Fråga om forumjargong

snow

Trådstartare
Om en användare på ett forum skrev "gå och bajsa" till en annan användare, och du med säkerhet vet att denna användare menar "du är dum i huvudet" (dvs det är ingen intern jargong mellan två användare), tycker du att upphovsanvändaren till frasen bör bannas? Eller räcker det som "straff" att inlägget blir raderat?

Jag menar inte Flashback eller dylika slakstrattar nu utan ett modererat forum. Beakta vilken jargong du vill ha på ett forum som du besöker ofta.
 
Om en användare på ett forum skrev "gå och bajsa" till en annan användare, och du med säkerhet vet att denna användare menar "du är dum i huvudet" (dvs det är ingen intern jargong mellan två användare), tycker du att upphovsanvändaren till frasen bör bannas? Eller räcker det som "straff" att inlägget blir raderat?

Jag menar inte Flashback eller dylika slakstrattar nu utan ett modererat forum. Beakta vilken jargong du vill ha på ett forum som du besöker ofta.

Egentligen tycker jag inte att det går att svara på för olika forum har olika jargong.

Personligen tycker jag dock inte att det bör leda till något, det är rätt harmlöst. Men jag vet ett forum som förmodligen skulle braka ihop om det skrevs där.
 
Jag tycker det är viktigt att samma regler gäller för alla på forumet
Om en person blir bannad för "gå och bajsa"
Då ska nästa som använder uttrycket också bannas
oavsett hur länge dom båda har varit aktiva på forumet
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Jag tycker det är viktigt att samma regler gäller för alla på forumet
Om en person blir bannad för "gå och bajsa"
Då ska nästa som använder uttrycket också bannas
oavsett hur länge dom båda har varit aktiva på forumet

Om vi säger att användaren som skriver "gå och bajsa" ofta skriver inlägg i samma stil som enbart syftar till att provocera, tycker du då att det gör skillnad?
 
Egentligen tycker jag inte att det går att svara på för olika forum har olika jargong.

Personligen tycker jag dock inte att det bör leda till något, det är rätt harmlöst. Men jag vet ett forum som förmodligen skulle braka ihop om det skrevs där.

Självklart har olika forum olika jargong och det kan ju ta ett tag att lära sig denna. Jag har dock hamnat i sitsen där jag är oense med många kring vad som är OK forumjargong och inte, så jag ville mest göra en ovetenskaplig undersökning om vad folk på ett helt annat forum tycker :).
 
Jag tycker det är viktigt att samma regler gäller för alla på forumet
Om en person blir bannad för "gå och bajsa"
Då ska nästa som använder uttrycket också bannas
oavsett hur länge dom båda har varit aktiva på forumet
Som jag förklarade häromdagen: det handlar också om samlat uppförande över tid. När någon kapar trådar med sina oförskämdheter och omöjliggör vettig diskussion så är hens bägare till slut full. Då kan hen bli bannad för gå och bajsa, medan någon som annars uppför sig som folk bara får sitt gå och bajsa raderat.
 
Självklart har olika forum olika jargong och det kan ju ta ett tag att lära sig denna. Jag har dock hamnat i sitsen där jag är oense med många kring vad som är OK forumjargong och inte, så jag ville mest göra en ovetenskaplig undersökning om vad folk på ett helt annat forum tycker :).
Du kan nog bara gå på vad majoriteten på det forumet tycker.
 
Du kan nog bara gå på vad majoriteten på det forumet tycker.

Fast vem som ska bannas avgör inte majoriteten utan moderatorerna.

Jag är alltså främst nyfiken på vad Bukefalos medlemmar personligen anser om inlägg som det i topic. Ditt svar är bokfört ;)
 
Fast vem som ska bannas avgör inte majoriteten utan moderatorerna.

Jag är alltså främst nyfiken på vad Bukefalos medlemmar personligen anser om inlägg som det i topic. Ditt svar är bokfört ;)
Hoppsan, tack för näsknäppen, jag förstår att jag ska låta bli att svara ;)
 
radera om det händer en gång, varna om det händer två gånger, banna den tredje.
 
Jag har modererat ett antal forum och jag hade tagit bort kommentaren, PM:at den som skrev det om att tänka på hur den uttrycker sig/varför det inte är lämpligt (lite vad som anses behövas i det fallet). Hade det varit fler i tråden som skrivit liknande så hade jag plockat bort inläggen och skrivit det i tråden istället för att PM:a alla.

Det om det var en enstaka händelse. Om någon fortsatte, trots "varningar" hade personen blivit bannad.
 
Hoppsan, tack för näsknäppen, jag förstår att jag ska låta bli att svara ;)

Det var ingen näsknäppa, du får gärna fortsätta svara i tråden! Jag ville bara förtydliga att jag inte menar att ni ska gå in och ge råd i sakfrågan, utan jag vill bara höra andras generella åsikter.
 
Jag tycker det är viktigt att samma regler gäller för alla på forumet
Om en person blir bannad för "gå och bajsa"
Då ska nästa som använder uttrycket också bannas
oavsett hur länge dom båda har varit aktiva på forumet
100% agree. Att moderatorer är konsekventa är a och o.

Som jag förklarade häromdagen: det handlar också om samlat uppförande över tid. När någon kapar trådar med sina oförskämdheter och omöjliggör vettig diskussion så är hens bägare till slut full. Då kan hen bli bannad för gå och bajsa, medan någon som annars uppför sig som folk bara får sitt gå och bajsa raderat.
Då är man inkonsekvent, och får andra problem. Bättre är att stävja sådant beteende tidigare, om man nu inte vill ha sådant på forumet. Men då bannar man ju å andra sidan inte heller någon för gå och bajsa från början.

Lägger till att skillnaden är ju vad man bannas för. Att skriva gå och bajsa i en lång rad av oförskämdheter, och bli bannad då bägaren runnit över, ska ju inte rubriceras som "bannad för att skrivit gå och bajsa" utan "bannad för long term foul of forum".
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: Sar
Fast vem som ska bannas avgör inte majoriteten utan moderatorerna.

Självklart, formellt sett. I praktiken, inte lika enkelt. Om det som forumets medlemmar stöper fram som gemensam jargong modereras för hårt blir det ohållbart, för både medlemmar och moderatorer.

Jag säger det av erfarenhet. När jag började moderera ett annat forum tog jag med mig erfarenheterna som moderator här. Jag beskrev hur vi tänkte och gjorde, admin tyckte det lät bra så vi körde efter det. Och det gick inte. Medlemmarna blev galna, det blev ständigt tjafs kring modereringen. Numera modereras det forumet knappt alls och faktum är att folk uppför sig bättre då.

Jag har sett en liknande utveckling på buke över tid. Här modereras inte allt lika hårt som förr. Och det bra i mina ögon.
 
Lägger till att skillnaden är ju vad man bannas för. Att skriva gå och bajsa i en lång rad av oförskämdheter, och bli bannad då bägaren runnit över, ska ju inte rubriceras som "bannad för att skrivit gå och bajsa" utan "bannad för long term foul of forum".

Kan i princip hålla med om det. Men jag vet inte hur utförliga förklaringarna till de bannade är nuförtiden. Här är ju en handfull personer som blir bannade lika regelbundet som torsdagarna infaller, för samma beteende varje gång. Antingen har de inte fått ordentlig förklaring eller så har de inte förstått den.
 
Kan i princip hålla med om det. Men jag vet inte hur utförliga förklaringarna till de bannade är nuförtiden. Här är ju en handfull personer som blir bannade lika regelbundet som torsdagarna infaller, för samma beteende varje gång. Antingen har de inte fått ordentlig förklaring eller så har de inte förstått den.
Även människor som runt omkring händelsen bör få reda på banningsorsak - för att inte den bannade ska kunna komma tillbaka och säga "jag blev minsann bannad för att ha sagt gå och bajsa, medan A och B fick säga samma sak. Admin är sååå inkonsekventa här, jag blir bannad bara för att jag är den jag är!!!"
Och det kan ju den bannade säga, om bara den fått reda på orsak. Det går jättebra att säga även om man förstått till 100%.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Även människor som runt omkring händelsen bör få reda på banningsorsak - för att inte den bannade ska kunna komma tillbaka och säga "jag blev minsann bannad för att ha sagt gå och bajsa, medan A och B fick säga samma sak. Admin är sååå inkonsekventa här, jag blir bannad bara för att jag är den jag är!!!"
Och det kan ju den bannade säga, om bara den fått reda på orsak. Det går jättebra att säga även om man förstått till 100%.
Fast jag tror ärligt talat att nästan alla fattar orsaken när de som blir ständigt bannade här blir det igen. Att offentligt förklara varför skulle strida mot regeln att inte diskutera identifierbara personer. Det skulle dessutom kunna orsaka rena skitstormen mot någon som inte kunde försvara sig alls eftersom hen är just bannad. Så kan vi nog inte ha det.
 
Kan i princip hålla med om det. Men jag vet inte hur utförliga förklaringarna till de bannade är nuförtiden. Här är ju en handfull personer som blir bannade lika regelbundet som torsdagarna infaller, för samma beteende varje gång. Antingen har de inte fått ordentlig förklaring eller så har de inte förstått den.
Eller möjligen strunta högaktningsfullt (eller föraktfullt) i förklaringen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp