Fråga om pris stall

Flicka23

Trådstartare
Hej! Är lite nyfiken vad ni som står i kollektivstall betalar och vad ni får i det priset.


Sen undrar jag vad ni skulle tänka er att betala för detta i månaden:

Box
3-4 pass/vecka
Ridbana på gården
Utevistelse mellan 6-16/17
Dåliga hagar som är dyngsura leriga utan torr yta
Sadelkammare där man knappt för plats
Ingenstans att torka blöta täcken
Ingen varmvatten
Ingenstans att spola av hästarna vintertid

I hästskötseln som han säger att vi betalar för ingår körning av gödselkärran och inkörning av grovfoder i stallet (de som köper och hämtar på gården behöver inte betala för att få det inkört i transporten). Banan körs när han har tid…

Det är en kompis som står i det stallet som undrar🤔
 
Jag betalar 3300 kr för box (stor häst). I det ingår utsläpp och insläpp och 4 fodringar alla vardagar (en kvällsfodring gör man per häst och vecka), 10 kg hösilage, 3 kg kraftfoder (havre, korn), mineraler, saltsten, 1 spånbal per vecka. Ganska små och leriga hagar, tyvärr. Helgerna delas upp på oss som står uppstallade och personalen så att man gör en helgdag per månad per häst. Ridhus 24x60 (men ridskola så dålig tillgänglighet), två utebanor.

Men det är nog läget som avgör prisnivån!
 
Jag betalade 600kr, kollektivt med 8 hästar runt 2 pass i veckan. (Inga lunchfodringar utan man fick ge tillräckligt på morgonen)
Paddock, blöta hagar men bra bete på sommaren.
De skulle ut senast 7/8 och in så sent som möjligt. Rätt stor sadelkammare med krokar för blöta täcken, kunde spola av på utsidan men inget som vi gjorde vintertid(- grader) då vi fick isbana precis utanför dörren!

Köpte strö/foder själva(grovfoder utav grannen, billigt så man kunde ge väldigt mycket)
För det vi fick var priset väldigt bra! Hade råd med häst när jag jobbade 75% utan problem, hade tom kunnat ha 2👍
En fix av ingången till hagarna hade jag kunnat stå där igen.
 
Ingår inte el och vatten?
i mina trakter kostar ett simpelt kollektivstall med belyst ridbana och strö runt 4000.
 
Provade stå i ett kollektivstall en sväng förra hösten pga ville ha tillgång till ridvägarna där. Ganska likt det du beskrev, gammalt risigt stall med dåligt om förvaringsutrymme. Hagen mina hade var ok pga sällan använd men jag varnade ägaren för att om några månader skulle den bli lika dödslerig som de andra hagarna.

Kostade 2200kr inkl hö och strö (dvs väldigt billigt), men jag hade tunga pass 6-7ggr i veckan och jag var inte ett fan av hagarna eller luftkvallan i stallet. Ville jag ha långa utetider för hästarna fick jag ta intaget av alla hästarna. Stannade där i 2,5 månad innan jag flyttade hem igen haha 😂.

Oavsett pris, så med dåliga hagar och kort utetid så är det inte värt det. För hästens skull.

Är din kompis missnöjd borde hon flytta, inte pruta på priset.
 
Jag betalar 1400 i kallhyra. Belyst ridbana, fantastiska ridvägar och helt ok hagar. Utevistelse 7-21
Spolspilta med varmvatten, torkrum, toalett
4-5 stallpass/vecka men bara 6-7 hästar så inte så tidsödande
Dalarna
 
Kollektivstallet där jag stod innan hade:
- helt ok stora men väldigt leriga hagar
- 4-7 pass i veckan beroende på antalet uppstallade
- ridbana och ridhus som harvades när ägaren kände för det (så inte ofta)
- spolspilta med varmvatten
- en liten sadelkammare
- kallförvaring
- om staket och liknande gick sönder i ens hage fick man fixa själv och överlag var allt väldigt, väldigt slitet
- nära stort samhälle
- spån och hösilage kunde köpas där
Kostade 2500 kr. Jag var inte där länge, tyckte det var dyrt och flera andra anledningar.
 
I Östergötland hyfsat nära stor stad.

Kollektivstall där vi delar på passen (ca 5 pass/vecka uppdelat på morgon/kväll- fixar egna lösningar med foder i hagen, vissa har lunchgrind, jag har begränsad fri tillgång med slowfeednät som räcker hela dagen)
Box inkl halm
Ridbana på gården - sladdar själv eller emellanåt stallägaren
Utevistelse ca 12 timmar (finns möjlighet till mindre lösdrift)
Leriga vinterhagar men har grusat/flisat små ytor
Ok sadelkammare med bra plats
Varmvatten och bra spolspilta
Gödselhantering
Beställa hö genom stallägaren som kör det till stallet
Bra sommarbete
Kring hästarna sköter vi hästägare allt själva och har stor frihet att göra precis som vi vill.

800 kr per häst/månad
 
I Östergötland hyfsat nära stor stad.

Kollektivstall där vi delar på passen (ca 5 pass/vecka uppdelat på morgon/kväll- fixar egna lösningar med foder i hagen, vissa har lunchgrind, jag har begränsad fri tillgång med slowfeednät som räcker hela dagen)
Box inkl halm
Ridbana på gården - sladdar själv eller emellanåt stallägaren
Utevistelse ca 12 timmar (finns möjlighet till mindre lösdrift)
Leriga vinterhagar men har grusat/flisat små ytor
Ok sadelkammare med bra plats
Varmvatten och bra spolspilta
Gödselhantering
Beställa hö genom stallägaren som kör det till stallet
Bra sommarbete
Kring hästarna sköter vi hästägare allt själva och har stor frihet att göra precis som vi vill.

800 kr per häst/månad

Lät billigt.

Tänker att helt lerfria hagar är svårt att få till såhär års i den delen av landet. Om man inte vill ha dem i helt uppgrusade mindre hagar.
 
Lät billigt.

Tänker att helt lerfria hagar är svårt att få till såhär års i den delen av landet. Om man inte vill ha dem i helt uppgrusade mindre hagar.
Ja det är bra pris. Nu är ju hagarna väldigt väldigt leriga, men det är som det är.
Jag har valt det för att jag kan bestämma mycket själv, åker 3 mil enkel väg så annars hade jag valt ett närmre stall :angel:
 
Här utanför Uppsala kostar typ samma, fast bara ett pass i veckan, 2000:- månad, + foder för 1,75:-/kg (man skriver upp förbrukning). Då finns ridhus på gården också. Hagarna går inte att få lerfria eftersom marken är postglacial lera mer än 10 m djup (sånt går att kolla på SGU.se). Hälla grus på det är som att elda för kråkorna, det håller sig bra några veckor.
 

Liknande trådar

Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 814
Senast: Lona
·
Anläggning Sällar mig till mängden av stallväljartrådar. Det bara snurrar i huvudet, jag behöver hjälp att bolla! Köpte häst i höstas och inser...
Svar
17
· Visningar
1 473
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Frågar för en väninnas räkning här nu. Hon har precis blivit klar med renoveringen av ett mindre stall som finns hemma på hennes gård...
Svar
10
· Visningar
1 574
Senast: Liten
·
Anläggning Till sommaren ska jag och sambon flytta hem till hans föräldragård och jag ska ta med mina hästar. Till problemet, idag finns det inga...
Svar
7
· Visningar
2 115

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp