Fråga med negation?!

Sar

Trådstartare
Våra 9:åringar har fått i hemläxa att svara på flera påståenden angående pengar. De ska svara ja eller nej genom att kryssa i rutor.
Frågorna lyder ex.vis " Får du veckopeng?, "Sparar du i spargris?"

Påståendet/frågan jag undrar över lyder så här; "Får du inte några egna pengar alls?
Hur svarar man på den?! Ja (jag får inga pengar alls) / Nej (jag får inga pengar alls).

Totalt usel fråga i ett läromedel enligt mig, jag kan inte fatta varför de inte bara frågar "Får du några egna pengar?"
 
Öh ... Jag ställer mig lika frågande som du. När jag har stött på den här typen av frågor har jag valt att tolka "Ja" som "Jo", men det är ju långt ifrån självklart att det skulle vara rätt tolkning. Konstigt och slarvigt av den som utformat formuläret!
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Påståendet/frågan jag undrar över lyder så här; "Får du inte några egna pengar alls?
Hur svarar man på den?! Ja (jag får inga pengar alls) / Nej (jag får inga pengar alls).
Ja = jag har inte tillgång till några finansiella medel
Nej = jag har egna pengar
 
Jag hade sagt till barnet att efter rutorna för ja/nej skriva "Jo", om svaret är jo och inte ja eller nej.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Ja = jag får inte några pengar alls
Nej = jag får några pengar

Om man byter ut "Får du inte några egna pengar alls" med "är du pank" (semantiskt rätt nära) så blir det kanske lite lättare att se hur man kan svara. Jag försökte bara illustrera hur man kan tänka...
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Jag skulle nog uppfatta svarsalternativen som Ja (det stämmer) och Nej (det stämmer inte). Så vill de svara att de inte får några pengar så hade jag valt Ja.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Tack för era svar! Jag var tvungen att försöka googla för att se om jag var helt fel ute och hittade då en uppsats angående lärares sekretess där uppsatsskrivarna ifråga upptäckt att de använt sig av en negation i en fråga vilket gjorde validiteten låg. Jag tycker dock att man kan förvänta sig korrekta frågeformuleringar i en lärobok!
 
@Sar Ibland brister det även i korrekturläsning i läroböcker men jag kan hålla med om att man förväntar sig mer. Kanske läraren kommer att påpeka detta för förlaget så att det kan ändras? Jag har kollegor som mejlat förlag om sådant och i nya upplagor har det sedan rättats till. Ibland har det även kommit ut någon "rättelse".
 
Den drä typen av frågor hade vi ofta på våra kursutvärderingar på högskolan. Jag satt alltid som ett frågetecken och i övrigtrutan blev det alltid kommentar om felaktigt stälda frågor. Det är svårt att veta vilket svar som är vilket men sen är det ännu svårare att förstå hur de kommer tolka det hela. I alla tidigare frågor inom segementet som var ställda så var ett ja possitivt och känslan vid utvärderingarna var att de räknat samman antalet ja och nej där ja var posstivt och nej negativt.
Jag hade nog antingen kryssat i båda rutorna eller ingen alls i ren protest.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Tack för era svar! Jag var tvungen att försöka googla för att se om jag var helt fel ute och hittade då en uppsats angående lärares sekretess där uppsatsskrivarna ifråga upptäckt att de använt sig av en negation i en fråga vilket gjorde validiteten låg. Jag tycker dock att man kan förvänta sig korrekta frågeformuleringar i en lärobok!
Jag tänker själv att man kan förklara för barnet vad som kan menas med den felaktigt ställda frågan, ett bra tillfälle att förklara att man kan tolka olika frågor olika beroende på hur man är och vad man en gång lärt sig. Det är ingen livsavgörande fråga och ibland klantar även lärare till det. Trots allt är de människor de också. Lite överseende tycker jag att man får ha ibland.

I övrigt skulle jag kryssa nej där. Nej jag får inga pengar alls.
 
Varför ska läraren veta barnens ekonomiska situation undrar jag?
Av samma anledning som lärare har uppgifter där de får fylla i sin ålder, sina mellannamn eller favoritfärger o.s.v. Man pratar kanske om ekonomi, sparande och vad saker kan vara värda? Det har nog inget med lärarens nyfikenhet över barnet ekonomiska situation att göra....
 
Ja men hur trevligt är det när det ska redovisas. "Lisa" kanske får både veckopeng och extrapengar att spara medan "Anna" kanske inte får en enda krona. Även om man inte pratar högt om det i klassen så diskuterar ju säkert barnen med varandra och det skapar ju onödigt jobbiga situationer för det barnet som kanske inte får några pengar. Huruvida föräldrarna har råd att ge veckopeng tycker inte jag ska diskuteras i skolan.
 
Det är inte läraren som har ställt dessa frågor ( jag tror inte alls att hon har något som helst intresse av barnens ekonomi ;) ) utan de finns i barnens SO- bok under ett avsnitt om ekonomi.
Jag känner mig inte alls speciellt förlåtande när det gäller felaktigt ställda frågor i ett läromedel, där tycker jag sannerligen att det ska vara korrekt och det var därför jag reagerade. Ska dock se detta som en chans att prata om frågeställningar som @ Enya tipsade om!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 781
Senast: Manji
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 256
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 507
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 688
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp