Fråga om kattungar i annan "kattfamilj" än deras egen.

N

Nozer

Fråga om kattungar i annan \"kattfamilj\" än deras egen.

Har en liten fråga om kattugnar ihop med andra "vuxna" katter jag hoppas jag kan få svar på.

"Familjen" består av "affe, kastrerad hane på ca 4år, "mysan" hona på ca2år, och den nyinförskaffde honan "lillan" på ca 9veckor.

Frågan är som följer:

Hur "jävlig" brukar en kattunge vara när den kommer till en "ny familj"?

Anledningen till frågan är att den lilla har betett sig som ett svin mot dom andra katterna när dom vill hälsa på henne, fräst och hållt på. ALLTID hon som börjat jävlas, aldrig dom andra, dom e bara nyfikna på henne.

Visst, förstår att det kan vara svårt att komma till ett nytt hem, att hon måste ställa in sig osv, men är rädd för att hon är överdrivet aggresiv, iaf mot e andra, inte mot matte och husse.

Minuterna innan detta inlägg skrevs kom nådastöten för mitt tålamod med "kräket", iaf för idag.

Hade fyllt på matskålen och tog den lilla i handen för att visa vart matskålen var ngnstans, satte mig på huk ca 1-1½m från matskålen där "affe" redan satt och glufsade i sig.

På mindre än 1sek förvandlades den här annars så trevliga lilla kattungnen till ett riktigt jävla monster, hon klöste sönder fingrarna på mig i sin iver att kasta sig över stackars intet ont anande "affe" för att fortsätta klösa/bita/slita i honom. I ren panik slet jag tag i katten och bjöd henne på en rejäl flygtur, när jag sedan gick fram till henne och skärpte till tonen i stil med "FY, så får du inte göra!!!. Så satt hon bara där och verkade inte fatta alls vad jag talade om.
Gah!

Visst att jag förstår att hon är rädd och därför kanske beter sig skumt nu i början, men att ge sig på affe är döds-straff (den första katt jag skaffade och han står mig VÄLDIGT kärt), men även hon borde väl ha sina gränser? Eller är kattungar såhär? Lissom..."affe" är inte den minsta katten om man säger så....krävs en relativt vältränad rygg för att orka med den pojken i famnen ngra längre stunder kan man väl säga...och att hon då ¨vågar ge sig på honom på det sätt hon gjorde? skulle uppskatta att "affe" säkerligen väger ngnstans mellan 40-50ggr hennes vikt..heh, snacka om självmordstankar...hade affe inte nu varit så snäll så han nästan är dum hade han utan problem kunna göra sagan kort för den lilla, men nu lommade han sorgsen iväg...

Frågna är således, är det vanligt att kattungar beter sig såhär, hur ska man motverka det? Hur länge kan dom hålla på? Är det bara pga att hon är osäker som hon är så jävlig, eller?

Tacksam för svar.
mvh /Tobbe
 
Re: Fråga om kattungar i annan \"kattfamilj\" än deras egen.

:mad:
varför överhuvudtaget skaffa sig en kattunge på 9 veckor.kan du förstå att det är mkt omtumlande för den lilla. :(,massa nya luktar,saknar sin mamma o syskon.dessutom ÄR HON ALDELES FÖR UNG!!!!!!!!!!!!! :cry:

"""men att ge sig på affe är döds-straff (den första katt jag skaffade och han står mig VÄLDIGT kärt), """

detta tänker jag inte ens kommentera,om nu han står dig så himla kärt skulle du kanske överväga att bara ha honom o ingen annan katt!!!!! :mad:
 
Re: Fråga om kattungar i annan \"kattfamilj\" än deras egen.

Stackars lilla kisse, låt dem sköta det där själva, de reder nog ut det. Tänk på att det bara är ett litet barn....
 
Re: Fråga om kattungar i annan \"kattfamilj\" än deras egen.

varför överhuvudtaget skaffa sig en kattunge på 9 veckor.kan du förstå att det är mkt omtumlande för den lilla. :(,massa nya luktar,saknar sin mamma o syskon.dessutom ÄR HON ALDELES FÖR UNG!!!!!!!!!!!!!


Person angrepp, jo det tackar vi för!

Köpte kissen från en zooaffär, så jag antog dom visste vad dom gjorde, men kanske inte?
Köper man från en affär så ska man väl kunna räkna med att dom säljer iväg katterna vid rätt ålder, eller har jag fel?


:cry: """men att ge sig på affe är döds-straff (den första katt jag skaffade och han står mig VÄLDIGT kärt), """

detta tänker jag inte ens kommentera,om nu han står dig så himla kärt skulle du kanske överväga att bara ha honom o ingen annan katt!!!!! :mad:

Och VEM är du att kommentera sånt? Så vitt jag vet så är katter fredlig djur, och varken "affe" eller ngn av de andra katterna jag har/haft har krökt ett hårstrå varken på mig, eller ngn annan katt.

Nu ville vi utöka denna familj med en liten tjej till då både jag och sambon älskar katter.
Då gör det mig minst sagt förtvivlad när en nyinskaffad katt gör allt för att mer eller mindre "ha sönder" andra katter som kommer i dess närhet och beter sig allmänt svinigt. För att inte tala om alla sår hon fixxade till på mig när jag skulle sära på dom..."stelkramps sprutan here i come..."
Enda jag ville var att få en katt som inte fräser/biter och håller på så fort hon ser ngn av oss eller de andra katterna.

Visst, ordvalet "döds straff" är kanske inte så väl valt...
Men när du sett fram emot denna nya katt under en bra tid, för att sen få hem en katt som beter sig helt sinnes sjukt så blir man rätt förtvivlad hurvida allt är som det ska med katten.
Visst, hade inte räknat med att katten skulle krypa upp i famnen på mig, och/eller ligga och gosa med dom andra katterna direkt eller ngt sånt, men inte faen hade jag räknat med att hon skulle bete sig helt vanvettigt heller.

Nu vet jag inte så mycket om kattungar, deras "lämplighets ålder" o dyl, utan förlitade mig helt och hållet på affärens omdöme när jag köpte henne.
De andra katterna har varit från 2mån-6mån då jag fått dem, så kattungefasen är ny för mig på så sätt, därav frågeställandet i detta forum.

Ville bara ha svar på hurvida kattungen beteende är normalt, eller om det är ngt fel på den, ovanligt aggresiv eller ngt sånt. INTE få massa klagomål på hurvida jag är dum i huvvet eller ej.

/Tobbe
 
Re: Fråga om kattungar i annan \"kattfamilj\" än deras egen.

japp,du har fel,en kattunge ska inte skiljas från mamman innan den är 12 veckor!!! dessutom är det inte lagligt i sverige att sälja katter i zoo-affärer. :mad: mkt OSERIÖST från affärens sida.... :mad:

jag sa aldrig att du var dum i huvudet! :(
ej heller förekom det personangrepp.
 
Re: Fråga om kattungar i annan \"kattfamilj\" än deras egen.

Alltså, jag har aldrig sammanfört katter eller haft så små kattungar så jag borde inte yttra mig.

MEN: att sammanföra katter är sällan helt smärtfritt. Här kommer den lilla, som troligen inte har den tryggaste erfarenheten bakom sig eftersom den säljs i en zooaffär :(.

Du har redan två vuxna katter som den lilla förmodligen är skiträdd för - och agerar enligt principen anfall är bästa försvar.

Jag tror att du måste ge dem tid! Och ta det lugnt med den lilla osäkra katten. Att gapa och ge den "luftfärder" späder bara på rädslan/aggressiviteten ännu mer. Du måste hålla en mer positiv och lugnande attityd till den lilla - katter är sensibla djur som behöver känna positiva vibbar från andra.

Har du tur så tar dina vuxna katter över uppfostran och sopar till den lilla vid väl valda tillfällen. Men DU kan inte göra det.

Det FINNS katter som är överdrivet aggressiva och har lynnesfel, men det är alldeles för tidigt att säga om din är en sådan. Det låter bara som en svår omställning för katten, för min del.

mandalaki
 
Re: Fråga om kattungar i annan \"kattfamilj\" än deras egen.

"De andra katterna har varit från 2mån-6mån då jag fått dem"

Inte för att det är vackert att märka ord men...2 månader är faktiskt det samma som 8 veckor :angel: :angel:

tycker det verkar som om denna tråden bara är skapad för att provocera..men det är ju jag det :devil:
 
Re: Fråga om kattungar i annan \"kattfamilj\" än deras egen.

....nä,det är jag oxå.... :devil: :angel:
 
Re: Fråga om kattungar i annan \"kattfamilj\" än deras egen.

Visst är kattungen för liten för att tas från sin mamma, och visst var det dumt att den gick via en zoo-affär, men det har vi ju redan konstaterat, så låt oss nu koncentrera oss på vad man kan göra för att FRAMTIDEN ska bli så bra som möjligt. Det förflutna kan vi ju inte ändra på...

  • Börja med att klippa klorna på samtliga katter. Lite "slagsmål" kan det bli då katterna etablerar en ny rangordning - men det brukar mest vara av typen: "trycka-ned-kattungen-mot-golvet-och-hålla-kvar"... åtminstone enligt min ringa erfarenhet. När jag satte ihop Spirit (då ett år gammal kastrerad hanne) med Singoalla (då 12 veckor gammal hona) morrade, spottade och fräste HON så snart HAN var inom synhåll. I två dygn höll hon på, och jag lät dem hållas (med tillsyn såklart) och den tredje morgonen fick Spirit nog och kastade sig helt enkelt över den ilsket fräsande hårbollen i mattes knä. Han lade sig nästan på henne och slickade henne mycket grundligt från öron till svanstipp och slutligen övergick fräsandet och morrandet till ett mycket intensivt spinnande. Sedan dess är de bästisar.
  • Hav tålamod! Den lilla är ju en liten bäbis och vet inte hur hon ska bete sig. Troligtvis är den enda vuxna katt hon sett sin mor, och hankatter är därför något främmande = farligt! Vinn hennes tillit genom att besvara hennes rädsla och klös med lugn och smekningar. Om hon litar på dig blir hon även tryggare gentemot andra.
  • Blanda dofterna. Prova med att gnugga en handduk först på Affe och sedan på kattungen och så på Affe igen - så att dofterna överförs. Låt lillan sova på något som doftar av de andra katterna och försök blanda deras dofter med varandra så att de luktmässigt blir en liten "flock". Detta har jag sett fungera på två okastrerade hannar (avelskatter) som inte kunde samsas. Efter en vecka var de som bröder, men det är ju inte säkert att det fungerar på andra katter för det... men att prova skadar väl inte. :)
  • Anmäl zoo-affären... :mad:

LYCKA TILL!
 
Re: Fråga om kattungar i annan \"kattfamilj\" än deras egen.

"De andra katterna har varit från 2mån-6mån då jag fått dem"

Inte för att det är vackert att märka ord men...2 månader är faktiskt det samma som 8 veckor :angel: :angel:

tycker det verkar som om denna tråden bara är skapad för att provocera..men det är ju jag det :devil:

Skrivfel från min sida, skulle stått 3-6mån. Obs, vet eg inte riktigt hur gammal "affe" var är jag fick honom, men då han var betydligt större än den nya katten nu är så antar jag att han var minst 3mån när jag fick honom.

Denna tråd är inte skriven för att provocera, missuppfattade folk det ber jag om ursäkt :(

Anledningen till den bryska tonen i första inlägget berode på att det är rätt svårt att skriva med 6-7 sönderklösta/sönderbitna fingrar.
/Tobbe
 
Re: Fråga om kattungar i annan \"kattfamilj\" än deras egen.

en kattunge kan inte göra sååå stor skda....prova med en hane på 10 kilo i upplösningstillstånd....som man dessutom lurat in i en garderob,bara för att få tag på kräket.....

Kan ju säga att svetsarhandskarna jag hade på mig blev söndertrasade.... :o...likaså mina lår o händer.

Mitt fel,katten var rädd o jag var kaxig.... :smirk:
 
Re: Fråga om kattungar i annan \"kattfamilj\" än deras egen.

Fortsätter med lite tips, även om det mesta jag ville säga redan är sagt :smirk:
Som sagt, tänk på att hon är en väldigt liten bebis, och du vet inte riktigt vad som hänt henne tidigare, hur hon har behandlats osv (En mycket bra anledning att köpa katt från en uppfödare...)
En kattunge uppfostras socialt av sin mamma mellan 8-12 v. ålder, och det är troligt att hon inte vet riktigt hur hon ska förhålla sig till de andra katterna. Vuxna katter brukar vara ganska duktiga på att "ta hand om" småttingar, och de kommer säga ifrån själva när de tycker det går för långt, det är inget du ska göra åt dem! (Se till att alla har klippta klor bara, så kan de inte göra varandra så illa)

Vad det gäller er relation till henne, så måste ni vara extra trygga och snälla, antagligen är hon inte hanterad så mycket, och lite rädd. Undvik situationer när ni kan utlösa aggression, så slipper ni konflikterna, och om hon ändå skulle bli hårdhänt så gör man som katterna, fräs år henne! Att skrika eller gå till handgripligheter förstår inte en katt, framförallt inte en så liten, så det enda som händer är att hon blir mer otrygg.

Det är vanligt att en kattunge är lite "fräsig" i början, även om den fått en helt idealisk start i livet. Ta det lugnt bara, och låt katterna sköta det så långt det går, lite smällar får man räkna med.
Lycka till!
 
Re: Fråga om kattungar i annan \"kattfamilj\" än deras egen.

Larva dig inte. Äkta personangrepp är bra mycket grövre än det där.
 
Re: Fråga om kattungar i annan \"kattfamilj\" än deras egen.

När vi fick min vita kattunge då var han 8 veckor och då kan man ta kattungen från mamman, det är dessamma som på hundar, minst 8 veckor. Men iaf...då var min första katt ca 5 år. Han undrade vad det var för råtta som kommit in, men dom lärde känna varandra. Dom busade och ibland kunde det bli lite våldsamt men dom gör bara upp rang.

Idag så sover dom tillsammans och slickar varandras päls. Det tar tid för den nya katten. Med maten så kan du låta henne äta på ett annat ställe, inte med dom andra nu i början.

Lycka till!

Favina :bump:
 
Re: Fråga om kattungar i annan \"kattfamilj\" än deras egen.

alla är saliga i sin tro.......
för tjugo år sedan så visste man inte bättre än att ta bebisar från mamman för tidigt...allt innan 12 veckor är för tidigt! :)
 
Re: Fråga om kattungar i annan \"kattfamilj\" än deras egen.

Det är väl onödigt att sprida felaktig information??
Eller vad vet du som Sveriges kattuppfödare, kattsportförbund och veterinärer inte vet...?

Läs och begrunda...
 
Re: Fråga om kattungar i annan \"kattfamilj\" än deras egen.

:bow:...detsamma... ;)
 
Re: Fråga om kattungar i annan \"kattfamilj\" än deras egen.

Ta det lugnt......

Behöver inte ta i så, vaknat på fel sida eller?

Har läst och begrundat och ber om ursäkt om fel info.

MVH Favina :bump:
 
Re: Fråga om kattungar i annan \"kattfamilj\" än deras egen.

Har en liten sidofråga angende detta :o Har en katt som jag själv har fött upp.
Han var enda katten i sin kull, och nu som vuxen är han allmänt udda (men frisk,sund och alldeles underbar :love:)

I alla fall, när han var c:a 8 veckor så stötte hans mamma bort honom, jag blev ganska paff, men hennes beslut var slutgiltigt!! Hon var inte dräktig, bör tilläggas...

Har haft rätt många huskattskullar genom åren, men aldrig varit med om att de stöter bort sina ungar så tidigt. Har ni någon förklaring??
 

Liknande trådar

Övr. Katt Mamma kom in o frågade om jag hade bilderna från när vi fick avliva min katt Spinn. Visade då henne dom och det var första gången hon...
Svar
16
· Visningar
1 656
Senast: Smulis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp