Fråga om tjuriga ungar!

a1agnlju

Trådstartare
Jag behöver lite tips för att motivera dottern att vilja rida oftare framför allt nu på vintern då vädret inte alltid är det roligaste.

Min dotter har en egen ponny som hon verkligen tycker om. Hon tycker att det är roligt att rida (enligt henne) men man får tjata på henne att hon ska rida för att hon ska gå ut till hästen. Vi har stallet på gården så det finns inga kompisar i stallet som hon kan rida ut med. Jag har ett varmblod som jag rider, men jag kan inte rida på dagtid på vardagarna när det är ljust. Det kan däremot hon göra! Det är inga problem för henne att rida ut själv egentligen, men motivationen finns inte riktigt där.

När jag hade haft min ponny i något år eller två (när jag var ca 13 år) så var jag likadan, men när jag väl kom till stallet så tyckte jag det var roligt så på sätt och vis känner jag igen mig.

Jag kan ju inte heller kräva av henne att hon ska förstå att "ta sitt ansvar för hästens skull". Hon är 12 år och enligt min erfarenhet så tänker man inte riktigt på det sättet förrän man blir äldre. Och som sagt när hon väl kommer ut i stallet så rider hon utan gnäll, och inte verkar hon särskilt ledsen för att hon "måste" rida heller.

Jag har några idéer som jag skulle vilja bolla med er, stora som små ryttare:

1. Jag köpte varmblodet för att kunna rida ut med dottern (och för att jag älskar att rida förstås). Varmblodet är mycket snäll och stabil och en kompis till dottern (om jag hittar någon lämplig, har en idé om en passande kandidat)skulle kunna rida den någon dag i veckan för att dottern skulle få sällskap med en jämnårig på uteritt.

2. Ha en medryttare till ponnyn så att dottern inte behöver känna sig så pressad?!

3. Se till att ponnyn blir lättlastad och åka iväg på träning någon dag i veckan till ett ridhus som ligger någon mil bort.

Hur ska jag öka motivationen??? Min sambo är duktig på att hota med att vi säljer hästen och så, men jag tror inte att det är rätt taktik (särskilt inte när det inte kommer att ske så länge jag bestämmer). Jag måste få hjälp med idéer som gör att det blir roligare för dottern att ta sitt ansvar så att säga!
 
Sv: Fråga om tjuriga ungar!

Är man 12 så är ju mycket av stall och hästgrejen kompisarna runt omkring också! Så var det iallafall för mig!! så att låta någon kompis till henne låna varmblodet 1-2 dagar i veckan (minst) så de kan rida ihop är nog en klok ide!! Nog roligare att rida med en kompis än bara mamma hela tiden (eller själv) ;)

Att vara med i någon klubb och ha 1-2 träningsdagar i veckan, så man kommer dit och får dels träffa kompisar dels visa upp vad man tränat på hemma är nog också en bra grej! Träningen med hästen var ju veckans höjdpunkt på den tiden!! + att man då ville träna mer hemma så man kunde visa upp förbättringar på träningen ;) Och att åka på småtävlingar så man får gemenskap!!

Men tvinga, tjata och/eller hota att sälja ponnyn... det tror jag är dom sämsta sätten!!
Lycka till
 
Sv: Fråga om tjuriga ungar!

Åh, den här tråden kommer jag att följa :P Jag känner precis som din dotter, förutom att jag är 15 då.. Jag tycker mycket om min ponny och när jag väl sitter på honom eller är hos honom tycker jag det är jättekul, men det är sååå svårt att komma dit! :P Jag har också min på gården, och jag har ingen paddock elr liknande i närheten, så jag ska försöka att börja rida honom lite mer och lastträna honom, så jag kan åka på träningar. Det skulle jag nog rekommendera, om hon gillar att träna då förstås. Att kompisen följer med ut på varmblodet låter också trevligt :)

Att hota med att sälja ponnyn osv tycker jag inte är bra. Det skapar bara mer stress och press (hehe, rimmar..) hos henne tror jag, det gör det för mig iaf :)
 
Sv: Fråga om tjuriga ungar!

Tror på att alternativ 1 och 3 är bra förslag för att få upp motivationen hos dottern.
 
Sv: Fråga om tjuriga ungar!

Fast vem har motivation att rida just nu? Om man inte har ridhus dvs, eller en tävlingsplanering man behöver bli klar till.

Min dotter (13 år) har heller ingen jättemotivation såhär på vintern. Med henne funkar två saker: antingen att hon har någon att rida med, eller att jag har sagt att om hon rider ett visst antal dagar i veckan för att hålla igång ponnyn så åker vi till ridhuset t ex en gång i veckan. Som en morot.

Men ska jag vara helt ärlig så rider jag inte så mycket själv heller. Man kommer hem när det är mörkt, det är kallt, men blaskigt och snorhalt.


Nya tag till våren tror jag på (eller åtminstone när det blir ordentligt med snö!).
 
Sv: Fråga om tjuriga ungar!

Känns så bra att inte vara ensam om problemet, då är det inte så att dottern bara är en bortskämd otacksam snorunge då:smirk:
 
Sv: Fråga om tjuriga ungar!

Åh, den här tråden kommer jag att följa :P Jag känner precis som din dotter, förutom att jag är 15 då.. Jag tycker mycket om min ponny och när jag väl sitter på honom eller är hos honom tycker jag det är jättekul, men det är sååå svårt att komma dit! :P Jag har också min på gården, och jag har ingen paddock elr liknande i närheten, så jag ska försöka att börja rida honom lite mer och lastträna honom, så jag kan åka på träningar. Det skulle jag nog rekommendera, om hon gillar att träna då förstås. Att kompisen följer med ut på varmblodet låter också trevligt :)

Att hota med att sälja ponnyn osv tycker jag inte är bra. Det skapar bara mer stress och press (hehe, rimmar..) hos henne tror jag, det gör det för mig iaf :)
Du kanske ska visa den här tråden för dina föräldrar så kanske de förstår bättre, vi föräldrar är br korkade ibland även om vi troligtvis kände likadant när vi var 15 år. Men som förälder har man ju alltiiiid varit perfekt:D
 
Sv: Fråga om tjuriga ungar!

Jag tycker att alla tre alternativen verkar bra. Det går kanske att kombinera dem på ngt sätt. När jag var ung red jag på ridskola och en del av grejen med att rida var naturligtvis att komma dit och träffa kompisar. Nu har jag hästen hemma på gården och rider bara i skogen på vintern, fem dagar i veckan alltid ensam. Det kan vara tufft nog för mig som är vuxen.
Jag känner igen mig som förälder vi hade det likadant med våra barn när de var yngre.

Däremot tror jag inte alls på att hota med att sälja hästen!!!
Det leder nog bara till otrevlig stämning och konflikter i onödan. Om man känner att det är ett alternativ tycker jag i så fall att man bör prata igenom det i lugn och ro och förklara att om inte hästen rids så blir det så. Kommer inte ridningen igång då så är det ett föräldrabeslut att fatta.
Jag vet att det är lätt att säga så. Det är alltid mkt lättare att ge råd till andra speciellt om hur de ska vara mot sina barn än att vara en bra förälder själv. Vi hotade säkert med att sälja våra barns hästar några gånger när vi var irriterade.
 
Sv: Fråga om tjuriga ungar!

Min dotter, 11 år, har ofta med sig en kompis som går med/cyklar vid bättre väglag. Sen turas dom om att rida och gå. Dottern har ingen i närheten som hon kan rida med utan dom löser detta på dethär sättet. Andra dagar följer hon med kompisar och rider hos dessa. När dagarna är längre:D kanske hon rider på 2-3ställen!
 
Sv: Fråga om tjuriga ungar!

Om du hittar en kompis som vill och kan rida varmblodet så tycker jag att det är en toppenidé. Som flera redan nämnt, så är en stor del av glädjen med hästägandet den sociala biten - rida ut på långa turer tillsammans, sitta och surra om allt mellan himmel och jord under tiden man smörjer sadeln..
Att få åka iväg kan nog också vara en bra morot, om din dotter är intresserad av att träna. Det ger motivation för de flesta =)
 
Sv: Fråga om tjuriga ungar!

Ja, du har ju redan svaret själv!!!

Jag har tre ridande barn (7,9 och 11 år) och man kunde ju tro att de skulle stimulera varandra till ridning...:angel:

Men nej, jag har fått "importera" ytterligare en "unge" till stallet, som rider på mitt gamla avelssto. Och när hon kommer (2-3 ggr/vecka) så blir alla sugna på att rida och putsa o feja, så det står härliga till.

Dessutom åker vi iväg till träning i ridhuset två gånger i veckan, och det är ju oxå en morot.

Jag har då aldrig lyckats komma någonvart med hot, även om det händer att det liksom bara slinker ur mig ibland.
 
Sv: Fråga om tjuriga ungar!

känner igen problemet mycket väl. Vi har löst det på så sätt att dottern har tre fasta stalldagar/vecka + att vi har en hjälpryttare en dag i veckan. Detta är helt klart ett vinterproblem, sommartid är det andra tongångar.
 
Sv: Fråga om tjuriga ungar!

Jag måste erkänna att jag också är lite så.. Nu när det är så mörkt och då man rider själv så är det svårt att ta sig ut att rida :P Men då får jag dåligt samvete om hästen bara står så då brukar jag tvinga mig ut ibland.. och när man väl har tagit sig ut då är det ju kul :) Fast då man inte rider i ridhus eller har någon ridbana så gäller ju bara skogen och vägen, och det kan man bli lite less på :/
 
Sv: Fråga om tjuriga ungar!

Tycker alla 3 alternativ verkar bra! Men prata med din dotter o se om det är något av förslagen hon fastnar för:)
 
Sv: Fråga om tjuriga ungar!

Herregud människa, du gör dottern en otjänst genom att klema bort henne sådär. Sälj ponnyn till någon som förtjänar den!

Det är ju bara bortförklaringar att man i den åldern inte förstår etc etc, att vädret spelar roll osv. När jag var i den åldern och hade egen häst så fick föräldrarna BÄNDA loss mig från stallet för sjutton! Kom hem från skolan, tog en macka, stack ut i stallet, pysslade och red ( i alla väder ), vid åttatiden på kvällen brukade morsan suckandes komma ut och beordra in en. Mina kompisar i stallet var likadana och de hade dessutom ett par km att cykla till stallet ( även vintertid ).

Har en 4 årig dotter som har en liten shettis att börja med och j ag hoppas såklart att intresset väcks och sitter i men skulle det vara så att jag behöver tjata ut henne i stallet när hon blir lite äldre då åker ponnyn, garanterat.
 
Sv: Fråga om tjuriga ungar!

Oj, oj vilka bortskämda barn. Tänker på när man själv var liten och fick tigga till sig att få rida. Jag stack upp till en uppfödare i närheten när jag var 10 och var sedan där i 5 år innan jag lyckades tjata till mig en foderhäst, om man överhuvutaget fick rida så skulle man mocka typ 10 boxar innan. Så är man intresserad kämpar man för sitt intresse, om inte-sälj hästarna och låt barnen rida på ridskola om de vill det.
 
Sv: Fråga om tjuriga ungar!

Herregud människa, du gör dottern en otjänst genom att klema bort henne sådär. Sälj ponnyn till någon som förtjänar den!

Det är ju bara bortförklaringar att man i den åldern inte förstår etc etc, att vädret spelar roll osv. När jag var i den åldern och hade egen häst så fick föräldrarna BÄNDA loss mig från stallet för sjutton! Kom hem från skolan, tog en macka, stack ut i stallet, pysslade och red ( i alla väder ), vid åttatiden på kvällen brukade morsan suckandes komma ut och beordra in en. Mina kompisar i stallet var likadana och de hade dessutom ett par km att cykla till stallet ( även vintertid ).

Har en 4 årig dotter som har en liten shettis att börja med och j ag hoppas såklart att intresset väcks och sitter i men skulle det vara så att jag behöver tjata ut henne i stallet när hon blir lite äldre då åker ponnyn, garanterat.
Nu är det ju så att dottern inte har några kompisar i stallet eftersom stallet ligger hemma på gården. Och det är där jag tror att problemet ligger. Jag bodde också i stallet så länge jag red på ridskola och hade sköthäst. När jag fick egen ponny hade vi den i ett stall med bara vuxna. Det var segare att gå till stallet då men kul när jag väl kom dit. Men gemenskapen med andra jämnåriga saknade jag hela tiden. Och någon försäljning av ponnyn är inte aktuellt.
 
Sv: Fråga om tjuriga ungar!

Jag tror på metod 1 & 3. Min dotter är nu 19 och har haft egen häst sen hon var 6 vi har också eget stall utan ridkompisar . Jag tror på att låta barnen tillhöra en klubb dit man åker och tränar och tävlar så får de gemenkapen där trots saknaden av rid sällskap hemma.

Om din häst är trygg och säker så är det ju toppen om nån vill följa henne hem och rida och bara pyssla istallet.
Och att man låter barnen även följa med kompisar på annat roligt ibland och inte tvinga dem att vara i stallet .

Visst har man funderat ibland varför man sliter och betalar för våra underbara barn och deras älskade fyrfotingar, men vilket härligt intresse det verkligen är där de får det här med ansvar och respekt " på köpet " Jag tror hästarna runt om i landet har hjälpt till att skapa många harmoniska barn och ungdomar och skulle inte vilja varit utan en sekund.
 
Sv: Fråga om tjuriga ungar!

Oj, oj vilka bortskämda barn. Tänker på när man själv var liten och fick tigga till sig att få rida. Jag stack upp till en uppfödare i närheten när jag var 10 och var sedan där i 5 år innan jag lyckades tjata till mig en foderhäst, om man överhuvutaget fick rida så skulle man mocka typ 10 boxar innan. Så är man intresserad kämpar man för sitt intresse, om inte-sälj hästarna och låt barnen rida på ridskola om de vill det.
Jag anser inte att min unge är bortklemad egentligen.
Bortklemade ungar för mig är ungar som blir arga på hästen och föräldrarna för att hästen inte hoppar tillräckligt bra (även om ungen inte är tillräckligt duktig för att få hästen att hoppa bra), eller att ungen får finaste dyraste fårskinnspadden bara för att den för tillfället är mest populär. Att ungen inte är nöjd när hon får ett nytt täcke för dyra pengar bara för att det är fel färg osv.

Dottern har fått hoppa över många andra saker för att kunna ha sin älskade ponny. Hon går aldrig hem till kompisar efter skolan eftersom hon är den som ger hästarna lunchhö. Hon tar mycket väl hand om ponnyn varje dag. Det enda problemet är att man måste säga till henne att hon ska gå dit. Hon gör som hon blir tillsagd så att säga.

Dottern har fått läsa hela denna tråd och vi har kommit överens om att låta en kompis till dottern rida mitt varmblod en till två dagar i veckan. Vi ska också ta hem hästsläpet och övningslasta ponnyn och åka iväg till ridhuset en gång i veckan.
 
Sv: Fråga om tjuriga ungar!

Är nog inne på Jeeves linje där faktiskt. Din dotter har inte den rätta motivationen och då skulle jag om det var mitt barn sälja hästen! Man ska inte behöva motivera någon att tycka häst/hund eller dylikt är roligt, iom. detta så är man ju fel ute.
Och visst kan man kräva av en 12-åring att ta sitt ansvar!

Kicki :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 257
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 979
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 085
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 133
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp