fråga om pass

Presto

Trådstartare
Vi har en liten shettisherre här hemma som inte har pass (helt oregistrerad), men vi har bestämt oss för att skaffa pass nu. Vi åkte till kliniken och dom fixade allt som behövdes för pass, konturdiagram, åldersbestämmning på tänder och chipmärkning. Dom tog även DNA, genom att rycka hår från svansen och skickade med oss i en påse. Men, behöver man DNA:t? Hästen har okänd härstamning.

På Svenska hästavelsförbundets hemsida står det att oregistrerad häst med okänd härstamning ska ha 1. Kontrurdiagram 2. Chipmärkning 3. Åldersbestämning 4. Ägarbevis 5. Ansökningsblankett.

Alltså står inte DNA med att det behövs, inte heller på den separata ansökningsblanketten.
Men samtidigt ska man väl "spara" DNA på hästen?

Om man ska registrerar med känd härstamning eller liknande så behövs det DNA. Så jag tänkte att det skadar ju inte att skicka med lite svans, men så såg jag denna text:

Observera att hårprover som skall användas för DNA-typning skickas direkt till
SLU, Husdjursgenetiska laboratoriet, Box 7023, 750 07 Uppsala, telefon: 018-67 28 04.
När hästägaren får DNA-svaret hemskickat av SLU, skickas en kopia på detta till SH:s kansli.

Hårprover som inkommer till SH i samband med chipmärkning lagras endast, inget skickas vidare till SLU.

Eftersom hästen är chippad, ska jag då skicka in hårprov? Och detta hårprov ska inte DNA-typas väl, och behöver inte därmed skickas till SLU?

Någon som vet? Om ingen svara så skickar jag med hårprovet veterinären tog utan att skicka det till SLU först... eller?
 

Liknande trådar

S
Hästmänniskan hoppas jag la tråden rätt.... Hej! Har hittat en häst jag fastnat för och vill köpa. Nu är det så att ägaren ENDAST har ett...
Svar
6
· Visningar
1 413
Senast: Fredag
·
Avel Hej! Kan någon hjälpa mig lite... jag har försökt surfa runt på avelshästföreningarnas sidor för att förstå men lyckas inte riktigt...
Svar
19
· Visningar
2 179
Senast: bigganl
·
T
Hästmänniskan Sitter här och ska skicka in papprena för att få pass till mitt gamla halvblod och på det då som ska stämma på henne står det såhär...
2
Svar
21
· Visningar
3 384
Senast: Olinda
·
C
Avel Klippt från ASVH´s hemsida: ASVH inför skärpt härstamningskontroll för registrering ASVH:s styrelse har beslutat att införa...
Svar
19
· Visningar
1 347
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jag gpr sönder
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp