Fråga om parning

Kastrera tiken så slipper du både risken för livmoderinflammation som är ganska vanligt på äldre tikar, och risken för tjuvparning. Du visste redan när du skaffade hanen att löpen skulle bli ett problem, så då är det lämpligt att göra något konkret åt det så snart som möjligt. Inte ta det med en klackspark och hoppas på det bästa, för hundar är väldigt kreativa på att få till det trots människornas försök att hindra dem.
 
Nu är jag bara nyfiken, men vilken ras är hundarna? Är de samma ras? Är de hälsoundersökta etc? Mentalbeskrivna?

Det lär för övrigt bli ideliga valpkullar hos er om ni inte gör nåt radikalt. Tikskydd är inte nåt skydd mot parning, alls!
 
En tik som är sex år och redan fått två kullar - varför ytterligare en? Även om de tidigare kullarna hade varit något alldeles extra vet jag ingen av mina uppfödarbekanta som tagit en tredje i ett sånt här fall - de hade avlat vidare på en avkomma.

Jag skulle inte räkna med att det är så lätt att få valparna sålda vid åtta veckor heller. Covidboomen är över, nu vill folk omplacera hundarna de skaffade sig då. Som uppfödare får man räkna med att en eller flera valpar blir kvar, ibland i månader, med allt vad det innebär.
 
Ja man kan ju hålla dem isär vilket jag har möjlighet till. Tik skydd går säkert använda med
Många oplanerade kullar har kommit till för att folk tror att tikskydd är ett preventivmedel. Chowhanarna jag haft skulle ta slitit bort tikskyddet på två röda, eftersom det skulle ha varit i vägen. Det enda preventivmedel som fungerar är stängda (och låsta) dörrar.
 
Jag har 2 tikar och 2 hanar. Midsommarveckan lämnade jag inte hemmet utan att antingen den tiken som var i höglöp var med eller unghanen som ville para - han grät typ i 6,5 dygn efter just den tiken (förutom nätterna då när ha sov snällt bakom barrikader). Min hane på under 30 cm hoppat lätt 70 cm höga grindar och säkert högre om han bestämmer sig för det och tjuvparning är snabbt gjort. Inget tikskydd i världen hade hindrat dessa från parning om dom fått chansen.
Parning bör vara planerad, hundarna hälsotestade och friska.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 235
Senast: Vovve
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har en tik och en hane hemma som är mina egna. De är av rasen mops. Jag skulle ta valpar vid detta löpet, men det går inte som...
2
Svar
21
· Visningar
3 719
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Någon som fått tiken dräktig trots sen parning? Tog ett progtest igår som visade 31 nmol/L och fick rekommendationen att para snarast...
Svar
2
· Visningar
542
Senast: Elvasaga
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 199
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp