fråga om ras & stam

G

Geasey

Jag undrar om det är viktigt att en häst är renrasig när den ska säljas?
Är det svårt att sälja en häst som har korsning av t.ex.
fullblod och svensk ridponny?
vilka raser är mest eftertraktade? Är det viktigt att en häst har
en stam? Blir den mer lättsåld då?
 
Sv: fråga om ras & stam

det beror nog helt på vad för häst man har och vad det är för köpare. För dom som satsar på sporten och vill ha en bra individ brukar det inte spela någon roll om stamtavla finns överhuvudtaget. man vill ha en bra häst som hoppar allt och/eller har superbra gång. för andra är det just rasen och stammen som är det viktiga. framför allt för "avelsmänniskor" som kanske har tänk sig att ta ett föl såsmåningom. det finns en marknad för det mesta i dagsläget, olika köpare vill ha olika hästar. :d

och som i förslaget du skrev så tror jag inte det skulle vara svårt att få sålt en sådan korsning, bara det är en trevlig individ! just ridponny ät väldigt intresse för...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: fråga om ras & stam

När det gäller just ditt exempel så hänger det mer på storleken och åldern än på härstamningen. En ponny i "rätt" storlek och ålder kostar mycket och är relativ lätt att sälja. Men blir det t ex en liten stor häst av det så visst den går att sälja men inte alls till samma pris.
Är det en blivande ponny men väldigt ung (föl till 3 år) och inte riden är den också väldigt svår att sälja till ett bra pris. Ponnyköpare vill helst ha färdiga ponnies som man kan rida och tävla med en gång alltså från 4 år och uppåt. Men inte för gamla heller men jag har inte riktigt koll på vad som numera anses som en gammal ponny.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet ju att vissa raser, t.ex. border collie m.fl., kan vara känsliga mot ivermektin och i värsta fall bli riktigt dåliga och till...
Svar
11
· Visningar
725
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en lite konstig fråga. Jag har letat häst ett tag och det har gått ganska dåligt. Men det var en häst som jag hade ögonen...
Svar
2
· Visningar
982
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 984
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
918
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp