Fråga om parning

Marylynn

Trådstartare
Hej!
Jag undrar lite om att para en tik... Eller tankar kring det. Tiken är sex år och hanen snart ett år. Tiken har haft två kullar tidigare (innan jag tog hem henne som omplacering) Jag tog ett beslut i Januari att skaffa en kompis till oss och detta blev en hanvalp. Spelar det någon roll om hanen vart med henne sedan han va valp?
Hanen är en bit högre än liten bit högre än tiken, är detta något som påverkar eller löser dem det ändå?
Skulle hanen i så fall veta när det är dags och på vilken dag?
Låter man dem bara vara om man märker att dem börjar para sig?
 
Hej!
Jag undrar lite om att para en tik... Eller tankar kring det. Tiken är sex år och hanen snart ett år. Tiken har haft två kullar tidigare (innan jag tog hem henne som omplacering) Jag tog ett beslut i Januari att skaffa en kompis till oss och detta blev en hanvalp. Spelar det någon roll om hanen vart med henne sedan han va valp?
Hanen är en bit högre än liten bit högre än tiken, är detta något som påverkar eller löser dem det ändå?
Skulle hanen i så fall veta när det är dags och på vilken dag?
Låter man dem bara vara om man märker att dem börjar para sig?

Det är inte svaret du vill ha men här kommer det ändå: gör det inte.

Du måste vänta tills hanen är äldre så att du kan utvärdera vad han är för individ både vad gäller mentalitet och hälsa. Den tiden du väntar kan du lägga på att undersöka hans halvsyskon och eventuella helsyskon och se vad det finns för hälsorisker i släkten och hur deras mentalitet blir.

Sen kan man ju tycka att det är lite korttänkt att para med hanen som du skaffat. Välj hellre en hane som passar speciellt med tiken du vill para. Som matchar henne och kan balansera upp hennes egenskaper. Att just den hannen du skaffat skulle vara perfekt för henne känns lite osannolikt. Du kommer ju tillverka kanske 5-10 hundindivider som ska leva i över tio år var. Kanske orsakar du 100 år av hundliv. De är ett stort ansvar och det är väldigt viktigt att du tar det ansvaret och gör det du kan för att försäkra dig om att du inte skapar några problem för hundar och ägare som enkelt hade kunnat undvikas genom att tänka efter före.

Varför vill du para just den här tiken? Vad har du för mål med kullen?
 
Det är inte svaret du vill ha men här kommer det ändå: gör det inte.

Du måste vänta tills hanen är äldre så att du kan utvärdera vad han är för individ både vad gäller mentalitet och hälsa. Den tiden du väntar kan du lägga på att undersöka hans halvsyskon och eventuella helsyskon och se vad det finns för hälsorisker i släkten och hur deras mentalitet blir.

Sen kan man ju tycka att det är lite korttänkt att para med hanen som du skaffat. Välj hellre en hane som passar speciellt med tiken du vill para. Som matchar henne och kan balansera upp hennes egenskaper. Att just den hannen du skaffat skulle vara perfekt för henne känns lite osannolikt. Du kommer ju tillverka kanske 5-10 hundindivider som ska leva i över tio år var. Kanske orsakar du 100 år av hundliv. De är ett stort ansvar och det är väldigt viktigt att du tar det ansvaret och gör det du kan för att försäkra dig om att du inte skapar några problem för hundar och ägare som enkelt hade kunnat undvikas genom att tänka efter före.

Varför vill du para just den här tiken? Vad har du för mål med kullen?
Det va bara ett OM och lite frågor. Har aldrig haft hundar innan som parat sig eller vart med vid parning 🙂 hanen har ju blivit könsmogen och om inte riktigt tagit val än om kastrering..
 
Det är inte bara o para, 1 parning kan betyde skaor på både tik o hane
2 ett ev kejsarsnitt kostar runt 40 000
3 vaka dygnet runt första veckorna
4 ha råd med alla utgifter till lev
5 vara ledig i minst 8v
6 hitta bra köpare till alla
7 har du kommit hit har du antagligen gjort en förlust

Vill du fortfarande para?
 
Det va bara ett OM och lite frågor. Har aldrig haft hundar innan som parat sig eller vart med vid parning 🙂 hanen har ju blivit könsmogen och om inte riktigt tagit val än om kastrering..

Okej, det lät som att du övervägde att låta dem para sig faktiskt. Men du kanske egentligen undrar hur du ska hålla dina hundar isär medan tiken löper för att minimera risken för oönskade valpar eller skador på hundarna?

För att svara på dina frågor så kommer hannen troligtvis bli jobbigare och jobbigare ju närmare höglöpet tiken kommer. Och hon kommer troligtvis försvara sig alltmer aggressivt. Tills hon är redo för parning och då kanske hon slutar para sig. Risken för skador på hundarna är stor om du inte har stenkoll på dem.

Det enda rimliga är att hålla isär hundarna rent fysiskt, hela löpet. Antingen genom att lämna bort den ena ett tag eller, ifall hundarna inte blir för stressade av det, genom att låda dem vara i varsin ände av hemmet med stängd dörr emellan.

Olika hanhundar blir olika mycket påverkade, de jag har haft skulle inte klara att bo med en löptik, de hade blivit så stressade att det inte känts bra för mig att utsätta dem för det. Så jag har lämnat bort dem de gånger både tik och hane varit intakta. Men det finns hanhundar som inte blir så hemskt stressade, så du kan ju prova.

Om du missat att hålla koll ens en kort stund får du ta tiken till veterinären. Det finns abortsprutor om olyckan är framme.
 
Jag hade absolut inte parat de här två hundarna. Hanen är på tok för ung och tiken tycker jag börjar närma sig den åldern när hon kan få slippa fler valpar om hon verkligen inte är nått extra i aveln för sin ras.
Jag hade hållit dem isär vid löp eller kasternat den ena.
 
Det är inte bara o para, 1 parning kan betyde skaor på både tik o hane
2 ett ev kejsarsnitt kostar runt 40 000
3 vaka dygnet runt första veckorna
4 ha råd med alla utgifter till lev
5 vara ledig i minst 8v
6 hitta bra köpare till alla
7 har du kommit hit har du antagligen gjort en förlust

Vill du fortfarande para?

Punkten "alla utgifter fram till leverans" blir ganska stora dessutom om man inte haft valpar förut och allt ska införskaffas.
Man måste kunna ha en valphage hemma, hur stor den måste vara får man läsa sig till på Jordbruksverkets sida, det ska vara en valplåda.

Normala uppfödare har en mängd olika leksaker och andra saker som valparna får uppleva under olika steg i sin utveckling.
Det krävs helt enkelt en massa "tillbehör" till valparna.
Man kan inte bara låta dom vara i sin valplåda och så är det bra med det.

Bor man så man har trädgård bör man införskaffa någon typ av staket/valphagar så att valparna kan vistas säkert utomhus utan risk att dom tar sig ut nånstans, hamnar på vägen eller annat.

Bor man i lägenhet måste man ju ändå kunna ta ut valparna regelbundet från ca 5 veckor.
Kanske måste man då införskaffa en stroller (för ett antal tusenlappar) om man nu inte dagligen har en massa andra människor som kan hjälpa till med såna här saker. Man tar ju inte ett gäng 5-veckors valpar i koppel och bara traskar iväg.

Jag skulle vilja säga att varje del av valpens utveckling under den tid den är hos uppfödaren kräver sitt och sina speciella tillbehör. Utvecklingen går fort och förändringen från vecka till vecka är stor.

Man kan ju göra det på olika nivåer helt klart. En bekant till mig med mycket gott om pengar tog en enda kull bara för att det var roligt och intressant. Bilderna på hennes helt fantastiska gigantiska valprum glömmer jag aldrig. Det var inrett med precis alla leksaker som finns för småvalpar, med tanke på valpens olika stadier av utveckling. Olika underlag på golvet, en liten rutshkana, små hinder att ta sig över, en liten bro att klättra på, under och över. Tunnlar, tält, babygym och så vidare.
Med kunskap om vad det kostar så gissar jag på att rummet har lätt kostat 30.000.

Självklart kan man göra det mycket enklare än så.
Men det är bra mycket mer involverat i att ta en valpkull än att låta hundarna para sig, valpning, förvara valparna i en valphage fram till 8 veckor, sälja och valparna flyttar ut.

Och vi ska inte prata om hur mycket tid det tar att prata med valpspekulanter. Man måste känna dom på pulsen och sortera bort dom man känner är olämpliga. Många besök hos valparna blir det. Oftast förknippat med kostnader för minst kaffe med tilltugg. För en mängd människor innan valparna flyttat!

Sen ska man ha kunskapen och tiden för alla frågor från valpköparna som kanske aldrig haft valp tidigare. Beroende på vilka valpköpare man har så kan denna support ta väldigt mycket tid, speciellt första året.

Och allt det här är ändå bara om allt förlöper väl, normal valpning, friska valpar.
Så mycket kan gå fel och så mycket kan hända. Som tar tid, kraft, glädje, sorg och inte minst - kostar pengar.

Att ta en valpkull kräver planering och att man satt sig in vad det innebär.
Man måste plugga på om valpning i sig, om valparna och deras utveckling och hur behoven ändras allt efter som. Man måste veta en massa om valpens utveckling från det att dom flyttar tills dom är mer eller mindre vuxna för valpköparen förväntar sig att uppfödaren kan sånt. Och uppfödaren SKA kunna sånt!

Det låter som att trådstartaren börjar från noll när det gäller kunskap om uppfödning.
Tiken är 6 år redan och min gissning är att hon med råge kommer att ha passerat bäst före datum för ytterligare en valpkull innan trådstartaren har tillägnat sig tillräckligt mycket kunskap för att på ett ansvarsfullt sätt ta en valpkull.

Alternativet är att ha en mentor med mångårig erfarenhet av uppfödning på nära håll som ställer upp hela vägen från parning tills valparna är om kring året, med råd och vägledning.
 
Låter som du behöver gå en uppfödarutbildning innan du ens börjar fundera på om dina hundar ska paras. Har man inte kunskap i HUR man parar två hundar så har man långt ifrån tillräcklig kunskap för att föda upp hundar.
Vart med vid födsel av valpar och vi har haft en kull som det gick hur bra som helst med🙂 men jag har aldrig haft en hane och en tik innan.. Tiken löper inte nu och jag nämnde att han är könsmogen och snart ett år. Inte att dem skulle para sig just NU. Som sagt jag hade frågor kring det då jag inte vart med om själva den delen innan
 
Vart med vid födsel av valpar och vi har haft en kull som det gick hur bra som helst med🙂 men jag har aldrig haft en hane och en tik innan.. Tiken löper inte nu och jag nämnde att han är könsmogen och snart ett år. Inte att dem skulle para sig just NU. Som sagt jag hade frågor kring det då jag inte vart med om själva den delen innan
Bra att det gick bra den gången.
Men inget säger att det gör det nästa gång.

Jag hade en til som fick två stora kullar som ur en skolbok men var äldre vid kull tre och då gick det mindre bra. Värksvag, missbildningar på en valp, utdragen förlossning och förlust av en valp.
Jag skulle inte para äldre tik igen (jag har haft kennel och gått SKKs uppfödarutbildning)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 388
Senast: Vovve
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har en tik och en hane hemma som är mina egna. De är av rasen mops. Jag skulle ta valpar vid detta löpet, men det går inte som...
2
Svar
21
· Visningar
3 786
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Någon som fått tiken dräktig trots sen parning? Tog ett progtest igår som visade 31 nmol/L och fick rekommendationen att para snarast...
Svar
2
· Visningar
562
Senast: Elvasaga
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 273
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp