Fråga om att få köpa mark?

LillaMy84

Trådstartare
Ja, hur gör man när marken tillhör någon man inte känner eller ens vet vilka de är.
Efter kik på lantmäteriet så verkar de inte ens själva bo i närheten, utan i en helt annan del av kommunen.

Det handlar om en fastighet som är rejäl, jag skulle bli överlycklig för 5ha, men även mindre skulle duga gott och väl.

Fastigheten delas av en väg, på ena sidan är det skog och på andra är det typ betesmark/åker, osäker på hur de definitieras. För mig skulle det inte spela större roll vilken sida av vägen, men helst i ett stycke på endera sida. Det finns en lada som fortfarande ser ok ut, men skulle nog behöva lite kärlek hyfsat snart. Där finns även ett fantastiskt gammalt hus, men det är jag inte säker på om det går att rädda.. Hade kunnat tänka mig att riva (om det är bortom räddning) och bygga nytt i samma anda.

För mig är läget verkligen perfekt på alla plan. Men jag skulle aldrig ha råd att köpa hela om det kom ut på marknaden i ett stycke.

HUR gör man? Brev? Telefon? Besök?
Kan tänka mig att betala mer än marknadsvärde, även om jag såklart har lina begränsningar.. Jag är även villig att deala med att skog får tas ner, trots att pris är baserat på om där skulle stå träd..
Såklart också av intresse att det blir så bra som möjligt /minimal påverkan för dem också. De är i ca 80-årsåldern

Ja ni fattar, jag har verkligen inte råd att sumpa detta. I drömmarnas värld har jag liksom redan byggt mitt drömhus där och flyttat in :laugh:
 
Vi skapade första kontakten med markägaren via besök. Det var lyckat och vi kom alltid bra överens. Vi var dock inte helt okända för varandra.
Men alla vill ju inte ha besök. Brev är väl rätt safe, men med rätt person är nog öga mot öga absolut bäst. Första intrycket och sådär.

Stycka av mark kostar ju endel och långt ifrån alla vill sälja mark eller stycka av den. Dessutom tar det tid innan köpet kan bli av.
Men absolut chansa! Får man ett nej så fine, men då har man åtminstone försökt!

(Vi köpte en bit angränsande mark och hade en handläggningstid på över ett år hos lantmäteriet, inte helt ovanligt, och när vi betalade hade gården bytt ägare och säljaren hunnit flytta. Det var inget som var på tapeten när vi skev kontraktet utan det var saker som hände under det där året. Vi hade ju kontrakt så det var aldrig några krångligheter så, men det kändes lite udda 😅)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 038
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Tvingar mig själv att fundera över vad jag ska/måste göra OM veterinärbesöket nästa vecka blir en kalldusch. Lillen har ju fång, och är...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
15 264
Senast: mimus
·
Hästmänniskan Jag bor mitt emot ett område med myrmark. Det bröts torv där förut, men det är nerlagt för länge sedan. Det fanns järnvägsräls där...
Svar
19
· Visningar
2 118
D
Islandshäst Min syster har två islandshästar som är 8 och 9 år gamla. En av dem, Reitur, har väldigt speciell personlighet, han har dessutom bott...
Svar
3
· Visningar
1 171
Senast: icca78
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp