Fråga om kostnad uppfödning från föl till 3 åring

Sjöhästen

Trådstartare
Ny här på forumet och har frågor om kostanden för att föda upp eget föl tills dess att fölet fyller 3 år. Har blivit rekommenderad att använda Horses made in Sweden kostnadskalkyl för att få en kostnadsuppskattning och tycker den var svår att använda.
Toppen om ngn kan vägleda hur man använder den.
 
Det beror väldigt mycket på omständigheterna. Ras, beteckningssätt, hingstavgifter, om stoet tar sig på en gång eller inte, har man eget stall eller är inackorderad, tar man eget foder eller köper, och så vidare. Det beror också på hur man räknar, alla kostnader för stoet eller bara de extra utgifterna för dräktigheten.
 
Ny här på forumet och har frågor om kostanden för att föda upp eget föl tills dess att fölet fyller 3 år. Har blivit rekommenderad att använda Horses made in Sweden kostnadskalkyl för att få en kostnadsuppskattning och tycker den var svår att använda.
Toppen om ngn kan vägleda hur man använder den.
Det beror på om man har eget stall och eget foder.
Min åring har jag på inackorderad på lösdrift men hon föddes hemma och jag hade de hemma tills hon var tio veckor. Hittills har hon kostat mig mellan 40000-50000:-
Två år till på samma ställe kostar ungefär 80000:- men det lär ju bli dyrare.
Om hon får vara frisk och inget händer så tippar jag att jag landar på ca 200000:- när hon är tre om jag också tänker mig att hon ska ridas in då.
Det är en fin unghäst men vad kan man tänkas sälja den för som treåring om den är inriden o röntgad.🤔
Kanske 150 000-200 000.
 
Jag räknar på att den (SWB, eget stall) kostat 60 000 när den föds (betäckning 30" och övriga kostnader som försäkring samt stoets kostnader till födseln 30")
Sen kostar den 30 000 sitt första år med alla avgifter för registrering osv.
Därefter 25 000 per år.
Inridning och grundridning hos duktig ryttare ytterligare 30 000 under året som treåring.

Så 170 000:- förutsatt att den aldrig behöver träffa en veterinär annat än för vaccinering, att du aldrig behöver köpa utrustning till den. Jag tror vi haft en vi behållt till 3 års ålder som hållit den kalkylen, snart 2. De flesta behöver träffa veterinären någon gång, om inte som föl så som busiga åringar och då försvinner ovan kalkyl ut genom fönstret.
 
För mig, med egen gård och eget grovfoder, och en helt annan ras än SWB, kostar det oerhört mycket mindre.
"Tillverkningskostnad" 6-8 tusen inkl foster o fölförsäkring på stoet, extra foderkostnad för en unghäst inte ens värd att räkna på, försäkring unghäst 2000 kr/år, veterinärvård brukar inte behövas, hovvård 2000 kr/år, avmaskning någon hundralapp/år. Sedan så ska hästen utbildas. Det gör vi själva, och få kan man fråga sig hur tiden ska värderas.
Så ett föl/unghäst kostar i direkta kostnader ungefär 20-tusen kr plus den tid som läggs för utbildning. Jag förväntar mig att en treåring är inkörd på grundläggande nivå.
 
Jag brukar räkna 100.000,- fram tills avvänjing, sedan typ 25-30.000,- per år. Mitt första föl fick jag bud på 150.000,- som tvååring, räknade att jag skulle gått typ break even på det om jag sålt då. (Räknade även med resor och anmälningsavgift till utställningar som höjt värdet på honom)

Vad man får komma ihåg är att även om man har eget stall så tar unghästen upp en stallplats som man annars kunnat hyra ut och få en inkomst på, så det måste med i kalkylen. Många "glömmer" bort detta och räknar alldeles för lågt.
 
För mig, med egen gård och eget grovfoder, och en helt annan ras än SWB, kostar det oerhört mycket mindre.
"Tillverkningskostnad" 6-8 tusen inkl foster o fölförsäkring på stoet, extra foderkostnad för en unghäst inte ens värd att räkna på, försäkring unghäst 2000 kr/år, veterinärvård brukar inte behövas, hovvård 2000 kr/år, avmaskning någon hundralapp/år. Sedan så ska hästen utbildas. Det gör vi själva, och få kan man fråga sig hur tiden ska värderas.
Så ett föl/unghäst kostar i direkta kostnader ungefär 20-tusen kr plus den tid som läggs för utbildning. Jag förväntar mig att en treåring är inkörd på grundläggande nivå.

Jag tror det är 4 kr/minut man räknar på. Iaf vet jag att jag sett den beräkningen i samband med olika typer av utfodringslösningar.
 
Jag brukar räkna 100.000,- fram tills avvänjing, sedan typ 25-30.000,- per år. Mitt första föl fick jag bud på 150.000,- som tvååring, räknade att jag skulle gått typ break even på det om jag sålt då. (Räknade även med resor och anmälningsavgift till utställningar som höjt värdet på honom)

Vad man får komma ihåg är att även om man har eget stall så tar unghästen upp en stallplats som man annars kunnat hyra ut och få en inkomst på, så det måste med i kalkylen. Många "glömmer" bort detta och räknar alldeles för lågt.
Att man skulle ha en alternativ intäkt, i form av att hyra ut stallplats(er) är långt ifrån säkert.

För mig, långt ifrån allt vad tätorter heter, så finns föga möjligheter att hyra ut något.

Skulle jag "hyra ut" en plats i någon av mina lösdrifter, så skulle det antagligen vara till någon bekant som bor nära.

Och då endera för att vi vill hjälpas åt med dräktiga ston som får föla hos mig, så att vi kan sköta fölvak och de första veckornas skötsel tillsammans, eller en unghäst som får en flock, och
Fel multicitat...
 
Jag tror det är 4 kr/minut man räknar på. Iaf vet jag att jag sett den beräkningen i samband med olika typer av utfodringslösningar.
Alltså jag vet inte hur man tar fram timpengen på att markträna inför inkörning med årsföl eller ettåringar/tvååringar.

Träningen görs många gångar, i korta pass, men med veckolånga pauser.

Kostar min tid 250 kr/timme? 600 kr timme? Mer per timme?

Träningspassen med unga hästar är kanske fem minuter tre gånger i veckan, när det blir tömkörning så är passen kanske femton minuter istället.

Men varje skötseltillfälle är också lite av ett träningspass: stå (fast) uppbunden med halsrem, lyfta och hålla upp fötter, stå stilla utan att vara uppbunden på stallgången....

Och hur ska jag räkna när jag kör en vuxen häst med föl vid sidan? Bra träning inför inkörning, men är det mamma häst som körs, eller fölet som får träning?

Och så när det blir dags att sätta för redskap/vagn på den noga förberedda unghästen, och det behövs flera medhjälpare, som i regel bjuds på mat och kaffe, snarare än pengar, plus att jag gärna åker och hjälper till med andras hästar i samma situation? Hur ska det kvantifieras?
 
Ny här på forumet och har frågor om kostanden för att föda upp eget föl tills dess att fölet fyller 3 år. Har blivit rekommenderad att använda Horses made in Sweden kostnadskalkyl för att få en kostnadsuppskattning och tycker den var svår att använda.
Toppen om ngn kan vägleda hur man använder den.

Vad är det som du tyckte var svårt att fylla i ? 🙂
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 921
Avel Hej, jag var inne här för längesen och startade en tråd. Men hittade tyvärr inte den så jag skapar en ny. Min häst har gått o skadat...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 647
Senast: Rifer
·
C
Avel Hittade en artikel på hopphästklubbens hemsida. Tänkte lägga in artikeln här i debatternas egna Mecka :D eftersom jag tycker att...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 461
Senast: clownen
·
Hästmänniskan Alla hästägare, läs nu och tänk efter! Om du hade en medryttare till din häst, som själv kommit till dig och anmält sitt intresse...
2
Svar
36
· Visningar
3 698
Senast: TwiggyM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp