Fråga om analys på hösilage

jklirla

Trådstartare
Hej, konstig fråga kanske, men jag har alltid haft hö till min hästar och nu i vinter skall vi ge hösilage. Balarna kommer från en annan bonde än höet som vi har och har ingen analys. Kan man skicka in en analys på en bal nu, eller ska det göras innan man har plastat dem? Skulle någon vänlig själ kunna skicka ett Pm till något företag som i såfall gör detta till mig...jag skulle bli oändligt tacksam!!!

Sen en annan dum fråga...Vi ska få hem en unghäst på 1.5 år inom kort och den levereras med hö..:) för att fd ägaren inte ville att den skulle byta foder samt ville bli av med höet antar jag. Fd ägaren har gett den fri tillgång på hö där kvoten är 5 mellan smrp/MJ , kvoten CA/P är 1.9. Den får ca en liter lucern o mineraler på kvällen. Ägaren har inte räknat ut detta utan fodrat med ögat:grin:...hästen kommer bli en d-ponny av okänd ras och är rund som en boll...Är det för lite protein och för mycket energi för att ge fritillgång? Jag hoppas som sagt att hösilgets värden är lite bättre och att den kan fasas över på det i vinter. Tacksam för råd?
 
Sv: Fråga om analys på hösilage

Hösilaget går utmärkt att skicka analys på nu. Ta från flera ställen i balen för att få ett så representativt resultat som möjligt (de flesta av oss har inte möjlighet att ta från flera balar...)
PM skickat ang företag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 573
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 584
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 106
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 921
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp