Fråga om pris stall

Helt fria är nog snudd på omöjligt men alla bör sikta på att den inte ska vara djupare än kronranden. För hästarnas hälsas skull.
Det här är egentligen en helt annan diskussion, men du har inte haft häst i lerområden va? Det skulle kosta hundratusentals kronor att göra hagarna här lerfria. De här markerna användes tidigare som lertäkter till tegelbruk, så djup, ren lera är det.
 
Här utanför Uppsala kostar typ samma, fast bara ett pass i veckan, 2000:- månad, + foder för 1,75:-/kg (man skriver upp förbrukning). Då finns ridhus på gården också. Hagarna går inte att få lerfria eftersom marken är postglacial lera mer än 10 m djup (sånt går att kolla på SGU.se). Hälla grus på det är som att elda för kråkorna, det håller sig bra några veckor.

Då får man markbereda där det är högt tryck och vara rädd om sina gräsrötter.

Jag förstår att det är utmanande men det går att hålla sig på hälsosamma nivåer sålänge man ser till att man har dränering och armering där det behövs.

Ingen häst ska behöva stå över kronranden i lera, får man djupare får man spendera sommaren på att göra "vägbyggen" och planera trycket.
 
Det här är egentligen en helt annan diskussion, men du har inte haft häst i lerområden va? Det skulle kosta hundratusentals kronor att göra hagarna här lerfria. De här markerna användes tidigare som lertäkter till tegelbruk, så djup, ren lera är det.

Ja, jag förstår att det skulle kosta hundratusentals kronor. Men då får man lägga den pengen om man inte kan använda roterande hagar och utnyttja gräsets armering.
 
Kollektivstall ca 3 mil från malmö, hästtät kommun.

ingår:
Box
vinterhage
sommarhage
ridbana
rundcorall
uppvärmd sadelkammare
Gödseclcontainer

ca 4-5 in/utsläpp i veckan ( vi är 3 st som delar hage och tjänster)
Alla stallen delar på morgon och kvällsfodringar. ca 1/ vecka.

Inget varmvatten
Grovfoder, kraftfoder och strö köper man in själv. Grovfoder är vi 3 som köpt in ihop, hela årsförbrukningen.

Vattenslangar dragna till alla hagar.

Hagarna är med sandjord så är så gott som aldrig leriga.
Bra uterittsmöjligheter i skog, hav och grusväg.

1900kr/ månad, vitt

Lerfria hagar är otroligt viktigt för mig men är också svårt att lösa överallt.
Att kunna torka blöta täcken ör för mig sekundärt, ser till att ha täcken med bra impregnering och om de är blöta utanpå så torkar de bäst om de sitter kvar på hästen.

Beroende på var detta stall din kompis har sin häst så är det nog inte orimligt med ett pris på 1500-2000kr i kallhyra
 
5000 kr. I priset ingår hösilage och alla faciliteter inkl. ridhus. Ett utsläpp och ett insläpp per vecka samt var 6:e helg. Tillkommer kraftfoder och strö. Stockholmstrakten.
 
Menar du att alla stall i häst-täta Uppsala har lera till knäna?
Fast lera till knäna är ju inte ok någonstans. Lera upp över kronranden tycker jag inte heller är ok. Men lera upp på hoven är svärt att undvika om man som sagt inte preppar och grusar en hel hage. Men det innebär allt som oftast att hagen inte är mer än en liten rasthage. Och det tycker jag inte heller är ok. Hellre LITE lera då med en stimulerande miljö.
 
Lite lera får man räkna med på de flesta ställen. Så länge det bara är vid grinden, vattnet och inte går över hovarna stör det mig inte.
Är hela hagen lerig och hästen måste stå i skiten hela dagarna så är jag hellre utan häst. Skulle ha alldeles för dåligt samvete för att klara av det.
 
Jag betalar 2000,- i månaden per häst inkl grovfòder (fri tillgång), strö köper jag själv utanom. Det enda stalläger gör är köra in hö, ridbana hyr vi hos grannen, stallet har inte indraget vatten utan vi får dra ut vattenslang från fårhuset. Gammalt slitet stall där det läcker från taket när det regnar mycket, men ganska stora boxar samt stora fina hagar med vindskydd.

Tycker min hyra är jättebillig, ligger i ganska hästtät område ca. 25 min utanför större stad.
 
Inte kollektivstall men bidrar ändå för jämförelsens skull.

2600 kr
- Valfri mängd hösilage (inom rimliga gränser såklart)
- Strö, torv till bäddbotten och sen halm. Bäddmetoden tillämpas och störet för underhåll av bädden ingår, vill man inte ha bädd eller annat strö får man bekosta det själv.
- In- och utsläpp alla dagar
- Fodring alla dagar (man packar höpåsarna själv)
- Spolspilta med varmvatten
- Skötspilta med gummimatta
- Uppvärmd sadelkammare
- Toalett med dusch i stallet
- Industritvättmaskin
- Belyst paddock 20x60 med visst hindermaterial
- Sommar- och vinterhage
- Vindskydd i vinterhagen
- Ridhus på skrittavstånd
- Hästklinik 5 min med bil
- Stort hästcenter/skola/anläggning/klinik 15 min med bil
- Bra läge i sydcentrala Skåne

Vid behov kan man köpa till extra tjänster som mockning, täcke av/på, fodring med kraftfoder osv ifall man tex är bortrest eller sängliggande. Stallägaren är också ET så det är lätt att få tid för behandling om hästen behöver det.
 

Liknande trådar

Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 820
Senast: Lona
·
Anläggning Sällar mig till mängden av stallväljartrådar. Det bara snurrar i huvudet, jag behöver hjälp att bolla! Köpte häst i höstas och inser...
Svar
17
· Visningar
1 476
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Frågar för en väninnas räkning här nu. Hon har precis blivit klar med renoveringen av ett mindre stall som finns hemma på hennes gård...
Svar
10
· Visningar
1 576
Senast: Liten
·
Anläggning Till sommaren ska jag och sambon flytta hem till hans föräldragård och jag ska ta med mina hästar. Till problemet, idag finns det inga...
Svar
7
· Visningar
2 117

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp