Fråga om tidigare noterat djurplågeri

Sök på youtube (om du verkligen vill kan jag hjälpa dig, skicka pm). Jag har sett filmer på tv-nyheterna där någon filmat någon som sparkar en hund. Nästa dag är ägarna hittade av polis och utredning inledd.

Huruvida de blir dömda eller ej är ju upp till utredningen.

Misstänkta och eller dömda, för grova brott visas även med foton på (tv)nyheterna här.
Visar filmer är en sak, det görs här med i olika brott. Finns det skäl arresteras den skyldige snabbt med, precis varit ett sånt fall i det län jag arbetar.
Skillnaden mot mesiga Sverige skulle vara??
 
Sök på youtube (om du verkligen vill kan jag hjälpa dig, skicka pm). Jag har sett filmer på tv-nyheterna där någon filmat någon som sparkar en hund. Nästa dag är ägarna hittade av polis och utredning inledd.

Huruvida de blir dömda eller ej är ju upp till utredningen.

Misstänkta och eller dömda, för grova brott visas även med foton på (tv)nyheterna här.

Nästa dag har ju inte varit ännu, det här skedde tidigare idag, så det blir en lite orättvis jämförelse.
 
Vet filmaren vem mannen som sparkar sin hund är?

Ring polis och meddela vart mannen befinner sig om det är en efterlysning på honom.
 
Sök på youtube (om du verkligen vill kan jag hjälpa dig, skicka pm). Jag har sett filmer på tv-nyheterna där någon filmat någon som sparkar en hund. Nästa dag är ägarna hittade av polis och utredning inledd.

Huruvida de blir dömda eller ej är ju upp till utredningen.

Misstänkta och eller dömda, för grova brott visas även med foton på (tv)nyheterna här.

sa ar det i det flesta staterna har ocksa ...
 
Hade det varit här i Australien hade filmen varit på nyheterna (tv, tidningar, sociala medier) nu och ägaren under arrest för utredning.

I Sverige mellanmjölk är det nog bara att hålla käften och sköt ditt eget såvida du inte bevittnar något...

Alltså det sker massor med saker i aus som ingen gör något åt. Massor med filmer har då jag sett om djurplågeri i aus... för att inte tala om de långa båtresorna där djuren dör osv osv. Nä aus är inget föregångsland i djurhantering...
 
I en lokal Facebook-grupp, lades idag in en film på (vad jag förstår, vågar inte se den) en man som sparkar sin hund ordentligt. Filmaren såg allt hemifrån och hann inte ut. Saken är polisanmäld. Men nu då? Om jag ser personen ifråga ute och gå med sin hund, men inte gör nått brottsligt just då, kan jag kontakta polisen ändå? Och i så fall, hur? 112? Det är ju inte akut just då. 11414? Här kan väntetiderna vara över 60 min. Strunta i det och hoppas han sparkar hunden offentligt igen?
Ska du göra en anmälan på en person fastän du inte har sett filmen? Hur vet du då vem det är du skall anmäla?
 
TS om du kan eller tror dig kunna identifiera mannen på filmen (efter att ha sett filmen) så bör du enligt mig meddela detta till polisen som i sin tur får följa upp det/utreda. Detta är verkligen inget fel att göra utan såsom man bör agera enligt mig (om man kan). Med det förutsätter som sagt att man åtminstone tror sig kunna identifiera mannen (man behöver dock inte vara säker då det är polisens/åklagarens uppgift att utreda).

Ovan innebär inte att du göra en anmälan utan endast att du ger information som kan vara relevant i en pågående utredning hos polisen eftersom anmälan redan har gjorts.
 
TS om du kan eller tror dig kunna identifiera mannen på filmen (efter att ha sett filmen) så bör du enligt mig meddela detta till polisen som i sin tur får följa upp det/utreda. Detta är verkligen inget fel att göra utan såsom man bör agera enligt mig (om man kan). Med det förutsätter som sagt att man åtminstone tror sig kunna identifiera mannen (man behöver dock inte vara säker då det är polisens/åklagarens uppgift att utreda).

Ovan innebär inte att du göra en anmälan utan endast att du ger information som kan vara relevant i en pågående utredning hos polisen eftersom anmälan redan har gjorts.

Tack. Flera människor håller på och letar och forskar för att ta reda på om hunden bor i närheten. Kontaktat jordbruksverket (ras och färg syns tydligen) och så. Hoppas verkligen dom hittar rätt, filmaren trodde på risk för brutna revben :(
Min fråga var mest för att om man såg personen, kunna få sit polis för koll. Att göra en egen polisanmälan är förstås inte aktuellt och det har jag inte tänkt heller. Men verkar som folk här missförstått. Åtminstone hoppas jag det, det går över mitt förstånd hur man kan fråga varför man ens skulle lägga sig i ett sånt hät fall.
 
Min fråga var mest för att om man såg personen, kunna få sit polis för koll. Att göra en egen polisanmälan är förstås inte aktuellt och det har jag inte tänkt heller. Men verkar som folk här missförstått. Åtminstone hoppas jag det, det går över mitt förstånd hur man kan fråga varför man ens skulle lägga sig i ett sånt hät fall.
Den info du gav var att
1. en person har misshandlat sin hund och det är polisanmält.
2. Du har inte sett filmen
3. om du ser en man med hund ska du själv anmäla till polisen.
Ingenstans framgick att du kände igen mannen eller hunden.

Att i det läget anmäla till polisen omj du ser en man med en hund av liknande sort känns otroligt långsökt.

Hade du gett mer info hade svaren nog blivit andra.

Jag är skapligt säker att många här har haft kontakt med okynnesanmälningar till både djurskydd och polis. Jag har inte blivit utsatt men har vänner som blivit det. Kanske kan ge förståelse till att jag blir upprörd över att du vill ringa polisen om en man är ute och går med en hund.
 
Den info du gav var att
1. en person har misshandlat sin hund och det är polisanmält.
2. Du har inte sett filmen
3. om du ser en man med hund ska du själv anmäla till polisen.
Ingenstans framgick att du kände igen mannen eller hunden.

Att i det läget anmäla till polisen omj du ser en man med en hund av liknande sort känns otroligt långsökt.

Hade du gett mer info hade svaren nog blivit andra.

Jag är skapligt säker att många här har haft kontakt med okynnesanmälningar till både djurskydd och polis. Jag har inte blivit utsatt men har vänner som blivit det. Kanske kan ge förståelse till att jag blir upprörd över att du vill ringa polisen om en man är ute och går med en hund.

Nej, inte ett dugg förstående. Är du osäker på hur jag tänker, är mitt tips att
1. Inte ta för givet att jag ska anmäla nån som bara är ute och går med sin hund.
2. Fråga.

Jag tänker i första hand på en hunds välmående, inte på att nån som blivit okynnesanmäld ska ta illa upp. Det skiter jag högaktningsfullt i när djur far illa.

Men du tyckte ju att det var bra att han i alla fall var ute och gick med hunden, så vi får vara ense om att vara oense i den här frågan.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp