Fråga om fyllning på täcken

kolblakkur

Trådstartare
Kanske är en dum fråga men har länge undrat:
har ett favorittäcke i 100 gram till hästarna som jag använt mycket, har haft det i 10 år och använt det varje höst-vinter. Fyllningen har blivit mycket plattare med tiden och här kommer min fråga: räknas fyllningen fortfarande som 100 gram trots att det sjunkit ihop mycket?
 
Ja, det väger ju fortfarande lika mycket. Däremot kan värmeeffekten variera och därför är det egentligen dumt att ha täckets fyllnadsvikt (ex 100, 200 g osv) som ett mått på hur varmt det är, men det finns vad jag vet inget bättre standardiserat sätt att ange det på heller...
 
Ja, det väger ju fortfarande lika mycket. Däremot kan värmeeffekten variera och därför är det egentligen dumt att ha täckets fyllnadsvikt (ex 100, 200 g osv) som ett mått på hur varmt det är, men det finns vad jag vet inget bättre standardiserat sätt att ange det på heller...
Jo, men det är lite så jag menar: motsvarar det fortfarande 100 gram? Alltså kommer det fortfarande värma som ett 100 gram? Tänker att några måste ha erfarenheter kring detta :)
 
Jo, men det är lite så jag menar: motsvarar det fortfarande 100 gram? Alltså kommer det fortfarande värma som ett 100 gram? Tänker att några måste ha erfarenheter kring detta :)
Nej, är det ihoptryckt värmer det sämre. Hur mycket sämre är svårt att säga.

Det kan också skilja sig litegrann mellan olika märken. Det är inte säkert att två 100 grams-täcken från två olika märken är lika varma ens direkt vid inköpet.
 
Jo, men det är lite så jag menar: motsvarar det fortfarande 100 gram? Alltså kommer det fortfarande värma som ett 100 gram? Tänker att några måste ha erfarenheter kring detta :)
Det är inte ett foder i sig som värmer utan det är mängden luft som fångas i fodret som spelar roll. 100 gram av ett sämre syntetiskt foder värmer sämre än 100 gram av ett foder med bättre kvalitet eller till exempel 100 gram dun som är det fluffigaste som går att få tag på. Ju mindre fluff desto kallare. Ditt gamla hoptryckta täcke motsvarar inte ett nytt av samma vikt. Är det ordentligt hoptryckt är det snarare att se som ofodrat.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
825
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
382
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
903
Senast: Oknytt
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 687
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp