Fråga om att förebygga mugg

_Runaway_

Trådstartare
Min stackars pålle får hemsk mugg på bakbenen på somrarna. Han har fyra vita ben så det har antagligen med det att göra, eftersom det enligt ägaren kommer oavsett väder. Kanske solallergi?? Han får så ont av det att han studsar på tre ben efter en rivning i hoppning. :crazy: Min fråga då, tror ni det kan hjälpa att smörja på Helosan med solskyddsfaktor som förebyggande syfte?
 
Sv: Fråga om att förebygga mugg

Mitt bästa tips mot mugg är att spara hovskägget och ge fasen i att klippa det för skönhetens skull... :smirk:

Jag skulle passa mig för att smörja i förebyggande syfte, men håll koll dagligen och "var med direkt" om det kommer...
Håll rent och torrt, smörj SPARSAMT som när man smörjer sina händer och torka bort överblivet kladd!
 
Sv: Fråga om att förebygga mugg

Okje, ja det värsta är också att det sprider sig upp på insidan av benet och blir rasp. Om det ändå kunde hålla sig i karleden men inte..
 
Sv: Fråga om att förebygga mugg

Helosan sol är utmärkt att använda som solskydd, det kan du gott smörja på om du tror att han ha problem av solen. däremot ska man inte kleta på för mycket, utan det ska sugas in i huden ganska fort, kanske på 10 min i alla fall.
När min pålla får mugg så penslar jag med olja i kraleden för att det ska hålla sig mjukt och fint. Gör inte något annat, och det brukar gå över. Tar vanlig läderolja.

Lycka till!
Häls. Embla
 
Sv: Fråga om att förebygga mugg

Vi har haft bra resultat med att förebygga mugg genom att badda benen med äppelcidervinäger, låta det torka och smörj sedan med mjukgörande salva...
 
Sv: Fråga om att förebygga mugg

det kan komma innifrån, alltså störning i tarmarna, och bör ju då behandlas med nåt som återställer balansen i magen. min häst får mugg om han går på för kraftigt bete och symptombehandlingar har aldrig hjälpt, där emot en kur ringblomma och därefter linfrö har hjälpt på honom iaf. :)
 
Sv: Fråga om att förebygga mugg

_Runaway_ skrev:
Okje, ja det värsta är också att det sprider sig upp på insidan av benet och blir rasp. Om det ändå kunde hålla sig i karleden men inte..


MIn häst har inte mugg men har ett jäkla jobbigt eksem på mulen (rooosa, tunt skinn där) som håller i sig året om. Tidigare har jag lyckats hålla det så pass i schack att det inte blöder med hjälp av Helosan. På vintern är det extra jobbigt då han går och rotar i snön med mulen och det är ju inte precis toppenbra med hård skare och så. :crazy: Så i förra veckan fick jag för mig att smörja in mulen med babyolja varje morgon och kväll. Och nu en vecka efter att jag började är mulen helt len och inga skorpor är kvar! :eek: Fast om jag slutade med oljan skulle det antagligen gå upp på tre röda igen. Detta är ett eksem han haft oavbrutet i ett år nu och det försvann på en vecka!

Fast det är ju inte samma sak som mugg, var bara ett tips. Annars säger jag som andra, långt hovskägg. Sedan har jag för mig att leverskador kan utlösa mugg, och eksem. Så det kanske vore värt att kolla upp.
 
Sv: Fråga om att förebygga mugg

Det finns inte så himla mycket att göra mot mugg, hålla hovskägget rent och karlederna torra och rena!

När muggen väg har kommit är bästa sättet att "få död" på den Fucidin comp.
Visseligen pencillin mot hund öroninflammation ;) och recept belagt, men det funkar!!!
Mugg och rasp försvinner på en gång, och med 3 dagarns behandling är alla bakterier borta!

Prata med din veterinär, dom kan säkerrt förklara lite bättre! Och få det utskrivet på apoteket..
 
Sv: Fråga om att förebygga mugg

Det går att prova ge Sulfur eller Silicea i homeopatisk form.....jag har fått ordning på både mugg o regnskållor med dessa medel..
 
Sv: Fråga om att förebygga mugg

Vita ben har inget med att hästen ska få mugg lättare...OM nu muggen enbart kommer på sommaren så bör du kanske kolla magstatusen på hästen. Min fd häst fick mugg varje sommar, men det var alltid i samband med dålig mage på ett eller annat vis. Gjord absolut ingenting åt muggen, men däremot magen. När magen var bra så försvann muggen. Helosan är ingen bra salva för utomhusbruk då den är vattenlöslig, alltså löses upp vid minsta väta.
 
Sv: Fråga om att förebygga mugg

Mynta2 skrev:
Vita ben har inget med att hästen ska få mugg lättare...


Hur kan det då komma sig att hästar med ljus hy oftare får hudproblem än hästar med mörk hud? De har känsligare hud.
 
Sv: Fråga om att förebygga mugg

Humelibumlan skrev:
Så har inte jag upplevt det.. :confused:


Nej, jag sa inte att ALLA hästar med ljus hy har problem. Bara att det är VANLIGARE hos ljushyade än hos mörkhyade. Precis som hos människor.
 
Sv: Fråga om att förebygga mugg

Lord Owen skrev:
Nej, jag sa inte att ALLA hästar med ljus hy har problem. Bara att det är VANLIGARE hos ljushyade än hos mörkhyade. Precis som hos människor.
Och jag sa att jag inte upplevde det som att ljushyade hästar hade mer problem än mörkhyade...
 
Sv: Fråga om att förebygga mugg

Humelibumlan skrev:
Och jag sa att jag inte upplevde det som att ljushyade hästar hade mer problem än mörkhyade...

Varför inte det då? Sedan är det ju så mkt som väger in i ens åsikt, hur många hästar som är ljushyade du vet att har hudproblem och hur många som inte har det, samt hur många ljushyade hästar du känner så väl till öht. Och så hur förhållandena som kan påverka hästens hy är för just de hästarna och hur det ser ut genetiskt. Så, jag tror egentligen att bara en vet. kan säga om det är sant eller ej. Och jag har hört det från en vet. :D
 
Sv: Fråga om att förebygga mugg

Lord Owen skrev:
Varför inte det då? Sedan är det ju så mkt som väger in i ens åsikt, hur många hästar som är ljushyade du vet att har hudproblem och hur många som inte har det, samt hur många ljushyade hästar du känner så väl till öht. Och så hur förhållandena som kan påverka hästens hy är för just de hästarna och hur det ser ut genetiskt. Så, jag tror egentligen att bara en vet. kan säga om det är sant eller ej. Och jag har hört det från en vet. :D
Vi kan väl säga som sådan, att jag har träffat tillräckligt många olika hästar för att bilda mig en klar och tydlig uppfattning i frågan. :smirk:

Ett annat vanligt påstående är att hästar oftast får mugg/karledsinflammation i det ben som de har vit strumpa på, något som inte heller stämmer enligt min erfarenhet..

Problem med karleder och liknande kommer oftast från mag/tarmar eller andra felaktigheter o brister i kroppen, något som knappast hör till hästens hudfärg....
 
Sv: Fråga om att förebygga mugg

Humelibumlan skrev:
Vi kan väl säga som sådan, att jag har träffat tillräckligt många olika hästar för att bilda mig en klar och tydlig uppfattning i frågan. :smirk:

Ett annat vanligt påstående är att hästar oftast får mugg/karledsinflammation i det ben som de har vit strumpa på, något som inte heller stämmer enligt min erfarenhet..

Problem med karleder och liknande kommer oftast från mag/tarmar eller andra felaktigheter o brister i kroppen, något som knappast hör till hästens hudfärg....


Om du läser mina tidigare inlägg så ser du att jag själv påpekat att både eksem och allt kring hudproblemen kan komma från tex leverskador eller andra invärtes problem. Det är väldigt vanligt att folk inte vet om det utan smetar på en massa utvärtes istället. Inte sagt att det inte fungerar men det kan ju bero på något inuti kroppen också.

Men annars, det är väl alldeles självklart att ljus hy är känsligare för starkt solljus och andra retningar än mörk hy. Nu har ju hästar päls över största delen av kroppen och den skyddar ju himla bra. Men som tex på mulen eller kring ögonen eller på andra ställen så kan hästen precis som människan bränna sig, bli torr, och som sagt, få eksem.

Jag syftade inte just på karlederna, kring det området tror jag det är mindre troligt att problemen beror på hudfärgen. Jag syftade på ställen med lite eller ingen päls på djur med ljus hy. Givetvis kan de få problem där det finns päls också. Men öht, djur med ljus hy har lättare för att få problem av solen eller annat.
 
Sv: Fråga om att förebygga mugg

Lord Owen skrev:
Om du läser mina tidigare inlägg så ser du att jag själv påpekat att både eksem och allt kring hudproblemen kan komma från tex leverskador eller andra invärtes problem. Det är väldigt vanligt att folk inte vet om det utan smetar på en massa utvärtes istället. Inte sagt att det inte fungerar men det kan ju bero på något inuti kroppen också.

Men annars, det är väl alldeles självklart att ljus hy är känsligare för starkt solljus och andra retningar än mörk hy. Nu har ju hästar päls över största delen av kroppen och den skyddar ju himla bra. Men som tex på mulen eller kring ögonen eller på andra ställen så kan hästen precis som människan bränna sig, bli torr, och som sagt, få eksem.

Jag syftade inte just på karlederna, kring det området tror jag det är mindre troligt att problemen beror på hudfärgen. Jag syftade på ställen med lite eller ingen päls på djur med ljus hy. Givetvis kan de få problem där det finns päls också. Men öht, djur med ljus hy har lättare för att få problem av solen eller annat.
Tack för föreläsningen.. ;)
Eftersom tråden handlade om mugg så tog jag förgivet att det var vad du talade om... :smirk: Men efter att ha läst ordentligt ser jag att du faktiskt skrev hudproblem och sträckte dig därmed över en bredare yta..
Men håller fast vid min åsikt angående muggen.. ;)
 
Sv: Fråga om att förebygga mugg

vi brukar pudra på med barntalk (eller vad det nu heter som man använder till barnrumpor) när det börjar bli rosa, då lägger det sig igen och så blir det inget mer.
 
Sv: Fråga om att förebygga mugg

Mugg och raps kan uppkomma av en massa olika anledningar. Därför måste man pröva sig fram för att se vilket som hjälper för just den aktuella hästen.
Fucidin t ex hjälpte inte alls min häst. Min häst får mest mugg på vintern när hon står i väta, dvs våt snö. Då kan det även bli rasp. Jag förebygger med äppelcidervinäger, det är det som har fungerat bäst.
Sedan förstår jag inte varför man inte ska använda Helosan regelbundet. Jag använder det en stor del av året för att hålla karlederna mjuka (pga kroniska muggsprickor) och tycker det fungerar bra.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
5 985
Senast: Sel
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 715
Senast: Hedwig
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 595
Senast: alazzi
·
Hästvård Är lite osäker på hur jag ska börja denna tråd då det är den första jag startat här, men får ge det ett försök. För ett år sedan köpte...
Svar
13
· Visningar
1 273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp