Fråga om vän får följa med

Någon har i alla fall följt med utan att jag blivit tillfrågad. Vet inte om de har ridit, tror inte det. Står inackorderad i ett mindre privatstall, så någons hem alltså. Gäller dessutom minderåriga, inte ens tonåringar, så det finns en säkerhetsaspekt/försäkringsfråga också. 1 medföljande vuxen. De började som medryttare denna veckan.
Hur menar du med försäkringsfrågan? Den blir väl inte annorlunda om det är medryttarens sällskap eller medryttaren som något händer.

Jag hade nog inte brytt mig, så länge ingen annan än medryttaren hanterade hästen och så länge medryttaren ansvarar för sällskapet.
 
Hur menar du med försäkringsfrågan? Den blir väl inte annorlunda om det är medryttarens sällskap eller medryttaren som något händer.

Jag hade nog inte brytt mig, så länge ingen annan än medryttaren hanterade hästen och så länge medryttaren ansvarar för sällskapet.
Jag vet ju inte om det medföljande barnet har en olycksfallsförsäkring t.ex.

Medryttaren är nio, så känns inte rimligt att denne ska ta ansvar för den medföljande.
 
Ni som har medryttare: blir ni tillfrågade om det är okej att medryttaren har en kompis med sig till stallet? Vill ni bli tillfrågade?
Jag har varit medryttare och skulle inte drömma om att fråga om det är okej att ta med någon till stallet. Känns helt befängt. Precis som att jag när jag ägde hästar och hade medryttare inte la mig i ifall att en medryttare hade sällskap med sig. Hur skulle det angå mig?
 
Jag tänker att medryttaren har haft med sin bästa kompis som givetvis vill hälsa på hens ny medryttarhäst? Om det inte är sagt något innan så hade jag tyckt att det var fullt rimligt. :)
Förutsatt att kompisen inte ridit, då hade jag nog tyckt att föräldrarna inte riktigt har koll på vad medryttarens roll är.
 
Jag tänker att medryttaren har haft med sin bästa kompis som givetvis vill hälsa på hens ny medryttarhäst? Om det inte är sagt något innan så hade jag tyckt att det var fullt rimligt. :)
Absolut, en gång är ingen gång och det var egentligen inte frågeställningen i tråden. Jag var nyfiken på hur andra resonerar.

Jag kan stå för att jag vill bli tillfrågad och jag kommer ta upp det om det fortsätter. När man som jag har små ponnys, så är det lätt att det blir lite fritidsgård för alla tycker de är så små (= automatiskt snälla).

Jag har dessutom en stallägare som ALLTID frågar om deras gästers barn får borsta/rida, vilket jag uppskattar att hen gör. Är alltså van vid att bli tillfrågad. Sedan är jag absolut ingen grinch, jag säger aldrig nej och har t.ex lånat ut till barnkalas osv. Men är som sagt van vid att bli tillfrågad om ”utomstående” vill göra något med mina hästar.
 
Absolut, en gång är ingen gång och det var egentligen inte frågeställningen i tråden. Jag var nyfiken på hur andra resonerar.

Jag kan stå för att jag vill bli tillfrågad och jag kommer ta upp det om det fortsätter. När man som jag har små ponnys, så är det lätt att det blir lite fritidsgård för alla tycker de är så små (= automatiskt snälla).

Jag har dessutom en stallägare som ALLTID frågar om deras gästers barn får borsta/rida, vilket jag uppskattar att hen gör. Är alltså van vid att bli tillfrågad. Sedan är jag absolut ingen grinch, jag säger aldrig nej och har t.ex lånat ut till barnkalas osv. Men är som sagt van vid att bli tillfrågad om ”utomstående” vill göra något med mina hästar.
Jag förstår dig! Hade inte heller uppskattat om vem som helst klappar mina häst/ pysslar med de.
Men tänker att är någon som frågar min syster/ mamma så är det okejat av någon jag litar på. Då går det bra, om det är de som är i stallet.
Sen har du kanske inte hunnit få förtroende för din nya medryttare/ förälder än.
 
Absolut, en gång är ingen gång och det var egentligen inte frågeställningen i tråden. Jag var nyfiken på hur andra resonerar.

Jag kan stå för att jag vill bli tillfrågad och jag kommer ta upp det om det fortsätter. När man som jag har små ponnys, så är det lätt att det blir lite fritidsgård för alla tycker de är så små (= automatiskt snälla).

Jag har dessutom en stallägare som ALLTID frågar om deras gästers barn får borsta/rida, vilket jag uppskattar att hen gör. Är alltså van vid att bli tillfrågad. Sedan är jag absolut ingen grinch, jag säger aldrig nej och har t.ex lånat ut till barnkalas osv. Men är som sagt van vid att bli tillfrågad om ”utomstående” vill göra något med mina hästar.

Fast ”kommer ta upp det om det fortsätter” ? 😳 Du måste ju säga hur du vill ha det initialt? Nu när det skett och du inte gillar det måste du ju tydliggöra snarat hur du vill att det ska vara.
 
Jag ska göra det. Trodde det var självklart faktiskt. Det är någons privata gård och ingen offentlig fritidsverksamhet. Jag hade själv aldrig kommit på tanken. Det är ingen ridskola.
Bra! Ofta blir våra gårdar och hem sedda som fritidsgård och det är inget kul. Därför har jag inga inackorderade längre.
 
Jag har varit medryttare och skulle inte drömma om att fråga om det är okej att ta med någon till stallet. Känns helt befängt. Precis som att jag när jag ägde hästar och hade medryttare inte la mig i ifall att en medryttare hade sällskap med sig. Hur skulle det angå mig?
Det är ganska kul för exakt denna fråga var precis uppe i en grupp för stallägare på FB. Där önskar i stort sätt ALLA att bli tillfrågade om sällskap ska med. Det är hemskt att ha en massa okända människor i ditt hem.
 
I mitt stall och till mina hästar får folk absolut inte ta med folk eller springa hur som helst. Visst är det ok att ta med vänner men det ska sägas till innan så det kan avgöras om det är lämpligt.

Både på grund av smittspridning så det kan informeras om hur viktigt det är med rengöring och för att så få som möjligt ska veta hur man tar sig in i sadelkammare osv. Det finns dessutom både avelsston, hingstar och unghästar som alla absolut inte får hantera hur som helst även om de är snälla. Samt att det bor fler än jag på gården och alla vill ha koll på vilka det är som borde röra sig kring hus och stall. Det samma gäller alla som har häst i det stallet.

Och nej, jag tycker inte det är hårt alls. En nioåring kan dra med sig abortvirus eller annat precis lika mycket som en vuxen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 351
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
576
Senast: valy
·
Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
709
Senast: Malin_L
·
Övr. Barn Mest nyfiken. Jag blev nyss tillfrågad av en flyktigt bekant om jag skulle kunna tänka mig att komma över och prata med hennes...
Svar
18
· Visningar
1 402
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp