bra där att hon fick stå kvar ett par år och slutligen sluta sina dagar där förra året. Har inte bestämt mig ännu hur jag gör nästa år, om det blir ngt vill säga. :angel:

Väninnan har webbkamera så nu till helgen när hon jobbar dag jobbar jag natt och fölvakar åt henne. Är ngt på G så ringer jag och väcker henne om hon sover framför skärmen. :D Hon har för övrigt engagerat folk som kan rycka in om det krisar + intresserade "tjuvkikare" från Östersund till Skåne som kollar på webben.:idea:
 
Sv: fråga - hur gör ni med vak kontra jobb?

Mitt sto gick över tiden ca 6 dgr. Det blev lite pysslande eftersom jag jobbar på nätterna och stona har ju en tendens att föla nattetid. Några pass har jag bytt bort, och sedan kunde jag ta ledigt.
Så att i stället för att jobba natt, så jobbade jag dag 7 - 16. Vad tror ni händer? Just det, hon fölar dagtid i stället! Det gick bra, tack vare bussig granne och hjälpsamma kamarter.
Till nästa år är planen tre dräktiga ston och semester. Men det får ju bli lite flytande, som du säger, stoet kan ju gå över tiden både en och två veckor.
 
Sv: fråga - hur gör ni med vak kontra jobb?

Synd vi inte har bredband härute, då kunde jag också köra med webbkamera och sitta och glo på nätterna på jobbet =) Och så ringa och väcka typ mamma och guida henne över telefonen i värsta fall (jag har 1½ h till jobbet så ingen större hjälp jag när det väl drar igång och jag är på jobbet).
 
Sv: fråga - hur gör ni med vak kontra jobb?

Jag har sovit i stallet helt enkelt, hem och duscha på morgonen och iväg till jobb. den ena gick över 4 veckor, det var väldigt skönt att få sova ut i sin egen säng sedan.
 
Sv: fråga - hur gör ni med vak kontra jobb?

Okej, du jobbar 'bara' dag alltså, och har hoppats på att de fölar nattetid?
 
Sv: fråga - hur gör ni med vak kontra jobb?

Jag har is i magen, väntar och ser. Det är här det är bra att ha en chef som vet vad det handlar om;)... Sen har jag en syrra som är rätt insatt och som bor rätt nära så vi turas om när det går. Har en del vänner också som ställer upp...:p
 
Sv: fråga - hur gör ni med vak kontra jobb?

Jag jobbar ju ungefär 2-3 nätter i veckan och dessutom jobbar jag alltid ensam (personlig assistent) och jag har sagt till på min arbetsplats att jag kanske inte kan meddela i så god tid att jag behöver vara ledig så mina arbetskamrater har sagt att jag kan ringa mitt i natten om det är så att jag behöver åka ifrån jobbet så att någon annan kan komma o avlösa mig för det måste alltid finnas personal på plats. De är väldigt förstående o inser ju att jag inte kan ta semester "om ifall den skulle komma" för då går väl alla semesterdagarna åt innan sommaren ens börjat :crazy: Sambon har i uppgift att kolla henne på kvällen innan han lägger sig så får han meddela mig om det ser kritiskt ut.. Sen har man ju kompisar som bor nära om han skulle vara osäker på nåt :).
Skulle hon nu få för sig att föla på dagen så är jag ju hemma så då är det inga problem :)
 
Sv: fråga - hur gör ni med vak kontra jobb?

Ja jag jobbar bara dag, hade jag jobbat natt också så hade jag försökt byta bort dem/ta semester från nattpassen under den perioden.
 
Sv: fråga - hur gör ni med vak kontra jobb?

Jag var gravid (=sjukskriven) första året vi hade fölning, sen var min man föräldrarledig ett år och de två följande åren har vi jobbat, men bett grannen som är kobonde att hålla lite koll dagtid i hagen.
Förra året blev det inget föl och i år hade jag planerat det så smart att jag var högdräktig samtidigt som mitt sto.
Hon "borde" ha fölat ca 10 april och jag var beräknad till 25 april och stoeländet väntade ut mig! Jag "fölade" 25 april och dagen efter ringer mina föräldrar (som var barnvakt och fölvakt hos oss) halvt hysteriska till BB vid lunchtid (min man var också där)och säger att nu har Minnea fölat i hagen, vad ska vi göra??? (De är alltså inte alls hästvana)
Tur att grannen (kobonden) fanns till hands och kunde bära in fölet och sen kom vi hem från BB ett par timmar senare. Och vad gör då den nyblivna modern (alltså jag), jo går ut i stallet det första jag gör och hjälper fölet att dia. Man är väl inte riktigt klok...:)

Till nästa års fölningar (förhoppningsvis 3 st om alla tar sig) är jag mammaledig så då blir det väl inte lika dramatisk.
 
Sv: fråga - hur gör ni med vak kontra jobb?

Jag är oxå bekymrad för min är beräknad midsommarafton o den veckan börjar jag på mitt semesterschema med många tidiga morgnar då jag dessutom ska sköta den andra fölmärren o hennes föl på morron innan jag börjar 6.45. Så jag kommer o vara trött men jag har sagt åt hästskrället att föla snart så jag hinner med, den andra har ju fölat o min är avundsjuk så med lite tur så:rofl:
 
Sv: fråga - hur gör ni med vak kontra jobb?

Jag tog 2 veckors semester och så går hon fyra veckor över tiden :mad:
Sen jobbade jag och vakade (bodde i husvagn), jobbigt eftersom hon hade vaxproppar i tre veckor och alla andra fölningstecken också för den delen... Blev smått galen på henne, sen fölar hon vid tiotiden på kvällen och det var jag evigt tacksam för.
Tur jag har förstående arbetskamrater som inte gnällde när man inte var på g om dagarna (inga nattpass men sena kvällar).
De som äger gården är avelsmänniskor så jag behövde aldrig vara orolig.
Använde inte någon form av kamera eller dylikt utan upp och kolla...
 
Sv: fråga - hur gör ni med vak kontra jobb?

Alexandra_W skrev:
Synd vi inte har bredband härute, då kunde jag också köra med webbkamera och sitta och glo på nätterna på jobbet =) Och så ringa och väcka typ mamma och guida henne över telefonen i värsta fall (jag har 1½ h till jobbet så ingen större hjälp jag när det väl drar igång och jag är på jobbet).
Har du 3G-nät till mobilen? Det GÅR att använda DET till webkameran... Jag surfar numera via 3G-nätet i stället för telefontråden...

I början av min uppfödarkarriär litade jag väl blint på att de skulle föla kvällar eller nätter. Och det gjorde de ju. :bow: Nu har jag fått föl ALLA tider på dygnet. TRE av de fyra senaste fölen är födda i dagsljus ute i hagen mitt ute på öppet fält... :smirk:
Jag har ju varit hemma i många år så det har inte varit problem, jobbade först hemifrån och sen mammaledig. VI får väl se hur det blir framöver.
 
Senast ändrad:
Sv: fråga - hur gör ni med vak kontra jobb?

Har du 3G-nät till mobilen? Det GÅR att använda DET till webkameran... Jag surfar numera via 3G-nätet i stället för telefontråden...
:o Hur gör man då ? Kan man läsa mer om det någonstans ?

Helen
 
Sv: fråga - hur gör ni med vak kontra jobb?

Inte 3G, och vi har typ radioskugga härute. Enda operatör som ens är i närheten av att fungera är Telia, och det fungerar INTE i stallet t ex, och på stallplan kan du stå blick stilla och ha full mottagning ena sekunden, för att i nästa sekund inse att samtalets bröts för du har ingen täckning =/

Det här är laaaandet tyvärr =/

Jag jobbar ju alla tider på dygnet, så här kommer väl fölas när jag jobbar, punkt. Nåja, jag har gott om tid att fundera på hur man bäst löser det, det är ju ett tag kvar. Men blev som sagt nyfiken när jag började fundera på de där som går över sådär länge.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 212
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Även om livet är lite brokigt för tillfället så känns det faktiskt på ett sätt som att jag har börjat hamna i en allt större balans...
Svar
0
· Visningar
1 167
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag är trött på krånglet med min lön och semesterdagar som kommunens nya lönesystem ställer till med. Nu är det problem igen och det gör...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 432
Skola & Jobb Jag håller på att bli galen! Jag har ett jobb sedan 9 år tillbaks, som NC-operatör i en stad 5,5 mil från där jag bor. Nu har jag...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 801
Senast: touche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp