Fråga om vän får följa med

kolblakkur

Trådstartare
Ni som har medryttare: blir ni tillfrågade om det är okej att medryttaren har en kompis med sig till stallet? Vill ni bli tillfrågade?
 
Nu står jag i ett relativt stort stall (16 boxplatser) så en extra person märks inte så mycket.

Men jag bryr mig inte om medryttaren har med sig en kompis till stallet. Däremot vill jag bli tillfrågad om det är tänkt att kompisen skall rida hästen.
 
Ni som har medryttare: blir ni tillfrågade om det är okej att medryttaren har en kompis med sig till stallet? Vill ni bli tillfrågade?
Ja det tycker jag är rimligt.
Nyligen tog jag med mig min mamma och systerson för att hälsa på medryttarhästen. Då sa jag det till hästägaren och stallägare. Båda sa att det självklart gick bra men jag tycker man bör säga till.
Dock kan det ju vara så att någon tex ska bli hämtad i stallet. Säg att den personen går in två meter i stallet och säger hej till hästen. Då kanske man inte meddelar.
 
Jag tog med en kompis till stallet en gång förra året. Jag hade inte en tanke på att fråga hästägaren faktiskt, men då har jag varit medryttare i 5 år och jag vet att hon litar på mig. Skulle däremot aldrig låta någon annan rida hästen, såklart. Här var det mer att personen stod på avstånd och kollade på.
 
Så som jag har hästarna nu där stall och boningshuset är ihopbyggda och inga inhyrda hästar, ja det skulle jag vilja.

Hade stallet varit längre ifrån huset och/ eller inhyrda och haft medryttaren en tid, nej.
 
Jag har ingen medryttare just nu men har själv varit medryttare de senaste åren. Hästarna har stått i inackorderingsstall.
Har aldrig frågat om jag får ta med en vän, det skulle nog aldrig falla mig in. Hade det varit ett jättelitet privatstall så kanske, men inte annars.
Hade såklart aldrig låtit någon annan rida eller liknande utan ovanstående gäller alltså att någon bara hänger med som besökare.

Sen får man väl ha vett att inte ha med en massa folk hela tiden.
 
Är det något som har hänt? Dvs att folk följt med eller ridit utan att säga till ?
Någon har i alla fall följt med utan att jag blivit tillfrågad. Vet inte om de har ridit, tror inte det. Står inackorderad i ett mindre privatstall, så någons hem alltså. Gäller dessutom minderåriga, inte ens tonåringar, så det finns en säkerhetsaspekt/försäkringsfråga också. 1 medföljande vuxen. De började som medryttare denna veckan.
 
När jag var ny medryttare frågade jag om det var ok när jag tog med mig sällskap. Men nu har jag ridit för samma ägare i några år, så enbart sällskap säger jag inte till om, dock skulle jag fråga om någon kompis ville följa med och rida hästen. Sen vet hon också att jag sällan har med mig folk till stallet då jag föredrar att vara själv och bara umgås med pållen.
 
Ni som har medryttare: blir ni tillfrågade om det är okej att medryttaren har en kompis med sig till stallet? Vill ni bli tillfrågade?
När det var aktuellt för mig brydde jag mig inte alls. Om medryttaren ville leda runt nån kompis eller pojkvän var det också fritt. Tycker mest det hade varit jobbigt att få frågan, jag räknar med att medryttaren är schysst och gillar min häst liksom.
 
Nej jag behöver definitivt inte bli tillfrågad. Har haft min medryttare i +7 år (minst-orkar inte försöka räkna). Litar på henne till 101%.

Stallägarna är ok med att man har med sig vän/familj etc till stallet. Det är en tränings och tävlingsanläggning i mindre skala (20-talet hästar) och det kommer externa utifrån och tränar samt tillridning/utbildningshästar etc.
 
Någon har i alla fall följt med utan att jag blivit tillfrågad. Vet inte om de har ridit, tror inte det. Står inackorderad i ett mindre privatstall, så någons hem alltså. Gäller dessutom minderåriga, inte ens tonåringar, så det finns en säkerhetsaspekt/försäkringsfråga också. 1 medföljande vuxen. De började som medryttare denna veckan.

Är det stallägaren då som reagerat eller vad?

Såg din utveckling av läget nu.

Om stallägaren har policy att inte vilja ha massa andra besökare och det kommunicerats så är det ju inte ok. Om det är en sprillans ny medryttare som tog med folk/barn som sprang runt osv hade jag tyckt att de borde frågat innan - ja.
 
Någon har i alla fall följt med utan att jag blivit tillfrågad. Vet inte om de har ridit, tror inte det. Står inackorderad i ett mindre privatstall, så någons hem alltså. Gäller dessutom minderåriga, inte ens tonåringar, så det finns en säkerhetsaspekt/försäkringsfråga också. 1 medföljande vuxen. De började som medryttare denna veckan.

Om man se det ur medryttarens synvinkel kan det väl säkert vara skönt att ha med sig någon som sällskap första gångerna på ett nytt ställe med en ny häst. Hade inte reagerat om det var min häst (men velat bli tillfrågad om denne skulle göra något annat än att typ klappa lite på hästen!).
 
Om man se det ur medryttarens synvinkel kan det väl säkert vara skönt att ha med sig någon som sällskap första gångerna på ett nytt ställe med en ny häst. Hade inte reagerat om det var min häst (men velat bli tillfrågad om denne skulle göra något annat än att typ klappa lite på hästen!).
Medryttaren är ett barn och hade sin förälder med sig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 266
Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
15
· Visningar
419
Övr. Barn Mest nyfiken. Jag blev nyss tillfrågad av en flyktigt bekant om jag skulle kunna tänka mig att komma över och prata med hennes...
Svar
18
· Visningar
1 392
Senast: Sel
·
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 036

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp