Fråga om svensk standardskoning

skuggi

Trådstartare
Jag har en fråga, läste följande SHF hemsida. Här beskrivs hur en svensk standardskoning ska gå till.

Citat:
"Verkning
Hovens bäryta ska vara plant verkad. Gammalt och trasigt sul- och strålhorn ska avlägsnas. Strålen ska ej skäras mera än nödvändigt för att avlägsna trasigt horn. Sulan får ej verkas så hårt att den sviktar vid tryck. Hovväggen i tåns spets får ej vara tvärt avhuggen. Dock ska tån raspas tillbaka vid tjock vägg och anpassas efter vita linjen, för undvikande av allt för lång tå, vilket belastar senor och ligament onödigt mycket."

Min hovslagare har Gesällbrevet och såvitt jag kan bedöma har han bra kunskaper och svarar alltid utförligt och redigt på mina frågor.

Men...

När han skor våra tre hästar kapar han tån :eek: Han säger att han gör det för bättre överrullning och för att tåkappan ska få plats eller vad man ska säga...
Och det är inte bara lite han tvärraspar, hela raspens bredd på tvären över tån tills både hovvägg och ibland allt det vita är borta. När han sedan sätter dit skon kommer skon så långt bak på hoven att lite av hovväggen sticker ut utanför skon framtill bredvid kappan. Men det raspar han bort förståss.
Hästarna har aldrig blivit ömma eller så, och inga andra prblem med hovarna heller.

Men jag undrar om han faktiskt gör fel? :confused: Och vad det i så fall kan innebära för hästen? Och om man inte "får" göra så, vad bör jag som hästägare göra? Kontakta SHF?
 
Sv: Fråga om svensk standardskoning

Jag tycker han gör helt rätt. Givetvis beror det ju på hur hoven ser ut, finns det väldigt lite horn i tån så har man ju inte möjlighet att ta bort så mycket.
Vissa skor har också en väldigt bred tåkappa vars material kan vara uppdraget från skons bäryta och därigenom "stjäl" plats. Vid användning av dessa skor bör man ju raspa bort så pass mycket horn att skon inte sticker ut framför hoven (har inte hästen hovar som passar för detta så bör man ju helst inte använda sådana skor).
Låter man bli att raspa bort horn i tådelen ökar risken för att hoven växer sig lång och därigenom också bli mer smal och avlång i formen.
Sedan tror jag att det mer på senare år har kommit att det också ska se estetiskt bra ut, ev fåror i hovväggen raspas ner och hoven ska se jämn ut från alla håll. Inte bara att hästen är rak i tåaxlar.

Observera att detta är min teori och inget absolut svar på din fråga.
 
Sv: Fråga om svensk standardskoning

"Svensk standard avses gälla vid idealiska förhållanden och vara vägledande. Avvikelser kan förekomma då varje hov är unik."

Tänk på att många tar miste på att kapa tån och att anpassa efter vita linjen, samt att alla hovar kräver unik verkning, se ovan.
 
Sv: Fråga om svensk standardskoning

Fast om man anpassar till vita linjen så gör man väl det runt om? Inte bara tvärt av längst fram? Eller?
Just att det står "inte kapas tvärt av" reagerade jag på... just så skulle jag beskriva hur mina hästar skotts...
 
Sv: Fråga om svensk standardskoning

Det är bra att han skor med kort tå, precis som han säger underlättar der överrullningen och ger betydligt mindre slitage på senor och minskar risken för ledinflammationer. Sedan är det att föredra att hovväggen är "rak" dvs en rak linje uppifrån och ner, inte rak en bit och sedan tvärt kapad. Hmm, svårt att förklara, förstår du vad jag menar? En del hästar som fått bli långa i tårna kan man ändå få göra det på tills de anpassat sig. Hoven växer mer framåt om den blir tvärt kapad än raspad rak. En hov som är lång i tån får en hävstångseffekt som belastar, hov, leder och ligament, alltså onödigt slitage. Att skon ligger lite längre bak ger också gott stöd åt dessa.
Sedan är ju som andra skrivit alla hovar olika och måste också skos och verkas olika.
 
Sv: Fråga om svensk standardskoning

Fast om man anpassar till vita linjen så gör man väl det runt om? Inte bara tvärt av längst fram? Eller?
Just att det står "inte kapas tvärt av" reagerade jag på... just så skulle jag beskriva hur mina hästar skotts...

Hovväggen är nästan undantagslöst tjockare i tådelen...
Sedan om man kapar tvärt eller rundar av tån lite mer är ju oftast en smaksak.
 
Sv: Fråga om svensk standardskoning

Ok, så då låter det inte så tokigt ändå?
Blir ju orolig när det står sådär :crazy: jag har ju fått uppfattningen att han vet vad han gör...
 
Sv: Fråga om svensk standardskoning

Ok, så då låter det inte så tokigt ändå?
Blir ju orolig när det står sådär :crazy: jag har ju fått uppfattningen att han vet vad han gör...

Jag tycker att det låter som att allt är i sin ordning. Jag har mycket hellre en hovslagare som tar av tån än en som låter bli.
Kanske du kan lägga in några bilder här så är det lättare att bedöma.
 
Sv: Fråga om svensk standardskoning

Fast om man anpassar till vita linjen så gör man väl det runt om? Inte bara tvärt av längst fram? Eller?
Just att det står "inte kapas tvärt av" reagerade jag på... just så skulle jag beskriva hur mina hästar skotts...

På en svensk standardhäst med en perfekt standardhov så kan man göra en svensk standard skoning. Det är mycket ont om perfekta standardhästar. Jag har nog aldrig sett någon.

Anpassar till vita linjen gör man om det inte finns några hovdistortioner. Ibland kan man vara tvungen att gå en mycket lång bit innanför vita linjen för att sas rehabiltera hoven.
Ett system för detta som jag jobbat med länge har tagits fram av Gene Ovniceck. Det finns en hel intressant om just hovdistortioner på hans hemsida. http://www.hopeforsoundness.com/natbalance/recogdeformity.html
 
Sv: Fråga om svensk standardskoning

Min hovslagare använder sig bara av skor med sk "utanpåliggande" tåkappa, vilket gör att det inte behöver tas bort så mkt i tån som vissa andra skor kräver.

Detta kan ju vara ett alternativ att ta upp med hovslagaren.
 
Sv: Fråga om svensk standardskoning

Min hovslagare använder sig bara av skor med sk "utanpåliggande" tåkappa, vilket gör att det inte behöver tas bort så mkt i tån som vissa andra skor kräver.

Ursäkta men utanpåliggande tåkappa kräver ju att det måste "tas bort" ännu mer i tådelen än en tåkappa som är dragen i själva tå godset i skon.

Hela poängen med kort tå är att symetriskt försöka återskapa en fri balanserad överrullning närmre hovleden för eleminering av övriga belastningsskador som kan orsakas av hovledens obalanserade fria rörelse.
 
Sv: Fråga om svensk standardskoning

Hela poängen med kort tå är att symetriskt försöka återskapa en fri balanserad överrullning närmre hovleden för eleminering av övriga belastningsskador som kan orsakas av hovledens obalanserade fria rörelse.

Precis så sa min hovis när hon la på skor sist hon skodde. Hon bytte till "rundare skor" med kortare tår eftersom ponnyn nu går så pass krävande hoppning att bättre överrullning ska underlätta lite i längden.
 
Sv: Fråga om svensk standardskoning

Jag tycker att det låter som att allt är i sin ordning. Jag har mycket hellre en hovslagare som tar av tån än en som låter bli.
Kanske du kan lägga in några bilder här så är det lättare att bedöma.

Ja.. jag kan ju knäppa på hur det ser ut just nu, men nu är det fyra veckor sen de blev skodda...
 
Sv: Fråga om svensk standardskoning

Ett jättebra sätt att sko med korta tår är om man helt enkelt kapar tåkappan. En del hovisar är rädda för att få fler tappskor då men jag har skott både mina egna och andras så i många år, även med snösulor och broddar och det fungerar jättebra. De får en väldigt fin form på hoven också.
 
Sv: Fråga om svensk standardskoning

Menar du det?
Jag har aldrig haft en häst som skor utan tåkappa kan sitta kvar på nån längre tid. De glider alltid sakta bakåt. Ett par veckor är väl max vad mina hästar kan gå utan tåkappa, och då om jag rider mindre än nnormalt.
 
Sv: Fråga om svensk standardskoning

Min hovslagare gör exakt samma sak. Han använder en tång och knipsar av tån, rakt av. Sen sätter han tåkappan där... jag har också varit fundersam, men tydligen är det inte så fel då. han har skott min häst i 1,5 år och hästen mår utmärkt, så jag har inte själv märkt något skumt.
 
Sv: Fråga om svensk standardskoning

Har sällan några tappskor. Däremot, precis som du säger, så växer hoven så småningom över framåt. Men tittar man så sitter skon kvar på rätt ställe i förhållande till belastningen och den har fortfarande kvar stödet bak. Verkar sundare än en sko som trycks framåt av tåkappan. Mina egna skor jag lite oftare (vill ju inte skämmas när någon tittar :-)), var femte vecka ungefär, men annars brukar det funka bra med normala 6-8 veckors intervaller. (Och då menar jag naturligtvis att det ser bra ut efter den tiden). Men som vanligt är ju varje hov individuell, det passar säkert inte alla, men jag har skott de flesta så med gott resultat.
 
Sv: Fråga om svensk standardskoning

Men hur mycket rids hästarna? Dressyr 20 min på ridbana, eller som mina, galoppträning eller distansträning.
Det säger sig ju självt att när hoven träffar marken så gör glidmomentet att hoven glider på skon. Utan tåkappa är det ju sömmarna som får all påfrestning.
 
Sv: Fråga om svensk standardskoning

Men hur mycket rids hästarna? Dressyr 20 min på ridbana, eller som mina, galoppträning eller distansträning.
Det säger sig ju självt att när hoven träffar marken så gör glidmomentet att hoven glider på skon. Utan tåkappa är det ju sömmarna som får all påfrestning.

Hej, jag skor själv mina tävlings "galoppisar" utan tåkappa och med kort tå för att undvika större påfrestningar i hovens bakre del och inte har jag märkt att det påfrestar sömmarna. Påfrestas sömmarna så beror det nog på "stumt" underlag.
 

Liknande trådar

Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 840
Senast: mily
·
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 234
Senast: Mitra
·
Hästvård Vi börjar med en statisk dymamisk obalans med innåt roterad kota och icke symetrisk hovform där belastningen inte tas upp i benets...
2
Svar
22
· Visningar
7 071
Senast: lindgreen
·
Hästvård Hur vet ni när det är dags att sömma om hovarna? Jag har fått tips av hovslagaren att det är bra att sömma om så kanske man slipper...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 806
Senast: skwaller
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp