Fråga om benlindor

MissFideli

Trådstartare
Jag ser att vissa som lindar har enorma paddar som täcker "knät" och kotan. Finns det nån anledning till det eller är det bara utseendemässigt?
 
Att padden täcker framknäet är ju bara för att det ska vara snyggt. Har ingen funktion alls. Ett träningsbandage ska gå lite över halva kotan, ett transportbandage skall både padd och linda täcka hela ballarna baktill. Så som på bilen skulle jag säga är mest enbart för att det är snyggt, är lindan inte elastisk skulle jag säga att det blir lätt en risk att hela paketet rör sig.
 
Att padden täcker framknäet är ju bara för att det ska vara snyggt. Har ingen funktion alls. Ett träningsbandage ska gå lite över halva kotan, ett transportbandage skall både padd och linda täcka hela ballarna baktill. Så som på bilen skulle jag säga är mest enbart för att det är snyggt, är lindan inte elastisk skulle jag säga att det blir lätt en risk att hela paketet rör sig.

Nä, det är inte ens snyggt!

Att dessutom använda fleecebandage som arbetsbandaget är ett ofog.

/Lizzie
 
Att padden täcker framknäet är ju bara för att det ska vara snyggt. Har ingen funktion alls. Ett träningsbandage ska gå lite över halva kotan, ett transportbandage skall både padd och linda täcka hela ballarna baktill. Så som på bilen skulle jag säga är mest enbart för att det är snyggt, är lindan inte elastisk skulle jag säga att det blir lätt en risk att hela paketet rör sig.

Tack! Anade nästan, men ser det på endel elithästar, framförallt neråt Tyskland tror jag?, så blev nyfiken.
 
Tanken är kanske att det känns som att de skyddar mer?
Men det ser fruktansvärt otympligt ut.
Och lite ovårdat 🙊
Men det verkar vara mode..
 
Tycker det förstärker rörelserna lite? Typ som höga vita strumpor kan göra. Boots ska det ju vara också.
 
Jag har uppfattat att det dels är för att det ska bli ett jämnare tryck där lindan avslutas (kan bli ojämnt annars om lindan går något utanför padden), lite för att få skydd nertill (blir ju nästan som boots) men tänker att det nog är en hel del mode i det hela också.
 
Tycker det ser ut som det lindats för box eller transport, inte i närheten av arbetslindad i mina ögon.

Lägger till att jag har ytterst lite kontakt med dressyr så mode och annat har jag noll koll på.
 
Ser många inom dressyren som lindar så. Helt uppåt väggarna tycker jag...säger emot allt i den senaste forskningen. Frågade för ett tag sen ett rehabstall varför de lindande sina hästar så när det finns risk för överhettning av senorna. Fick till svar att de alltid lindat så och ingen häst fått senskada av det. Saken är att det "sliter" på senorna att de blir överhettade och senan blir skör , sen kan skadan komma när som....
 
Ser många inom dressyren som lindar så. Helt uppåt väggarna tycker jag...säger emot allt i den senaste forskningen. Frågade för ett tag sen ett rehabstall varför de lindande sina hästar så när det finns risk för överhettning av senorna. Fick till svar att de alltid lindat så och ingen häst fått senskada av det. Saken är att det "sliter" på senorna att de blir överhettade och senan blir skör , sen kan skadan komma när som....


Jag känner mängder med folk som lindar på det viset i typ 15 år (säkert längre) utan skador på mängder med hästar.
 
Tycker det ser ut som det lindats för box eller transport, inte i närheten av arbetslindad i mina ögon.

Lägger till att jag har ytterst lite kontakt med dressyr så mode och annat har jag noll koll på.

Det är möjligt att hästen på bilden är lindad för nått annat än ridning. Det är alltså inte just den hästen jag menar, utan typen av lindning.
Den är kanske inte vanligare än den "normala" typen av lindning, men den är inte ovanlig.
 
Jag känner mängder med folk som lindar på det viset i typ 15 år (säkert längre) utan skador på mängder med hästar.
Fast det är väl vetenskapligt bevisat att benlindor ökar risken för senskador just pga värmen som blir?
Japp finns en stor engelsk forskning på det. Där kollade man tävlingshästar med skydd på. Man hade koll på värmen ute (vädret), samt värmen innanför skydden. De som hade skydd på hade fler senskador och ju högre utetemperatur ju större andel skador.
 
Ser många inom dressyren som lindar så. Helt uppåt väggarna tycker jag...säger emot allt i den senaste forskningen. Frågade för ett tag sen ett rehabstall varför de lindande sina hästar så när det finns risk för överhettning av senorna. Fick till svar att de alltid lindat så och ingen häst fått senskada av det. Saken är att det "sliter" på senorna att de blir överhettade och senan blir skör , sen kan skadan komma när som....

Exakt!

Och bara för att man "alltid gjort så" betyder inte att det är bra.

/Lizzie
 

Liknande trådar

Utrustning Någon som gjort? Med vad? Eller är det kört om de börjat ta in lite vatten? Har hört att dagens täckesmateriall på de flesta täcken inte...
Svar
3
· Visningar
577
Senast: MayGrace
·
Hemmet Har den ändrats det senaste? Jag har en massa ”gamla” påslakan som är 140 cm breda, de senaste inköpta för mindre än tre år sen. I...
Svar
15
· Visningar
410
Senast: starcraft
·
IT & mobiler Jag har en fråga angående Facebook. Jag har få vänner där samt få grupper alltså ett litet flöde. Men från vissa vänner ser jag alltid...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 309
Senast: mars
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 774
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp